یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 35740
سلامت نیوز: با اجرای تكنیك‌های ارائه شده در این مطلب می‌توانید از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مفصلی و استخوانی در كهنسالی پیشگیری كنید و امكان ابتلا به این بیماری‌ها را به صفر برسانید. خوشبختانه امروزه تكنیك‌های مختلفی در طب مكمل به‌ویژه ماساژدرمانی برای درمان این دردها و پیشگیری از ابتلا به آن‌ها وجود دارد.

مفصل زانو به‌دلیل فعالیت زیادی كه در طول روز دارد از جمله مفاصلی است كه به مرور زمان و با افزایش عمر امكان ابتلا به بیماری‌های مختلف مفصلی از قبیل روماتوئید، نقرس، آرتروز و دیگر بیماری‌های مفصلی- اسكلتی در آن بیشتر می‌شود. فعالیت‌های روزانه، پیاده‌روی‌های طولانی، استفاده از پله، نشستن و برخاستن‌های غلط و رعایت نكردن نكات ایمنی لازم از جمله مواردی است كه به تغییر حالت زانو و بروز اختلال در عملكرد این عضو منجر می‌شود و در نهایت درد و مشكلات حركتی را برای افراد مختلف به‌وجود می‌آورد. این مسائل در كنار افزایش سن و خشك شدن یا جا به جا شدن مایع مفصل زانو تشدید می‌شود و نگرانی‌هایی را برای بیمار به همراه می‌آورد. خوشبختانه امروزه تكنیك‌های مختلفی در طب مكمل به‌ویژه ماساژدرمانی برای درمان این دردها و پیشگیری از ابتلا به آن‌ها وجود دارد. یكی از ساده‌ترین این متدها را با هم مرور می‌كنیم.

گام اول : افزایش خونرسانی به مفصل

در مرحله اول با ماساژ 3 دقیقه‌ای نقطه‌ای نزدیك به زانو به افزایش جریان خون در بخش زانو به‌ویژه مفصل آن كمك كنید. حتی اگر در این زمینه نتوانستید از كمك نزدیكان خود بهره بگیرید می‌توانید به تنهایی این ماساژ را روی پای خود پیاده كنید اما بهتر است كه فرد دیگری در شرایطی كه شما دراز كشیدید این ماساژ را روی زانوی شما انجام دهد. برای شروع لازم است به‌طور همزمان
2 نقطه كه در بخش درونی و انتهایی ران درست جایی كه عضلات ران به مفصل زانو می‌رسد را با كمك انگشت شست فشار دهید. به این ترتیب كه انگشت شست را به آرامی روی نقطه نمایش داده شده فشار دهید و آن را رها كنید تا 3 دقیقه تمام شود.

گام دوم : تقویت زانو با یك حركت

در این مرحله از فرد گیرنده ماساژ بخواهید كه لبه تخت بنشیند و پاهایش را به آرامی رها كند به‌گونه‌ای كه پاهایش معلق باشد بدون آن‌كه فشاری به پایش وارد شود. در این حالت با كمك انگشتان شست هر 2 دست نقطه‌ای را كه زیر گردی كاسه زانو و در مركز آن قرار دارد را به آرامی فشار دهید. می‌توانید این نقطه را 15 ثانیه فشار دهید و آن را 15 ثانیه رها كنید. به این ترتیب این امكان برای شما وجود دارد كه این نقطه را به‌مدت یك تا 3 دقیقه به همین روش ماساژ دهید تا به تغذیه مفصل زانو و تقویت آن كمك كنید.

گام سوم : این نقطه را 3 دقیقه ماساژ دهید

در بخش داخلی زانو و زیر زانو درست جایی كه عضله ساق پا قابل لمس است نقطه‌ای وجود دارد كه ماساژ دادن این نقطه نیز در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مفصلی و خشكی آن موثر خواهد بود. برای ماساژ این نقطه نیز می‌توان به‌مدت 3 دقیقه از انگشتان شست خود كمك بگیرید. دقت كنید كه هنگام ماساژ میزان فشار انگشتان‌تان به‌گونه‌ای باشد كه موجب آزار دریافت‌كننده ماساژ نشود. معمولا حین دریافت ماساژ ممكن است درد بسیار خفیفی در ناحیه ماساژ دریافت شود اما اگر این درد به حدی بود كه دریافت‌كننده را بی‌تاب می‌كند باید در نخستین فرصت به متخصص مربوطه مراجعه شود.

گام چهارم : عضلات زانو را ماساژ دهید

برای ماساژ عضلات اطراف زانو بهتر است بیمار روی تخت دراز بكشد. در این مرحله تمامی عضلاتی كه اطراف زانو وجود دارد به‌ویژه عضلات زیر و پشت زانو را به آرامی ماساژ دهید. بهتر است برای ارائه این ماساژ از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا عصاره زنجبیل كمك بگیرید كه به افزایش میزان حرارت این ناحیه و خونرسانی بیشتر به مفصل زانو كمك می‌كند. این ماساژ را 3 تا 5 دقیقه در هر 2 پا تكرار كرده و سعی كنید تمامی عضلات اطراف زانو را به آرامی و با حوصله ماساژ داده و گرم كنید. برای این ماساژ می‌توانید از تمامی انگشتان كمك بگیرید و عضلات زانو را ماساژ دهید.

گام پنجم : تاندون پا را تقویت كنید

از بیمار بخواهید كه روی شكم بخوابد. در این مرحله نیز می‌توانید از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن زنجبیل استفاده كنید. در این مرحله كافی است به‌طور همزمان از هر 2 انگشت شست كمك بگیرید تا نقطه‌ای را كه در مركز و زیر حفره زانو روی عضله پا قرار دارد را ماساژ دهید. در این مرحله می‌توانید از ماساژ فشاری كمك بگیرید به این ترتیب كه 30 ثانیه نقطه مورد نظر را فشار دهید و 30 ثانیه آن را رها كنید. این ماساژ را به‌مدت 3 دقیقه تكرار كنید تا خونرسانی بهتری به ناحیه پشت زانو داشته باشید.

گام ششم : انرژی‌ها را به سمت زانو هدایت كنید  

در این مرحله همانطور كه بیمار به شكم خوابیده است در ناحیه نزدیك به مچ پای او یك ماساژ دیگر را پیاده كنید. این ماساژ را برای هر 2 پای چپ و راست بیمار تكرار كنید. برای این كار كافی است به اندازه 8 انگشت از محل مچ بالا‌تر آمده و این نقطه را با كمك هر 2 شست و با فشار اندكی كه به این نقطه وارد می‌كنید ماساژ دهید. در این مرحله علاوه بر خونرسانی مناسب به سمت زانو انرژی‌های بیشتری به این سمت حركت می‌كند كه به مرور به بهبود وضعیت زانو و پیشگیری از خشكی و درد آن منجر می‌شود.
منبع: برترینها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha