سلامت نیوز: معاون پارلمانی وزارت بهداشت گفت: در صورت عدم همکاری وزارت رفاه همه اعتبارات طرح پزشک خانواده را می‌گیریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها سیدرمضان محسن‌پور درباره آخرین مصوبات در مجلس در حوزه سلامت اظهار داشت: طرحی را اعضای کمیسیون بهداشت مجلس پیشنهاد کرده بودند که براساس آن اعضای غیرهیئت علمی دانشگاه‌ها جذب شوند که این طرح یکبار در صحن مطرح شد اما اعتراضات نسبت به پیگیر بودن کمیسیون بهداشت به وجود آمد که هیئت رئیسه مجلس تصمیم گرفت سه کمیسیون بهداشت، اجتماعی و آموزش این موضوع را پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: در هفته آینده میزبان کمیسیون اجتماعی برای پیگیری این موضوع هستیم.

محسن‌پور درباره طرح تجمیع بیمه‌ها نیز گفت: این موضوع تکلیف برنامه پنجم بوده و برای اجرایی شدن آن یکسری سازوکار لازم است مانند تشکیل شورای عالی بیمه سلامت و مشخص شدن اعضا و دبیرخانه آن که پیشنهاد وزارت بهداشت این بود دبیرخانه آن در وزارت بهداشت و رئیس آن شورا وزیر بهداشت باشد.

وی اضافه کرد: در وزارت بهداشت تکلیف شد آیین‌نامه این شورا را تنظیم کند که در هفته گذشته نهایی شد و قرار است در هیئت دولت مطرح شود و آن را در اولین جلسه تشکیل شورایعالی بیمه سلامت طرح می‌کنیم.

محسن‌پور در خصوص تکلیف بودجه سال 90 که مقرر شد 3 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص یابد نیز گفت: در سرفصل بودجه مطرح شد از ماه چهارم به بعد از مازاد درآمد نفت، چند وزارتخانه رفاه و آموزش و پرورش و بهداشت مقادیری اعتبار را دریافت کند که سهم ما 3 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ما پیگیر اختصاص این اعتبار هستیم گفت: معاون راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرد که به خزانه‌داری ارجاع داده است و قرار است طبق برنامه حداقل 700 میلیارد تومان را در شروع کار به وزارت بهداشت بدهند که این موضوع به زودی محقق خواهد شد.

محسن‌پور با بیان اینکه 40 تا 50 درصد بودجه سالانه را دریافت کرده‌ایم یادآور شد: با اختصاص 3 هزار میلیارد تومان طرح‌هایی مانند ماندگاری پزشک در مناطق محروم، محقق شدن بیمارستان‌های هیئت امنایی و کمک به اجرای طرح پزشک خانواده به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی درباره ردیف 100 میلیارد تومانی بیماران صعب‌العلاج گفت: در حال حاضر هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج در بیمه نمی‌گنجد و از جیب مردم پرداخت می‌شود. امسال 25 میلیارد تومان برای این موضوع را دریافت کردیم و مطالبات بیمارستان‌ها را پرداخت کردیم که امیدواریم بقیه را با اسنادی که آماده کردیم دریافت کنیم.

محسن‌پور خاطرنشان کرد: از 50 میلیاردتومانی که پارسال قرار بود دریافت کنیم حتی یک ریال هم دریافت نکردیم و 25 میلیارد تومان امسال از اعتبار پارسال بوده است.

وی درباره بیمارستان‌های هیئت امنایی و نقش ضعیف پرستاران در آنجا نیز گفت: این موضوع صحیح نیست و از نگهبان تا فوق تخصص جراحی هم در درآمد و هم در فعالیت دخیل هستند.

معاون پارلمانی وزارت بهداشت ادامه داد: در هفته گذشته همکاران وزارت بهداشت و راه و شهرسازی جلسه‌ای با هم داشتند که آنها می‌گفتند هر جا ساخت و ساز در کشور است باید توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود، اما وزارت بهداشت اعتقاد داشت فضای مراکز بهداشتی و درمانی باید با مقتضیات خاصی ساخته شود و دیده شده بیمارستان‌هایی که وزارت راه و شهرسازی می‌سازد پس از تکمیل باید 2 میلیارد تومان دیگر هزینه شود تا مورد نظر متخصصان عمران وزارت بهداشت باشد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل پیشنهاد دادیم در تبصره ماده 56 که آمده است همه فعالیت‌های عمرانی توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود به جز آموزش و پرورش، به دلیل تخصصی بودن مراکز وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها زیرنظر این وزارتخانه ساخته شود.

محسن‌پور گفت: پیشنهاد داده شده مورد تأیید کمیسیون عمران و بهداشت قرار گرفت، اما باید درنظر داشت این طرح به مجلس هشتم نمی‌رسد.

معاون پارلمانی وزارت بهداشت درباره طرح پزشک خانواده خاطرنشان کرد: باید فضا را به سمتی ببریم که به کمک دو وزارتخانه بهداشت و رفاه گره مردم را حل کنیم و نباید توپ را در زمین دیگری انداخت.

وی افزود: دیروز در جلسه‌ای که داشتیم قرار شد سه‌شنبه هفته آینده وزیر کار و رفاه در جلسه کمیسیون بهداشت حاضر شوند و برنامه‌های آتی خود را راجع به تجمیع بیمه‌ها و پزشک خانواده بدهد و قرار است نقاط اختلاف مطرح شود.

محسن‌پور ادامه داد: ما با وزارت رفاه به سختی پروتکلی نوشتیم و سعی می‌کنیم بدون غرض به سمتی برویم که اجرای پزشک خانواده را محقق کند، اما واقعیت این است که اگر این کار انجام نشود باید مسیر دیگری را انتخاب کنیم.

وی افزود: اجرای طرح پزشک خانواده برای وزارت بهداشت به اندازه طرح هدفمندی یارانه‌ها مهم است و در این میان هر نوع سختی را تحمل می‌کنیم.

محسن‌پور ادامه داد: رئیس‌جمهور در این زمینه اعتقاد دارد طرح پزشک خانواده باید ظرف دو سال انجام شود که در پاسخ به او گفتیم اعتبارات لازم موردنیاز است.

وی اضافه کرد: مسیر اول ما تفاهم با وزارت تعاون است که اگر ببینیم به هر دلیلی انجام نمی‌شود باید طرحی را به مجلس بدهیم که اعتبار اجرای پزشک خانواده را متمرکز کنیم. ما ترجیح می‌دهیم مسیر اول انتخاب شود.

معاون پارلمانی وزارت بهداشت در خصوص آبیاری سبزیجات با آب‌های آلوده گفت: وزارت نیرو، کشاورزی و بهداشت در جلسه‌ای گردهم آمدند و تصمیم گرفتند براساس آن قرار شد وزارت بهداشت ناظر بر سلامت مواد غذایی باشد، وزارت نیرو آب را تصفیه کند و وزارت جهاد کشاورزی خسارت کشاورزان را جبران کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha