پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۷
کد خبر: 35766

با افزایش سن، خطر بروز سرطان سینه در زنان افزایش می یابد. اما چگونه می توان احتمال بروز این سرطان را کاهش داد. جواب این سوال را در این مطلب به نقل از «webmd» بخوانید.

سلامت نیوز:  با افزایش سن، خطر بروز سرطان سینه در زنان افزایش می یابد. اما چگونه می توان احتمال بروز این سرطان را کاهش داد. جواب این سوال را در این مطلب به نقل از «webmd» بخوانید.

در دهه ۲۰ :

ورزش کنید؛ ورزش منظم تاثیر انسولین و استروژن بالا را در بدن کاهش می دهد. این دو عامل در بروز سرطان سینه نقش دارد. بررسی ها نشان می دهد فعالیت های بدنی از ۱۲ تا ۲۲ سالگی بهترین راه مقابله با سرطان به حساب می آید. وضع حمل؛ زایمان کردن، خطر بروز سرطان سینه را کاهش می دهد. هر چه سن حاملگی کمتر باشد، خطر بروز سرطان سینه کمتر می شود. علاوه بر آن شیر دادن نیز خطر بروز سرطان را کاهش می دهد.

مصرف نکردن مشروبات الکلی؛ هر یک لیوان مشروب در روز خطر بروز سرطان سینه را تا ۷ درصد افزایش می دهد.

دهه ۳۰:

کلسیم و ویتامین D مصرف کنید؛ برای این که بدن ویتامین D تولید کند، چند روز در هفته به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در نور خورشید قرار بگیرید. علاوه بر کلسیم از مکمل های ویتامین D که بدن بهتر می تواند جذب کند استفاده کنید.

مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید؛ استروژن موجود در گوشت های قرمز به استروژن موجود در بدن اضافه می شود و در نتیجه خطر بروز سرطان را بالا می برد. محققان توصیه می کنند مصرف گوشت قرمز را به هفته ای ۵۰۰ گرم محدود کنید و از مصرف گوشت قرمز فرآوری شده بپرهیزید.

گوشت را کباب کنید؛ استیک را یک شب کامل در سس سیر و زردچوبه بخوابانید تا ترکیب سرطان زایی که بر اثر کباب کردن گوشت تولید می شود، کاهش یابد. کباب کردن در مدت کوتاه نیز ماده سرطان زای کمتری تولید می کند.

دهه ۴۰:

ماموگرافی الزامی است؛ نتایج بررسی ها نشان داده است که روش تشخیص ماموگرافی میزان مرگ و میر بر اثر سرطان سینه را کاهش می دهد. به طور کلی، غده ای که به اندازه یک سانتی متر یا کمتر تشخیص داده می شود، با جراحی درآورده می شود و احتمال زنده ماندن بیمار افزایش می یابد. علاوه بر ماموگرافی با MRI ، با سونوگرافی نیز می توان به وجود غده در مراحل اولیه پی برد. زنان بالای ۴۰ سال باید هر یک یا ۲ سال این آزمایش را انجام دهند. مراقب افزایش وزن باشید؛ بالا رفتن وزن احتمال بروز سرطان سینه را نیز افزایش می دهد. از آن جا که تخمدان در زنان یائسه قادر به تولید استروژن نیست، استروژن زیادی در بافت های چربی تولید می شود. این یعنی در افرادی که میزان تجمع چربی در بدنشان زیاد است، احتمال بروز سرطان سینه زیاد است. درمان جایگزین هورمون ها را محدود کنید؛ نتایج بررسی ۵ ساله روی زنان بین ۵۰ تا ۷۹ سال که تحت درمان هورمونی قرار گرفته اند نشان می دهد آنان نسبت به بقیه بیشتر در معرض بروز سرطان قرار دارند. بنابراین توصیه می شود زمان این درمان را تا حد امکان کوتاه کنید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha