سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3577

علی‌رغم وجود مزه و طعم‌ها و افزودنی‌های بسیار به شكلات‌ها، نوع تلخ آنها امروزه بسیار پر طرفدارتر شده است.

كمتر كسی در دنیا وجود دارد كه شكلات را دوست نداشته باشد. حتی كسانی كه ذائقه آنها با شیرینی میانه خوبی ندارد هم خوردن شكلات را كنار نمی‌گذارند و به همین خاطر شاید به جرات بتوان گفت كه شكلات جزو پرطرفدارترین محصولاتی است كه در هر خانه‌ای به چشم می‌خورد.

 از زمانی كه علاقه مردم نسبت به شكلات بیشتر نشان داده شد، تنوع شكلات‌ها هم توسط سازندگان آنها روز به روز بیشتر می‌شود. در این میان، علی‌رغم وجود مزه و طعم‌ها و افزودنی‌های بسیار به شكلات‌ها، نوع تلخ آنها امروزه بسیار پر طرفدارتر شده است.

تحقیقات آمریكایی‌ها نشان می‌دهد كه مصرف شكلات‌های تلخ كه ناخالصی‌های كمتری دارند و سیاه رنگند، روز به روز بیشتر می‌شود به طوری كه آمارها نشان می‌دهد فروش شكلات‌های تیره و تلخ در آمریكا از سال 2003 تا 2006 به میزان 49 درصد افزایش داشته است.

به گفته یكی از محققان طرح میزان محبوبیت شكلات‌های تلخ؛ مزه بسیار خوب این شكلات‌ها باعث محبوب شدن آنهاست و در عین حال بیشتر مردم در مورد خواص این شكلات بدون افزودنی بسیار شنیده‌اند و به همین خاطر آن را بیشتر از پیش مصرف می‌كنند.

بالا رفتن آمار مصرف این نوع شكلات باعث شده است كه كارخانه‌های بزرگ شكلات‌سازی در سوئیس و آمریكا تولیدات شكلات‌های تلخ خود را به شكل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند. آنها با اضافه كردن «غذای سالم» روی جلدهای بسته‌بندی و فروش شكلات‌ها این اطمینان را در مردم بیشتر می‌كنند كه خوردن این شكلات‌ها نه تنها برای آنها ضرر نخواهد داشت بلكه برای سلامت آنها نیز مفید است.

 این تبلیغات گسترده برای شكلات‌ها باعث شده كه مردم هر روز تقاضای انواع بهتر و با كیفیت‌تر این خوردنی را داشته باشند و این موضوع باعث رقابت شدید میان كارخانه‌های سازنده شكلات شده است.

فروش شكلات‌های تلخ از 5سال پیش آغاز شده و اكنون به بالاترین حد خود رسیده است. تولید شكلات‌هایی با درصد بالای كاكائو كه از 45درصد تا 75 و حتی 99درصد هم دیده می‌شوند معرف تقاضای مشتریان برای تنوع و كیفیت بالای این خوراكی خوشمزه است.

مفید بودن این شكلات برای افرادی كه دچار مشكلات قلبی هستند و یا حتی می‌خواهند از این مشكل جلوگیری كنند بسیار توصیه می‌شود. بنابراین افراد فوق می‌توانند با مصرف هر یك از انواع این شكلات‌های خیلی تلخ و یا تلخ كه توسط كارخانه‌ها ساخته می‌شوند به منظور خود دستیابی پیدا كنند.

البته هنوز دانشمندان بر سر اینكه شكلات‌ها كاملاً مغذی و سالم هستند، اختلاف نظر دارند. برخی‌ها معتقدند كه خوردن شكلات‌های تلخ آنقدر هم كه در مورد آنها تبلیغ می‌شود مفید نیست و نمی‌توان آنها را در گروه خوردنی‌های سالم قرار داد و بسیاری از شهروندان تنها به خاطر علاقه‌شان به طعم شكلات تلخ است كه آنها را خریداری می‌كنند.

 به هرحال كالری زیادی كه این شكلات‌ها دارند، هرچند خواص درمانی برای آنها ذكر شود، پاشنه آشیل آنها محسوب می‌شود. در عین حال، نظریه دیگری نیز وجود دارد كه عنوان می‌كند بسیاری از افرادی كه از این نوع شكلات‌ها خرید می‌كنند به این موضوع كه برایشان مفید است توجه می‌كنند و در واقع به آن به شكل دارو نگاه می‌كنند.

اما به هر شكل با وجود هر بحثی كه در مورد این خوردنی بسیار محبوب در میان كارشناسان و سازندگان شكلات‌ها وجود دارد، آنچه خودنمایی می‌كند رشد روزافزون استفاده از شكلات‌های تلخ است كه كارشناسان صنایع غذایی ایالات متحده را شگفت‌زده كرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha