شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱

مرگ روزانه 60 نفر در پیچ و خم جاده‌های كشور زنگ خطری برای ایمن‌سازی هر چه سریعتر راه‌هایی است كه عامل جان باختن 11 هزار و 201 هموطن در 6 ماهه اول امسال معرفی شده‌اند.

سلامت نیوز :  مرگ روزانه 60 نفر در پیچ و خم جاده‌های كشور زنگ خطری برای ایمن‌سازی هر چه سریعتر راه‌هایی است كه عامل جان باختن 11 هزار و 201 هموطن در 6 ماهه اول امسال معرفی شده‌اند. به گفته كارشناسان جاده‌های كشور ویژگی یك جاده استاندارد را ندارند و از نظر شیب، عرض و علائم مشكلات فنی داشته و از تمام خصوصیات لازم برای یك جاده استاندارد برخوردار نبوده و برای عبور رانندگان مناسب نیستند.

در همین حال رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز با اشاره به این نكته كه تصادفات رانندگی به صورت مستقیم جان شهروندان را هدف قرار داده است، گفت: تصادف رانندگی زاییده لحظه‌هاست و چند لحظه تعجیل در رانندگی یا تاخیر در عكس‌العمل به موقع هنگام رانندگی باعث وقوع حوادث غیر قابل جبران می‌شود، وی با اعلام اینكه راه‌های برون شهری دارای مشكلات عدیده‌ای هستند و در این بین حتی یك كیلومتر راه كاملا ایمن در كشور نداریم، افزود: به عنوان نمونه در طول آزاد راه رشت – قزوین یك جایگاه بنزین هم وجود ندارد در صورتی كه برابر استانداردهای جهانی در آزادراه‌ها در هر 5 كیلومتر باید یك استراحتگاه كامل و مجهز به همراه یك جایگاه سوخت پیش‌بینی شود.

تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ایران به گفته كارشناسان دومین علت مرگ در كشور به شمار می‌رود. بنا به اعلام كارشناسان حوزه ترافیك، خسارتی كه به ازای كشته شدن هر فرد در تصادفات به كشور وارد می‌شود، دو میلیارد و 200 میلیون تومان است. این در حالی است كه چند برابر كشته‌ها در سر صحنه تصادف در مسیر انتقال به مراكز امدادی جان خود را از دست می‌دهند كه عموما در آمار ارائه شده از سوی پلیس گنجانده نمی‌شود. بر اساس اعلام مركز اطلاعات و كنترل ترافیك پلیس راهنمایی و رانندگی نیز سالانه به طور متوسط 22 هزار نفر در جاده‌های كشور كشته می‌شوند كه این تعداد چند برابر استانداردهای جهانی است.



آخرین آمار کاهش تصادفات در سال 90

به گفته معاون وزیر راه و ترابری در فروردین‌ماه 90 نسبت به فروردین‌ماه 89، میزان تلفات تصادفات برون‌شهری 6.8 درصد، درون‌شهری 4.6 درصد و روستایی 19.6 درصد کاهش یافته است که با احتساب حمل‌ونقل برون‌شهری و روستایی میزان تصادفات 8.5 درصد کاهش یافته است.

شهریار افندی زاده با بیان این‌که دولت با در نظر گرفتن سه محور قصد کاهش تصادفات در سال جاری را دارد، تصریح کرد: با اجرای آیین‌نامه جرایم و استفاده از جرایم رانندگی به عنوان عاملی بازدارنده، امیدواریم در سال جاری شاهد کاهش تصادفات باشیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این‌که میزان تلفات ناشی از تصادفات از 27 هزار نفر در سال 85 به 23 هزار نفر در سال 89 رسیده است، تصریح کرد: در سال 89، 14 هزار نفر در جاده‌های برون‌شهری، حدود دو هزار و 500 نفر در راه‌های روستایی و مابقی تا سقف 23 هزار نفر در درون شهرها بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

این درحالی است كه آمار بسیاری از تصادفاتی كه عاملی غیر از نا ایمن بودن جاده‌ها دارند با فرهنگ‌سازی قابل كاهش یافتن هستند چرا كه علت رشد تصادفات ناشی از بی‌توجهی به هشدارهای پلیس،عدم رعایت قوانین رانندگی و نکات ایمنی و ضعف مهارت راننده است. این درحالی است كه به گفته كارشناسان هزینه‌ هر تصادف منجر به فوت یک میلیارد و 700 میلیون تومان می‌شود و تصادف‌های منجر به جرح با توجه به سبک یا سنگین بودن تصادف از یک میلیون و 400 هزار تومان تا 40 میلیون تومان هزینه برای خسارت‌دیده دارد.

عوامل مهمی در کاهش آمار تصادفات، ایمنی وسایل نقلیه، ایمنی شبکه معابر، توسعه حمل‌ونقل عمومی و سرعت در امداد و نجات نقش دارند كه پیشرفت در هرکدام از این عوامل می تواند ضعف عامل دیگر را جبران کند، در واقع تصادف هنگامی رخ می‌دهد که هر یک از طرفین در حادثه یا همه آنها قادر به تشخیص یا کنترل عامل حادثه نیستند.

هنگامی که عواملی مثل بالارفتن میانگین سرعت، طولانی شدن مسافت و خستگی، متناسب نبودن عرض و ظرفیت جاده‌ها با ترافیک، نبود علایم هشدار دهنده و حالت روانی نامناسب راننده از قبیل خواب آلودگی، عصبانیت، خستگی و ناآرامی وجود داشته باشد، احتمال بروز تصادفات افزایش می‌یابد.



خودروهای غیر استاندارد مشكل اصلی در تصادفات

سرهنگ هاشمی با تاكید بر اینكه گروه اندكی نیز در شهر به نوعی رفتار می‌كنند كه گویی در جنگل زندگی می‌كنند، تاكید كرد: این گروه اندك هنگام رانندگی با خلق و خوی خاص نه تنها به حقوق هیچ كس احترام نمی‌گذارند، بلكه با رانندگی پر خطر خود جان دیگران را نیز به مخاطره انداخته و مورد تهدید قرار می‌دهند.

وی از وسیله نقلیه به عنوان یك ركن اصلی در ترافیك نام برد و اظهار كرد: متاسفانه خودروهایمان نا ایمن و غیر استاندارد هستند و با توجه به اینكه خطای انسانی در رانندگی هیچ ‌گاه به صفر نمی‌رسد، در این میان خودروها می‌توانند نقش بازدارنده در كاهش تصادفات رانندگی و آثار و عوارض ناشی از آن داشته باشند كه البته خودروهای ما به علت عدم ایمنی، فاقد این ویژگی هستند.

مشاور معاون شهردار تهران موبایل را به دلیل از بین بردن دقت در رانندگی عامل بیچارگی بسیاری از رانندگان دانست و تصریح كرد: راننده هنگامی كه پشت فرمان می‌نشیند فقط باید یك تكلیف داشته باشد و آن هم رانندگی است و به جز هدایت خودرو هیچ مشغله فكری دیگری از جمله صحبت با موبایل نباید داشته باشد.

هاشمی بی‌‌احتیاطی و قانون‌شكنی را از جمله ویژگی‌های رانندگان بی‌‌مبالات و لاقید كه جان مردم برایشان هیچ ارزشی ندارد، دانست و اظهار كرد: متاسفانه همین رانندگان وضعیت را به جایی رسانده‌اند كه امروزه تعداد پاهایی كه در جریان تصادفات رانندگی در كشورمان قطع شده با تعداد پاهایی كه در انفجار مین در افغانستان قطع شده، برابری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha