ایران سومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است. بیش از ۵۰ درصد لوازم آرایشی نظیر کرم پودر، رژلب و ریمل‌های آرایشی موجود در بازار، تقلبی هستند. یک مغازه‌دار قدیمی می‌گوید: «باور کنید ادکلن تقلبی آنقدر سود دارد که فروش اصلش را بی‌رونق کرده است.»

سلامت نیوز :ایران سومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است. بیش از ۵۰ درصد لوازم آرایشی نظیر کرم پودر، رژلب و ریمل‌های آرایشی موجود در بازار، تقلبی هستند. یک مغازه‌دار قدیمی می‌گوید: «باور کنید ادکلن تقلبی آنقدر سود دارد که فروش اصلش را بی‌رونق کرده است.»
سیران سعدی، گروه اجتماعی- بوی تند مواد آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی بازار ایران و تهران را پر کرده است. تجارتی که گفته می‌شود برای سوداگران آن در مواقعی سود 200 درصدی هم دارد.
به گزارش قانون، بیش از 90 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق از مرزهای جنوبی و غرب به کشور وارد می‌شود و بازار خوبی هم در بین مصرف‌کنندگان داخلی دارد،از آنجا که تعداد انگشت‌شماری به دنبال جنس اصل یا همان اورژینال هستند، و یا توان خرید آن را دارند، جنس‌های تقلبی بازار داغی و پررونقی دارند.
آمار ارائه شده توسط معاون پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد که میزان مصرف فرآورده‌های آرایشی در ایران به یک‌میلیارد و 200 میلیون دلار می‌رسد. آماری که نشان می‌دهد 10 برابر واردات قانونی - 150 میلیون دلار در سال-  لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

بررسی‌های  قانون نشان می‌دهد که مواد آرایشی تقلبی مارک‌های معروف به دلیل رونق بازار مصرف در ایران سود زیادی برای واردکنندگان آن به همراه دارد. بسیاری از این مواد از جمله ادکلن‌های تقلبی به اسم اصل فروخته می‌شود. مهدی، یک فروشنده مواد آرایشی به خبرنگار قانون می‌گوید: «جنس تقلبی خیلی جاها به قیمت اصل فروخته می‌شود و بسیار سودآور است. سود جنس تقلبی بین 100 تا 200 درصد است.»
مهدی درباره کاسبی پررونق جنس‌های تقلبی می‌گوید: «باور کنید ادکلن تقلبی آنقدر سود دارد که فروش اصلش را بی‌رونق کرده است.»
 
یکی دیگر از فروشندگان درباره انواع ادکلن‌های معروف زنانه و مردانه به خبرنگار قانون می‌گوید: «دو نوع ادکلن در بین خانم‌ها مشتریان زیادی دارد که تقلبی آنها هم به وفور در بازار یافت می‌شود. ادکلن CH که اصل آن اسپانیایی است با قیمت 95 تا 110هزار تومان به فروش می‌رود اما تقلبی آن را امارات متحده عربی با قیمت 25 تا 30 هزار تومان وارد بازار کرده است. ادکلن دیگر COCO فرانسوی است که قیمت اصل آن بین 160 تا 170هزار تومان و تقلبی اماراتی آن با قیمت 20 تا 35هزار تومان در بازار پیدا می‌شود. همچنین ادکلن‌های مردانه، ALLURE ساخت فرانسه با قیمت 140 تا 145 هزار تومان و تقلبی آن که ساخت امارات متحده عربی بین 30 تا 35 هزار تومان است. ادکلنVIP ساخت اسپانیا هم با قیمت70 تا 80 هزار تومان و تقلبی آن ساخت امارات متحده عربی با قیمت 15 تا 30 هزار تومان مشتریان زیادی در بین مردان دارد.»

ارزانی، دلیل اصلی مصرف گسترده لوازم آرایشی تقلبی مارک‌های معروف است. اکثر آنها نامرغوب هستند و بدون توجه به کیفیت مواد ترکیبی آنها، بیشتر مردم به استفاده این مواد روی آورده‌اند. بسیاری از این محصولات تقلبی در کشورهای همسایه به صورت تجاری تولید می‌شوند و فاقد استانداردهای بهداشتی هستند. این محصولات تقلبی به صورت فله‌ای از عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران می‌شود.
ایران سومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است. بیش از 50 درصد لوازم آرایشی نظیر کرم پودر، رژلب و ریمل های آرایشی موجود در بازار، تقلبی هستند. به قول فروشندگان «مردم دنبال وسایل آرایشی مجوزدار وزارت بهداشت نیستند.»

بیشتر مواد آرایشی از جمله کرم‌پودر، رژلب و ریمل‌های آرایشی موجود در بازار تولیدی و مارک کشورهای فرانسه، کره جنوبی هستند. تقلبی آنها توسط کشورهای امارات متحده عربی و چین وارد بازار شده و تشخیص آن‌ها از مارک‌ اصلی کار هر کسی نیست. مارک‌هایLOREAL ،ETUDE ، VOV، BOURJOIS پرمصرف‌ترین‌ها بین خانم‌ها هستند. متوسط قیمت پنکک این مارک‌ها 13 هزار تومان، متوسط قیمت ریمل 12 هزار تومان و متوسط قیمت رژلب هفت هزار تومان است.
MAXFACTOR هم که ساخت کشور ایرلند است، سال‌هاست در سبد بازار مصرف مواد آرایشی کشور ما جا دارد و قیمت مواد آرایشی آن مشابه مارک‌های معروف دیگر است.
محصولات آرایشی MAY تولید مشترک آلمان و ایران بازار مصرف خوبی در بین خانم‌ها دارد و متوسط قیمت رژلب و پنکک آن سه هزار تومان است.

البته تشخیص جنس قلابی و اصل این مواد آرایشی حتی بوی ادکلن هم برای بسیاری از مردم و حتی فروشندگان مشکل است، مگر اینکه به قول یکی از فروشندگان «خیلی اهلش باشی.»
بسیاری از مارک‌های آرایشی و بهداشتی که در بازار هستند، نمایندگی فروش در ایران ندارند و اگر هم داشته باشند به دلیل عکس و کلمات تبلیغی بر روی مارک‌ها ماه‌ها پشتِ در گمرک متوقف می‌مانند.
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم به این نکته اذعان کرده که وزارت بهداشت باید اقداماتی برای واردات کالاها در نظر بگیرد تا یک کالا به مدت زیاد برای اخذ مجوز در گمرک باقی نماند، چرا که طولانی‌شدن زمان ترخیص کالا باعث می‌شود فرد به قاچاق ترغیب شود.

فرزاد فروشنده دیگری است که به خبرنگار قانون می‌گوید: «گمرگ سخت می‌گیرد، بارها شده مارکی فقط به دلیل بروشور و عکس آن چندین ماه در گمرک مانده و همین باعث رونق کار قاچاقچیان تقلبی هم شده است»
علیرضا یکی از فروشندگان مواد آرایشی در مرکز تهران درباره شبکه توزیع مواد آرایشی قاچاق می‌گوید: «سیستم توزیع اصل و تقلبی مواد آرایشی در بازار وجود دارد و ما باید خودمان انتخاب کنیم که با کدام‌شان کار کنیم. متأسفانه خیلی از فروشنده‌ها فقط فکر سود هستند و خدا و پیغمبری کار نمی‌کنند. همین‌ها به سراغ جنس قاچاق تقلبی می‌روند.»
حسین فروشنده دیگری است و درباره سیستم نظارت بر مواد آرایشی می‌گوید: «جریمه فروش جنس قاچاق 30 تا 50 هزار تومان است، اما نباید به امثال ما که جنس اصل می‌فروشیم گیر دهند. باید با فروشنده جنس‌های تقلبی برخورد شود.»
با این اوصاف شاید بهتر باشد وزارت بهداشت برای جلوگیری از توزیع جنس قاچاق قلابی هوشیار باشد. قدیمی‌ها می‌گفتند «جلوی ضرر را از هرجای بگیری منفعت است» به قول فروشنده‌ای این بار شاید به خاطر سلامت مردم!
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha