سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3579

همه ما از فوائد میوه و سبزی آگاهیم. اما تحقیقات جدید نشان می دهند خوردن یک یا برش از انواع میوه ها و سبزیجات در روز می تواند به میزان قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

از آنجا که یک سوم سرطان ها با رزیم غذایی ارتباط دارند تغییر برنامه غذایی به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری ها کمک می کند. سبزیجات و میوه ها یکی از مهم ترین ابزاری هستند که رژیم غذایی و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشند.
در حالیکه اکثر ما غذای خود را بر اساس طعم و مزه آن انتخاب می کنیم و کمتربه فوائد ترکیبات آن توجه می کنیم خوردن مقادیر بیشتر میوه و سبزی در روز به میزان قابل توجهی خطر سرطان ، بیماری قلبی و برخی بیماری های مربوط به افزایش سن را کاهش می دهد.
مطالعات متعدد ارتباط میان رژیم غذایی و سرطان را نشان داده اند و نیز تاثیر مصرف میوه و سبزی را در کاهش خطر سرطان تایید کرده اند. حداقل میزان توصیه شده در روز 5 وعده میوه و سبزی تازه است که گفته می شود خطر سرطان را 30-20 درصد کاهش می دهد. یک وعده شامل یک قطعه متوسط از میوه ، یک لیوان کوچک آب میوه ، یک فنجان سبزی برگ دار یا نصف فنجان از سبزیجات دیگر است.
اما این فقط مصرف میوه و سبزی نیست که حائز اهمیت است بلکه محققان توصیه می کنند هر چه بیشتر از میوه هایی با رنگ های مختلف استفاده شود. به این ترتیب اطمینان حاصل می شود که بدن به میزان کافی از فوائد مواد حفاظت بخش موجود در میوه های مختلف مانند فیتوکمیکال ها ، فلاون ها ، فنل ها و ایزوتیوسیانات ها بهره مند می شود. این اجزاء از رسیدن ترکیبات سرطانزا به سلولها جلوگیری می کنند.
یکی از مهمترین گروههای این مواد سبزیجات چلیپایی سبز هستند که حاوی عنصر سلنیم و مکانیسم های حفاظت بخش در برابر سرطان است. طبق ارزیابی های محققان خوردن سبزیجات این گروه ، از خطر سرطان کولون و سینه را تا 40 درصد می کاهد.
کلم بروکلی ، جوانه های بروکلی ، کاهو و گل کلم جزء سبزیجات چلیپایی هستند.
افزودن میوهه های به رنگ قرمز مانند شاتوت ، زغال اخته و توت فرنگی به رژیم غذایی فعالیت آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد سرطان را در بدن افزایش می دهد.
خوردن سیر و دیگر مواد سفید و سبز مانند تره فرنگی و خانواده پیاز ازرشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کنند. مصرف مواد غذایی قرمز رنگ حاوی لیکوپن مانند گوجه فرنگی نیز با کاهش خطر سرطان همراه است.
بتا کاروتن موجود در پرتقال ، میوه های نارنجی - زرد ، و زرد – سبز مانند سیب زمینی شیرین ، هویج ، طالبی و کدو تنبل ، هم با سرطان مقابله کرده قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. بتا کاروتن ازرشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کند.
میوه و سبزیجات تازه نه تنها مواد شیمیایی و مغذی ضروری را برای بدن فراهم می کنند بلکه اشتها به غذاهای چرب را کاهش می دهد.
بنابراین توصیه محققان این است که با خوردن انواع میوه های رنگی و سبزیجات تازه در روز به بدن خود کمک کنید در برابر ترکیبات سرطان زا مقاومت بیشتری پیداکند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha