سلامت نیوز: متخصصان ارتوپدی تاكید دارند كه استفاده از كفش‌های مناسب و طبی در كاهش درد ناشی از اوستئوآرتریت علاج ناپذیر زانو (سائیدگی زانو) بویژه در حین راه رفتن موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، التهاب استخوانی- مفصلی یا اوستئوآرتریت زانو موجب بروز درد، ناتوانی جسمی، تغییر در نحوه حركات و همچنین فشار روانی می‌شود. اما از آنجا كه هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد، می‌توان درد آنها را با رعایت كردن برخی نكات و توصیه‌ها كنترل كرده و مشكلات فوق را تا حدی كاهش داد.

به گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، این بررسی حاصل مطالعات پروفسور كیم بنل و تیم آزمایشگاهی وی در مركز «بهداشت و طب ورزش» در دانشگاه استرالیایی «ملبورن» است.

پرفسور بنل تاكید می‌كند: افرادی كه مبتلا به این عارضه هستند، نباید در سكوت درد بكشند بلكه با كمك گرفتن از برخی روش‌های مفید مثل استفاده از كفش‌های طبی می‌توانند از فشاری كه به زانوی آنها وارد می‌شود بكاهند و از پیشرفت اوستئوآرتریت جلوگیری كنند.

وی تصریح كرد: در حال حاضر مطالعاتی در حال انجام است كه در آینده به شناسایی روش‌های بهتر برای درمان این عارضه منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، استئوآرتریت یا سائیدگی زانو که به آن آرتروز زانو هم می‌گویند از شایع‌ترین علل درد زانو در سنین متوسط و بالا است که در آن غضروف مفصل، دچار آسیب و سائیدگی می‌شود.

غضروف مفصلی، لایه سفید رنگ، نرم و لغزنده‌ای است که روی سطح استخوان را در ناحیه مفصل می‌پوشاند و موجب می‌شود تا استخوان‌ها براحتی در ناحیه مفصل روی هم حرکت کرده و بلغزند. در استئوآرتریت یا سائیدگی مفصلی این لایه به تدریج ضعیف و نازک می شود. بعد از مدتی شیارهایی روی آن بوجود آمده و سپس قسمت‌هایی از آن کاملا از بین رفته و تکه تکه می‌شوند. در نهایت ممکن است قسمت یا تمام سطح مفصل، پوشش غضروفی خود را از دست بدهد.

بنابراین از اولین علائم این بیماری که در رادیوگرافی ساده هم دیده می‌شود، کاهش فاصله مفصلی است. به این معنی که فاصله بین انتهای پایینی استخوان ران و انتهای بالایی استخوان «درشت نی» که در رادیوگرافی حدود چند میلیمتر است با نازک شدن غضروف، بتدریج کمتر می‌شود. این فاصله در واقع فضایی است که غضروف مفصلی اشغال کرده است. در این بیماری، درد به آهستگی شروع شده و شدت آن به آرامی افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha