سلامت نیوز: استفاده بیش از حد از اینترنت و سرگردانی در سایت‌های ناسالم نه تنها جوان را تخلیه نمی‌کند، بلکه باعث خستگی جسم و روح او شده و نمی‌تواند با خانواده ارتباط سالم داشته باشد.

حسن میرزاحسینی، روانشناس و مدرس دانشگاه درخصوص اوقات فراغت مجازی جوانان به برنا، گفت: یکی از دلایل اصلی این موضوع کاهش فعالیت های مثبت اجتماعی است. زمینه مناسب برای گذران اوقات فراغت جوانان وجود ندارد و اکثر جوانان به فعالیت های انفعالی روی آورده اند و فعالیت بدنی ندارند. همین امر عواقب جسمانی برای افراد دارد. زیرا بیشتر وقت‌شان را صرف نشستن روبه روی کامپیوتر میکنند.

وی گفت: زمانیکه در جامعه بستر لازم برای گذران اوقات فراغت وجود نداشته باشد، گرایش به چنین فعالیت هایی زیاد می شود. وبگردی می تواند آثار مخربی داشته باشد، یکی از آنها دسترسی به شبکه های اجتماعی ناسالم است که جوان از این طریق روابط ناسالم را یاد می گیرد و اطلاعات نادرست کسب می‌کند و با توجه به اینکه اکثر نوجوانان شناخت کافی ندارند، این اطلاعات غلط می تواند باعث انحراف آنها شود.

وی همچنین اظهار داشت: غیر از شبکه های اجتماعی یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه داشت، بحث چت کردن است که زمینه بروز رابطه ای ناسالم را برای جوانان ایجاد می کند. جوانانی که هیچ شناختی ندارند از طریق اتاق های چت با هم در ارتباط قرار می‌گیرند و بدون آشنایی مناسب در دام آسیب می‌افتند. خیلی از کلاهبرداری ها، سوءاستفاده و اغفال ها نیز از همین طریق است. افرادی نشسته اند تا جوانان خام و ناپخته را به دام بیاندازند و موجب انحراف و سوء استفاده آنها شوند.

میرزا حسینی به بروز خشونت در این زمینه اشاره کرد و گفت: ناکامی جوانان منجر به گرایش به اینترنت شده است. وقتی محیط های سالم بسته می شود، فعالیت اجتماعی در دانشگاه ها وجود ندارد و در مدارس، کانون ها و انجمن ها زمینه ایجاد علاقه ای برای جوانان وجود ندارد تا جوان را جذب کند، باعث می شود که زمینه سازی شود برای اینکه جوان به سمت سایت ها گرایش پیدا کنند.

وی به مساله سانسور اشاره کرد و افزود: جوانان به دنبال جایی می روند که انرژی‌شان را تخلیه کنند و در فضایی دیگر به اهدافشان برسند. وقتی مبحث سانسور مطرح می شود جوانان احساس می کنند که به جز اینترنت دنیای آزادی ندارند.

این روانشناس معتقد است: سانسور باید توسط خود فرد ایجاد شود و خودش متوجه باشد که نباید به این سایت ها وارد شود، زیرا اگر احساس کند این محدودیت از بیرون به او اعمال می شود، تحریک می شود که بیشتر دسترسی پیدا کند و در نتیجه هر آنچه از جوان منع شود جوان حریص تر میشود.

وی همچنین افزود: جوانی که ساعت ها پای اینترنت نشسته تحریک پذیر می‌شود و عصبانیت به او روی می‌آورد. استفاده بیش از اندازه از کامپیوتر و سرگردانی در سایت های ناسالم نه تنها او را تخلیه نمی کند، بلکه باعث خستگی جسمی و روحی فرد نیز می‌شود و بدین ترتیب نمی تواند با اعضای خانواده ارتباط سالم داشته باشد.

میرزاحسینی یکی از دلایل چت کردن جوانان را عدم ارتباط مناسب بین والدین و جوانان دانست و تصریح کرد: اگر پدر و مادر با فرزند رابطه سالم داشته باشند، فرزند سوالاتی را که برایش پیش می‌آید، دوستانه از والدین می‌پرسد، اما درصورتی‌که نتواند با والدین رابطه دوستانه برقرار کند، به سایت ها گرایش پیدا می کند.

این مدرس دانشگاه به ارائه راهکار در این خصوص پرداخت و خاطرنشان کرد: باید والدین با جوان ارتباط صحیح برقرار کنند. از آنجایی که سن نوجوانی سن حساسی است و نوجوان و جوان در این سن از والدین فاصله می‌گیرند، پدر و مادر باید جدی‌تر به این مسائل نگاه کنند.

وی معتقد است: محدودیت شدید یا بی مسوولیتی در این زمینه هر 2 آسیب زا است. به جای ایجاد محدودیت باید مصونیت ایجاد شود. پدر و مادر باید از قبل اطلاعاتی از خطرات اینترنت به فرزندان بدهند. مشکل اساسی که با آن مواجه هستیم، فاصله و شکاف نسلی است که بوجود آمده.

این مدرس دانشگاه همچنین تصریح کرد: علاوه بر اینکه والدین باید دنیای جوانی را درک کنند، استفاده از تجارب جهانی نیز می تواند کمک شایانی در این زمینه انجام دهد. خیلی از برنامه های کامپیوتری بخشی دارد به عنوان کنترل والدین که پدر و مادر با نظارت غیرمستقیم می‌توانند مسیرهای جستجو شده توسط نوجوان را کنترل کنند. همچنین لازم است والدین اطلاعات خود را در زمینه اینترنت و کامپیوتر افزایش دهند.

وی در خاتمه توصیه کرد: باید بدانیم که محدود کردن جواب نمی دهد و در وضعیت کنونی نمی توان به هیچ وسیله ای نوجوان را کنترل کرد. در خیلی از مسائل مشاهده شده است، علیرغم محدودیت های شدیدی که خانواده ها داشته اند، فرزندان کارهایی انجام داده اند که قابل باور خانواده نبوده است. بنابراین باید وجدان اخلاقی و کنترل درونی تقویت شود تا خود فرزند دنبال کارهای خلاف نروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha