طب تسکینی درمانی است که علاوه بر روش‌های متداول درمان در بیماران سرطانی همچون جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی باید به عنوان یک ضرورت در کنار سایر روش‌های درمانی مورد توجه قرار گیرد.

سالانه بیش از 12هزار نفر در استان به انواع سرطان دچار می‌شوند
سلامت نیوز: طب پالیتیو یا طب تسکینی مجموعه خدماتی برای درمان علایم، استرس‌ها و ناخوشی‌های ناشی از بیماری‌های صعب‌العلاج است که همراه با درمان اولیه جهت بیماران در مراحل آخر بیماری در نظر گرفته می‌شود.

در واقع هدف اصلی طب پالیتیو، ارتقای کیفیت زندگی بیمار و اطرافیانش از طریق کنترل علایم آزاردهنده بیماری به وسیله درمان‌های تخصصی پزشکی، حمایت‌های معنوی، روان شناختی، اجتماعی و اطلاع‌رسانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکترعبدالرحیم حزینی، پالیاتیویست و رییس درمانگاه طب تسکینی بیمارستان سیدالشهدا(بیمارستان امید) اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت طب تسکینی به عنوان یک درمان موثر در جهت کاهش بستری‌های غیرضروری و هزینه‌های بیمارستانی و درمان‌هایی که به حفظ بقای بیمار کمکی نمی‌کند، اظهارکرد: طب تسکینی درمانی است که علاوه بر روش‌های متداول درمان در بیماران سرطانی همچون جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی باید به عنوان یک ضرورت در کنار سایر روش‌های درمانی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کشور شناخت کمتری از این تخصص وجود دارد، افزود: سرطان امروزه درمان‌پذیر اما علاج‌ناپذیر است، چرا که در برخی موارد درمان‌ها با موفقیت انجام نمی‌پذیرد و هدف اصلی طب تسکینی افزایش کیفیت زندگی بیماران سرطانی در مراحل پایانی زندگی و در کنار آن جلوگیری از فرسوگی شغلی پرسنل تیم درمان است.

رییس درمانگاه طب تسکینی بیمارستان سیدالشهدا اصفهان با اشاره به اینکه افزایش طول عمر یکی از دلایل اصلی شیوع سرطان است و بیش از 65 درصد سرطان‌ها در سنین پس از 65 سالگی بروز پیدا می‌کند، گفت: سرطان پس از تصادفات رانندگی و بیماری‌های قلبی عروقی سومین عامل مرگ در کشور است و هم اکنون به عنوان یک معضل سلامت در جوامع مشاهده می‌شود.

حزینی با بیان اینکه مراکز تخصصی بسیار محدودی در کشور جهت ارایه خدمات طب تسکینی به بیماران سرطانی در مراحل پایان زندگی وجود دارد، ادامه داد: این قبیل بیماران تاکنون درمان‌هایی را دریافت می‌کردند که مورد نیاز آنها نبوده و جنبه‌ای دیگر از درمان در مورد آنان باید اعمال شود.

وی اضافه کرد: بیماران سرطانی در مراحل پایانی زندگی، دچار علائم متعددی شده که تأثیر بسیار زیادی بر سلامت جسمی و روحی این افراد دارد و طب تسکینی کمک قابل توجهی به توجیه بیمار و بستگان بیمار، اداره کردن روان و جسم بیمار ومدیریت بیماری او می‌کند.

این متخصص طب تسکینی با اشاره به اینکه سرطان در تمام مراحل زندگی انسان وجود دارد و این بیماری در رده‌های مختلف تاریخی دیده شده است و همواره روند رو به رشدی داشته است، تصریح کرد: سالانه 12 تا 13 هزار نفر در استان اصفهان به انواع سرطان‌ها دچار می‌شوند و مطالعات نشان می‌دهد تا سال 2020 به بیماران سرطانی دنیا هشت میلیون نفر اضافه می‌شوند.

حزینی با بیان اینکه درمان و پیشگیری از سرطان در سالهای گذشته چندان موفقیت آمیز نبوده است، خاطرنشان کرد: درمان علمی سرطان در کشور با مشکل روبه رو نیست، اما عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه موجب ترس از این بیماری شده است و تلاش‌های متخصصان این حوزه را کم‌رنگ‌تر کرده و آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اهمیت دادن به مشکلات روانی و جانبی وابسته سرطان است.

وی با اشاره به اینکه بدون همکاری دو طرفه پزشکان، درمان جهت ارجاع بیمار به مرکز طب تسکینی و پزشک پالیاتیویست این درمانگاه موفق نخواهد بود، بیان کرد: مددکار بیمارستانی، مسئول تغذیه، مسئول بیهوشی، روانشناس و روحانی با همکاری یکدیگر به رفع مشکلات جانبی بیمار کمک کنند.

رییس درمانگاه طب تسکینی بیمارستان سیدالشهدا اصفهان با بیان اینکه بعد روانی بیماری سرطان در کشور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: بروز سرطان با توجه به اینکه درمان آن نسبت به سایر بیماری‌ها پر هزینه‌تر است، یک خانواده را با بحران مواجه می‌کند و علاوه بر هزینه درمان، مشکلات روانی را برای بیمار و خانواده‌اش به همراه دارد که جامعه را نیز تحت تاثیر می‌گذارد.

حزینی با اشاره به ایجاد مشکلات و ابهامات ایجاد شده برای بیمار و خانواده‌اش در دوران سپری شدن بیماری، گفت: یکی از وظایف طب پالیتیو رفع نیازهای معنوی و دینی بیماران به خصوص بیماران صعب‌العلاج است و با الهام از دین مقدس اسلام و آیات نورانی قرآن، با حمایت مسئولان بهداشت و درمان، اساتید حوزوی و روحانیون علاقمند در جهت ارتقاء حمایتهای بیماران در بیمارستان‌ها می‌توان کمک گرفت.

وی با بیان اینکه طب تسکینی در جامعه نقش مهمی را بازی می‌کند که تاثیر مهمی بر دیگر سرویس‌های درمانی دارد، اضافه کرد: بسیاری از پزشکان عمومی و پرستاران طب تسکینی معتقدند که بهترین حالت طب تسکینی این است که تمام جنبه‌های مراقبتهای اولیه با یکدیگر همکاری کنند.

این پالیاتیویست بیان کرد: داشتن ارتباط نزدیک با گروه خیرین سلامت استان جهت کمک به یک معضل در حوزه سلامت جامعه و بیماران سرطانی و به خصوص بیمارانی که در مراحل پایانی بیماری خود هستند، بسیار با اهمیت است، چراکه اکثر این بیماران در مراحل نهایی بضاعت مالی خود را از دست داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha