سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های منتقله به وسیله آب و هوا در شرایط گرم شدن هوا مشهود است و همچنین تغییرات آب و هوایی می‌تواند بار بیماری‌ها را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس مصداقی‌نیا در اولین نشست تدوین برنامه راهبردی ملی حفظ و مراقبت از سلامت در تغییرات آب و هوایی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی نگاه ویژه‌ای به مسائل جهانی و منطقه‌‌ای دارد که ما باید از امکانات تکنیکی و مشاوره‌ای این سازمان در راستای پیشبرد اهدافمان در کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی و آثار آن بر سلامتی انسان‌ها بحث قدیمی نیست گفت: تغییرات آب و هوایی Climate change واژه‌ای که در سالهای اخیر مطرح شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که تمامی حوادث طبیعی که در اطرافمان رخ می‌دهد مانند طوفان‌ها، گرم شدن زمین، بالا آمدن آب دریاها در برخی نقاط و سیل‌های زیادی که امروز در دنیا مانند تایلند، پاکستان و بخصوص جنوب شرقی آسیا رخ می‌دهد همگی ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

مصداقی‌نیا تصریح کرد: حتی آب آشامیدنی نیز به عنوان بخشی از تغییرات آب و هوایی بر وضعیت زندگی مردم مؤثر است چون اگر آب کم باشد ما به دو لحاظ که یکی در دسترس بودن آب و دیگری مراقبت‌های کیفیتی از آب شرب سالم است روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: بیماری‌های منتقله به وسیله آب و هوا در شرایط گرم شدن هوا به راحتی قابل مشاهده است. امنیت غذایی بر اثر تغییرات آب و هوایی می‌‌تواند به هم بخورد و حتی اقتصاد مردم دگرگون شود تا حدی که به ناچار مهاجرت‌های خیلی زیادی اتفاق می‌افتد و به طبع بار بیماری‌ها می‌تواند افزایش یابد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: با مهاجرت بی‌رویه طبیعتا رفتار زندگی مردم هم تغییر می‌کند و با این تغییر بیماری‌های واگیر و غیر واگیر هم افزایش خواهد یافت که باید با یک برخورد بسیار علمی و منطقی شاخص‌هایی را تعریف کنیم که آثار زیانبار تغییرات آب و هوایی بر سلامت مردم را به حداقل برسانیم.

مصداقی‌نیا اضافه کرد: مثلا باید پیش‌بینی کنیم که با یک تغییر آب و هوایی چه تأثیری در آینده کشور یا منطقه رخ خواهد داد و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنیم. مثلا اگر بخواهیم سد بسازیم باید منطقه را از لحاظ ایجاد بیماری‌‌های حاصل از سد زدن بسنجیم که اگر این کار را نکنیم تیری در تاریکی خواهیم انداخت علاوه بر این باید در برخی  نکات نیز مراقبت‌های ویژه صورت گیرد مثل مراقبت ویژه از آب شرب پدیده دیگری که در دنیا برای بهره‌برداری از آن دقت می‌کنند بحث استفاده از آفت‌کش‌هاست چرا که استفاده بی‌رویه از آن مشکل‌ساز می‌شود و باید بدانیم چه میزان و چه قدر باید از آفت‌کش‌ها استفاده کرد تا تبعات کمتری داشته باشد.
 
وی ادامه داد: همچنین یک سری مشکلات ناشی از ترکیب مسائل طبیعی و مسائلی که ساخته دست ماست نیز مشکل ساز می‌شود.

وی در پایان گفت: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال گذشته پژوهشکده‌ای را تأسیس کرد که هدفش رسیدگی به مسائل زیست محیطی است که بر سلامت مردم تأثیر می‌گذارد و در صدد آنیم تا جغرافیای کشوری را بر مبنای سلامت تقسیم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha