شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۸
کد خبر: 35830
سلامت نیوز: افرادی که دچار بیماری خاصی نیستند، باید تشویق و توصیه به انجام حرکت‌های ورزشی شده و از بی حرکتی و داشتن استرس‌های روزانه اجتناب کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، سید منصور رایگانی مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در طب فیزیکی بیماری‌ها و سندرم‌هایی که در سیستم اسکلتی و عضلانی بدن بروز می‌یابد و همراه با علایم مشخص درد است، مورد بررسی قرار می گیرد که شامل کمردرد، آرتروز، ضایعات ورزشی، روماتیسم بافت نرم و پوکی استخوان است. همچنین در این بخش روش‌های درمانی دارویی و فیزیکی که برای این بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مطرح می‌شود.

وی افزود: در طب توانبخشی اقدامات و روش‌های متنوع توانبخشی اعم از روش‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و عملکرد تیمی که باعث ارتقا سطح زندگی و بهبود کیفیت زندگی و استقلال افراد دچار معلولیت می‌شود مورد بحث قرار می‌گیرد. عمده بیماری‌هایی که در این حوزه مدنظر است شامل ضایعات نخاعی، سکته‌های مغزی، ضربه‌های مغزی، میوپتی، فلج مغزی، قطع اندام و توانبخشی بیماری های قلب و عروق و ریه می‌شود.

رایگانی ادامه داد: در بخش الکترودیاگنوز (استفاده از روش‌های الکتریکی برای تشخیص بیماری‌های اعصاب و عضلات)، همکاران پزشک آخرین مطالعات یافته‌ها و تجربیات خود را به بحث و تبادل نظر می‌گذارند.

وی افزود: یکی از مهمترین مشخصات حیطه طب فیزیکی و توانبخشی به کاریردن روش‌هایی است که منجر به افزایش کیفیت زندگی می‌شود؛ به این صورت که باید افرادی که دچار بیماری خاصی نیستند تشویق و توصیه به انجام حرکت‌های ورزشی و اجتناب از بی حرکتی،کاهش استرس‌های روزانه و استفاده حداکثری از وسایل و روش‌های مکانیکی به جای استفاده از روش‌ها و وسایل الکترونیکی که هیچ نیازی به کار فیزیکی ندارند، شوند.

رایگانی در ادامه یک دستور العمل ساده در این زمینه به ارائه داد و گفت: مردم باید تا آنجایی که امکان پذیر است پیاده روی کرده و از آسانسور استفاده نکنند و برای انجام کارهای روزانه از بدن استفاده کنند. همچنین والدین باید کودکان را وادار کنند به جای بازی‌های کامپیوتری ایستای بدون تحرک از بازی‌های استفاده کنند که لازمه آن تحرک است.

وی ابراز داشت: البته در افرادی سالمند بسیار مهم است که وضعیت انجام فعالیت‌های فیزیکی آن‌ها و تجویز نوع ورزش‌ها آن‌ها تحت نظر پزشک متخصص باشد. چرا که هر فردی که دچار هر نوع بیماری هست به نوعی می‌تواند متحرک باشد بنابراین وجود هر نوع بیماری مانع از ایجاد تحرک نمی‌شود اما تحرک این افراد به خاطر شرایط خاص باید بعد از معاینه و تجویز پزشک صورت گیرد.

نایب رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی از برگزاری پانزدهم کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز طی روزهای بیست و سوم تا بیست و پنجم آذرماه سال جاری در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبرداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha