معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: در كشور ما مردم به طور متوسط سالی 5 بار به پزشك مراجعه می‌كنند در حالی كه در كشورهای پیشرفته این میزان سالی 10 بار است به همین علت تعداد اقلام دارویی هر نسخه در ایران 2 برابر آنهاست.

رسول دیناروند در گفت و گو با  فارس، افزود: در زمان حاضر متوسط تعداد اقلام دارویی در هر نسخه پزشكان در ایران بین 4/3 تا 4 قلم است و با وجود تلاشهایی كه برای منطقی‌تر كردن تجویز دارو داشته‌ایم، كاهش چشمگیری در این زمینه نداشته‌ایم در حالی كه در كشورهای پیشرفته میانگین تجویز دارو در هر نسخه پزشكان بین 2/1 تا 2 است، هدف ما این است كه بتوانیم هر چه زودتر این میزان را در ایران به زیر 3 برسانیم.
وی اضافه كرد: علل مختلفی برای غیر منطقی بودن تجویز و مصرف دارو در ایران مطرح است، یكی از آنها بار مراجعه مردم به پزشك است، میزان مراجعه مردم به پزشكان در ایران نصف بار مراجعه مردم به پزشك در كشورهای پیشرفته است، در كشور ما هنوز پزشك خانواده اجرایی نشده است، مردم و بیماران به هر پزشكی كه بخواهند می‌روند و خود درمانی می‌كنند همه این مسائل عاملی برای غیر منطقی بودن مصرف دارو در كشور ماست.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: مسئله دیگر فرهنگ مردم است كه تا پزشك دارو ننویسد راضی نمی‌شوند، حتی به پزشك اصرار می‌كنند آنتی بیوتیك یا آمپول بنویسند و من الان پزشكانی را سراغ دارم كه برای بیمار می‌نویسند، بیمار ویزیت شد و نیازی به دارو ندارد اما بیمار ناراضی حق ویزیت پزشك را پرداخت نمی‌كند.
دیناروند افزود:‌ برای بهبود این وضعیت ما در وزارت بهداشت برنامه های متعددی داریم كه اطلاع رسانی به پزشكان و كنترل نسخ پزشكان از آن جمله است، نرم افزاری برای این كار طراحی شده است كه اطلاعات داروخانه‌ها را به بیمه ها می‌فرستد و یك كپی از آن به وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشكی ارسال می‌شود، اطلاعات این برنامه به خوبی نشان می‌دهد كه پزشكان در كجاها تجویز غیر منطقی دارو داشته‌اند.
وی گفت: وزارت بهداشت بر اساس اطلاعات این نرم افزار به پزشكان اطلاع می‌دهد كه در كجاها از حد استاندارد خارج شده‌اند یا مثلا تجویز فلان داروی پزشك بیش از میانگین شهر اوست، میزان تجویز آنتی بیوتیك یا كورتن توسط فلان پزشك زیاد است یا مثلا از نظر تجویز دارو در شهر خود نفر اول شده است، چنین اقداماتی كه در كشورهای دیگر هم تجربه موفقی بوده است به مرور تجویز غیر منطقی دارو را كاهش می‌دهد.
دیناروند افزود: در عین حال آموزش به مردم از طریق رسانه‌ها، صدا و سیما و آموزش و پرورش نیز مد نظر است كه برنامه‌هایی نیز در همین زمینه آماده شده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: یكی از مسائل مهمی كه منجر به افزایش تعداد اقلام دارو در نسخ پزشكان می‌شود این است كه برخی بیماران برای اینكه كمتر به پزشك مراجعه كنند، زمانی به پزشك مراحعه می‌كنند كه چند ناراحتی را با هم دارند مثلا هم سرما خورده‌اند و هم پایشان درد می‌كند این مسئله نیز عامل مهمی در مصرف بیش از حد برخی داروها و تجویز و مصرف غیر منطقی دارو در ایران است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha