سلامت نیوز: براساس آمار سال 2000 میلادی در ایران سالانه حدود 500 میلیون تن گاز گلخانه‌ای منتشر می‌شد که این رقم در حال حاضر به حدود 700 میلیون تن در سال رسیده است که کشور ما رتبه ناخوشایندی در این زمینه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس محمد سلطانیه در نشست تدوین راهبرد ملی تغییرات آب و هوا و اثرات آن بر سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: یکی از آرزوهای ما که طی 10 سال گذشته دنبال می‌کردیم این بود که طرح راهبردی تغییرات آب و هوایی جزو برنامه‌هایی باشد که در کشور دنبال می‌‌شود و فقط به برنامه‌های کنوانسیون‌های جهانی محدود نشویم.
 
وی ادامه داد: ایران از سال 1996 میلادی با تأیید دولت، مجلس و شورای نگهبان عضو کنوانسیون بین‌المللی تغییرات آب و هوایی شد و در این راستا تابحال دو گزارش در کشور با در نظر گرفتن تمام ابعاد ملی از جمله بهداشت تهیه و منعکس شده است.

وی با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بسیار مؤثر است گفت: حتی مدیریت آب و سدسازی بدون ملاحظات تغییرات آب و هوایی غیر ممکن است چرا که انجام کار بدون مطالعه تبعات زیادی خواهد داشت.

سلطانیه با اشاره به بخش‌هایی از گزارشات ملی که در راستای تغییرات آب و هوایی تهیه شده تصریح کرد: یکی از عناصر تأثیرگذار انتشار گازهای گلخانه‌ای است و اینکه چه مقدار تولید گاز گلخانه‌ای داریم.
وی بیان کرد: براساس آمار سال 2000 میلادی در ایران سالانه حدود 500 میلیون تن گاز گلخانه‌ای منتشر می‌شد که این رقم در حال حاضر به حدود 700 میلیون تن در سال رسیده است که کشور ما رتبه ناخوشایندی در این زمینه دارد.

رئیس طرح ملی تغییرات آب و هوایی در ایران اظهار داشت: در تولید گازهای گلخانه‌ای 77 درصد مربوط به بخش انرژی و 23 درصد بقیه سهم صنایع و موارد دیگری است که منجر به تولید گاز گلخانه‌ای می‌شود که می‌توان با کاهش مصرف انرژی، مدیریت انرژی این سهم را کاهش داد البته نباید فراموش کرد که مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای تکنولوژی خاص خود را می‌طلبد همچنین آموزش و پژوهش، اطلاع‌رسانی و محدودیت‌هایی که در کشور داریم نیز در این مبحث مؤثرند.

سلطانیه افزود: سند ملی راهبردی تغییرات آب و هوایی از 4، 5 سال گذشته امضا شده و طی یکی دو هفته آینده گزارشاتمان را در این راستا اعلام خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه در یک اقدام ملی راهکارهای مقابله با تک‌تک آسیب‌های تغییرات آب و هوایی مشخص شود چرا که ما با سرفصل‌های مختلفی مانند جنگل‌ها، منابع آب، مناطق حفاظت شده، مناطق ساحلی، تغییرات هوا و سلامت جامعه روبرو هستیم و همچنین از آنجایی که اقتصاد ما ناشی از استحصال نفت است یک بخشی از آسیب‌های آب و هوایی ما نیز از همین امر نشات می‌گیرد.

سلطانیه طی توضیحاتی که در مورد تغییرات آب و هوایی در قرن بیست و یک رخ می‌دهد در بخش‌هایی گفت: در حال حاضر دمای کل دنیا 8 دهم درجه افزایش داشته که در ایران این امر نیم درجه بوده است و پیش‌بینی می‌شود که بارندگی ما طبق شرایط آب و هوایی آینده 9 درصد در متوسط کاهش یابد کما آنکه اکنون یک سوم متوسط بارندگی جهانی را داریم.

وی ادامه داد: در عین حال تا سال 2100 طبق پیش‌بینی‌های ‌آب و هوایی دمای هوا 4 تا 5 درجه افزایش خواهد یافت که این میزان بسیار نگران کننده است همچنین از میان 30 حوضچه آبریز بررسی شده در کشور 25 حوزه کاهش آبریزی و در 5 حوزه با افزایش آبریزی مواجه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha