یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 35847
سلامت نیوز: عفونت ادراری یک اصطلاح عمومی است كه به جایگزینی و رشد عامل بیماری‌زا مانند باکتری در کلیه، مثانه و یا مجاری ادراری اطلاق می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این عامل بیماری‌زا متناسب با عضوی كه آلوده می‌كند با عناوین «پیلونفریت» یا عفونت کلیه، «سیستیت» یا عفونت مثانه و «اورتریت» یا عفونت پیشابراه نامیده می‌شود البته در برخی موارد دو یا سه عضو همزمان به یك عامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند. عامل بیماری‌زا اغلب یك باکتری به ویژه از نوع باکتری‌ ایكولی است.

به گزارش سایت مركز تخصصی مایوكلینیك، علائم بالینی در این بیماری بستگی به عضوی دارد كه آلوده شده است اما شایع‌ترین علائم شامل سوزش ادرار، تکرر ادرار، احساس فوریت در دفع ادرار و گاه تب و بروز درد در پهلوها هستند. کشت ادرار اغلب می‌تواند عامل بیماری‌زا را تشخیص دهد و نشان دهد كه چه دارویی برای درمان آن مناسب‌تر است.

پزشكان تاكید كردند كه برای جواب صحیح آزمایش، بیمار نباید قبل از اخذ نمونه برای تست از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کرده باشد.

به توصیه متخصصان مركز مایوكلینیك، برای پیشگیری از عفونت ادراری می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

- هیچگاه احساس دفع ادرار را نادیده نگیرید و سعی كنید هر بار مثانه كاملا خالی شود.

- نوشیدن مقادیر زیادی آب را فراموش نكنید. روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید.

- بعد از اجابت مزاج، موضع را از جلو به عقب تمیز كنید تا از ورود باكتری‌های مدفوع به پیشابراه پیشگیری شود.

- رعایت بهداشت در اندام‌های تولیدمثلی را جدی بگیرید.

- عصاره شاتوت بنوشید. مطالعات نشان داده است كه آب عصاره شاتوت میزان باكتریها را كاهش داده و از جایگزینی باكتری‌های جدید در دستگاه ادراری پیشگیری می‌كند. البته این بدان معنی نیست كه نوشیدن عصاره شاتوت منجر به درمان عفونت ادراری می‌شود چون در صورت ابتلا، حتما باید به پزشك مراجعه كرده و آنتی بیوتیك مصرف كنید.

- از به كار بردن فرآورده‌های بهداشتی برای تمیز كردن دستگاه تولیدمثلی، شامل اسپری یا پودر و نیز صابون‌های قوی، خودداری كنید چون مواد فوق پیشابراه و سایر بخش‌های این دستگاه را ملتهب می‌كنند و محیط كشت مناسبی برای رشد باكتری‌ها بوجود می‌آورند.

- حتما لباس‌های زیر را از جنس نخی استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha