یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 35848
سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی طب کار ایران گفت: متأسفانه افت شنوایی ناشی از صدا و پیرگوشی درمان ندارد اما با استفاده از سمعک می‌توان به فرد برای شنیدن بهتر کمک کرد.

محمد بابایی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از بیمار‌ی‌های شغلی کشور وجود دارد یا خیر اظهار داشت: مسئول ثبت بیماری‌های شغلی در کشور وزارت بهداشت است اما می‌توان مطرح کرد که شایع‌ترین بیماری‌های شغلی بر اساس آمارهای جهانی ابتدا بیماری‌های اسکلتی و سپس بیماری‌های پوستی است.

وی افزود: افت شنوایی ناشی از صدا که در برخی از کارخانجات برای کارکنان اتفاق می‌افتد با پیرگوشی متفاوت است و اینکه کسی بتواند ثابت کند پیرگوشی به خاطر صدای زیاد اتفاق افتاده است هنوز تأیید نشده است.

بابایی تصریح کرد: متأسفانه عارضه پیرگوشی را در کارخانجات زیاد می‌بینیم لذا کارخانجات مکلف شده‌اند طبق قانون کار تست‌های شنوایی سالانه انجام دهند و اگر آلاینده‌های دیگری در کارخانه‌ وجود داشته باشد تست‌های دقیق‌تر نیز انجام شود.

وی افزود: انجام معاینه و تست شنوایی از افت شنوایی جلوگیری نمی‌کند و متأسفانه افت شنوایی ناشی از صدا و پیرگوشی درمان ندارد اما با استفاده از سمعک می‌توان به فرد برای شنیدن بهتر کمک کرد.

بابایی یادآور شد: معمولا ابتدا افت شنوایی ناشی از صدا از 4 هزار هرتز شروع می‌شود لذا افرادی که در معرض صداهایی با این فرکانس قرار می‌گیرند و مبتلا به افت شنوایی می‌شوند نمی‌توانند صدای زن و بچه‌های خون را متوجه شوند چرا که صدای زنان و بچه‌ها فرکانسی بالا دارد.

وی افزود: دومین علامت این است که به تلویزیون نزدیک می‌شود و صدای آن را بالا می‌برد، همچنین در تلفن صداها را متوجه نمی‌شود که اگر فردی با این علائم مراجعه کند دیر است و دیگر نمی‌توان او را درمان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha