یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 35867
سلامت نیوز: دبیرعلمی پنجمین كنگره طب كار و بیماریهای شغلی با بیان این ‌كه 4 درصد بار كل بیماری‌ها، مربوط به بیماری‌های شغلی است، عنوان كرد: افراد مبتلا به دیابت، صرع و افسردگی، مستعد كار در شیفت نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر امید امینیان در پنجمین كنگره سراسری «طب كار و بیماری‌های شغلی» و در جمع خبرنگاران افزود: پیشگیری از بیماری‌های شغلی، زمانی اهمیت دارد كه بدانیم بیماری‌های شغلی با چه درصد و شیوعی در جامعه وجود دارند. بیماری‌های ناشی از كار هر روز با صنعتی شدن جوامع بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینكه حدود 20 میلیون نفر شاغل در كشور وجود دارند، گفت: اگر تصور كنید تنها احتمال بروز یك بیماری كمتر از یك درصد هم باشد، چه جمعیت بزرگی را گرفتار خواهد كرد. از سوی دیگر به سمتی می‌رویم كه بار بیماری‌های واگیردار عمدتا به سمت بیماری‌های غیرواگیر می‌رود. بخش بزرگی از بیماری‌های غیرواگیر مربوط به محیط و كار هستند كه با پیشرفت تكنولوژی و اضافه شدن تعداد شاغلین، بر تعداد این بیماری‌ها افزوده خواهد شد.

امینیان ادامه داد: متخصصان در دنیا معتقد هستند كه 4 درصد بار كل بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های شغلی و محیطی است.

دبیرعلمی این كنگره، با بیان اینكه مهمترین راه پیشگیری یك بیماری، شناسایی عامل به وجود آورنده آن است، عنوان كرد: در مورد بیماری‌های شغلی نیز شناختن عامل ایجاد این بیماری‌ها حائز اهمیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، اختلال خواب را نیز در ردیف بیماری‌های شایع دنیا دانست و گفت: توجه ما به بحث اختلال خواب بیشتر معطوف به خواب آلودگی و بی‌خوابی‌های ناشی از شیفت كاری است. در انواع شغل‌ها مانند پرستاری، كارشیفتی انجام می‌شود. زمانی كه یك فرد شاغل شیفت كار، بدن خود را از خواب طبیعی محروم می‌كند، باعث می‌شود سیكل طبیعی سیرخوابی بدن به هم بخورد. این افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی و گوارشی هستند و همچنین ممكن است دچار اختلالات هورمونی شوند.

وی ادامه داد: احتمال بروز نازایی در افراد شیفت كار بیشتر است.

امینیان با بیان این ‌كه نمی‌توانیم شیفت شب را حذف كنیم، اظهار كرد: اقدام خوبی كه می‌توانیم در این زمینه انجام بدهیم این است كه عوارض شیفت كاری را با یك برنامه صحیح و تنظیم علمی كار شیفتی، كم كنیم. به عنوان مثال می‌توان فاصله زمانی مناسبی در حین كار برای استراحت كافی تعیین كرد. همچنین نباید افرادی را كه به طور ذاتی بیماری آنها با شیفت كاری تشدید می‌شود را به خدمت بگیریم. به عنوان مثال افرادی كه به دیابت، صرع و افسردگی مبتلا هستند، مستعد كار در شیفت شب نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha