سلامت نیوز: قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت عنوان كرد: در برنامه پزشك خانواده شهری، سال گذشته دستورالعمل صفر ـ یك طراحی شد كه امسال این دستورالعمل اصلاح شده و تحت عنوان دستورالعمل صفر ـ دو هفته آینده نهایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد شریعتی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جمع خبرنگاران در تشریح این طرح گفت: انتظار می‌رود در برنامه صفر ـ دو كلیه مشكلاتی كه در اجرای برنامه پزشك خانواده شهری وجود داشته است، برطرف شود و در واقع شرایط برنامه پزشك خانواده در سایر نقاط شهری كشور پیاده شده و ناهماهنگی‌های احتمالی كه بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها وجود داشته است، طبق این دستورالعمل حل خواهد شد. همچنین هر جا كه داروخانه و یا دارو وجود نداشته باشد ما خود این داروها را تامین كرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: پزشك خانواده روستایی در همه روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر كشور در حال اجرا است اما چون كمتر پزشكی حاضر است سالهای متمادی از خدمت خود را در روستا بماند در برخی شرایط ما با كمبود پزشك مواجه می‌شویم كه دانشگاه‌ها با جابجایی پزشكان سعی می‌كنند پوشش پزشكی این روستاها و شهرها را كامل كنند.

رییس مركز مدیریت شبكه وزارت بهدشت در خصوص پرونده الكتریكی سلامت گفت: این یك برنامه آنلاین تحت وب است كه نه تنها سوابق سلامت و بیماری فرد را نگهداری و مدیریت می‌كند بلكه سلامت فرد و ارائه خدمات سلامت را نیز مدیریت می‌كند یعنی یك سیستم تصمیم ‌یار است كه به پزشك و سیستم سلامتی كمك می‌كند تا تصمیم مناسب را برای فرد بیمار تحت پوشش بتواند بگیرد.

وی در ادامه طرح پرونده الكترونیك را یكی از بزرگترین پروژه‌های IT كشور خواند و اطلاعات آن را در سه دسته تقسیم كرد و گفت: اطلاعات جمعیت‌شناسی حدود هشت میلیون و 660 هزار نفر وارد سیستم شده است و حدود 177 هزار نفر پزشك خانواده خود را از طریق این سیستم انتخاب كرده‌اند و نیز حدود 50 هزار نفر ویزیت پایه خود را انجام داده‌اند و از خدمات مستمر بهداشتی درمانی استفاده می‌كنند.

وی اضافه كرد: پرونده آنلاین تمام روستاهای كشور سال آینده وارد سیستم می‌شود.

شریعتی ادامه داد: با گسترش پزشك خانواده پرونده الكترونیك نیز گسترش پیدا می‌كند و فعلا به صورت سمبلیك در یكی از روستاهای استان مازندران این طرح را شروع كرده‌ایم.

وی در خصوص زیرساخت‌های الكترونیك و اینترنتی پرونده الكترونیك گفت: برای راه‌اندازی پرونده الكترونیك نیاز به یك زیرساخت گسترده در كل كشور داریم كه در همین راستا تفاهم‌ نامه‌ای با وزارت ارتباطات بسته‌ایم و فعلا آدرس تمام مراكز بهداشت‌ در شبكه موجود است.

وی در پایان در خصوص بیمه سلامت گفت: در معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری بخشی وجود دارد كه مسئول تدوین آیین‌نامه‌ها و لوایح است. با همكاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سایر دستگاه‌ها لایحه و اساسنامه بیمه‌های سلامت تنظیم شده‌اند كه بخشی از آن باید در مجلس و بخشی دیگر در دولت تصویب شود كه اگر این بیمه‌ها نهایی شوند رویكرد بیمه‌ها كاملا رویكرد سلامت‌نگر شده و به ارتقاء بیمه‌های سلامت كمك شایانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha