سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت از به روز رسانی شاخص‌های بهداشتی كشور (BHS) پس از 10 سال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا مصداقی نیا در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها در جمع خبرنگاران در مورد این طرح گفت: به روز رسانی شاخص‌های بهداشت كشور باید هر 5 سال یكبار انجام شود كه امسال پس از 10 سال در بهمن ماه این شاخص‌ها برای هر استان و كل كشور به طور مجزا اعلام خواهد شد.

وی در ادامه از بررسی آثار تغییرات آب و هوا در سلامت افراد در كشور خبر داد و گفت: تا به حال به این موضوع پرداخته نشده بود اما بنا به دستور وزیر بهداشت، امسال دستورالعملی مبنی بر بررسی آثار تغییرات آب و هوایی در سلامت افراد با همت وزارت بهداشت كشور و سازمان بهداشت جهانی در حال تدوین است كه تا حدود دو هفته آینده به اجرا گذاشته می‌شود و نتایج اولیه مطالعات بررسی عوامل خطر در كشور هم تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

مصداقی نیا همچنین درباره طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: یكی از سیاستهای بهداشتی وزارت بهداشت كه توسط وزیر تدوین و ابلاغ شده است توسعه پزشك خانواده و نظام ارجاع است كه براساس قانون مصوب برنامه پنجم و قوانین دیگر كشوری، وزارت بهداشت موظف است طرح پزشك خانواده را برای كل جمعیت كشور به اجرا درآورد كه در این طرح همكاری وزارت رفاه در درجه اول و نیز بیمه‌های موجود در درجه دوم بسیار مهم و اساسی است. در همین راستا جلسات مكرری با این دستگاه‌ها برگزار شده است و تفاهم نامه‌های خوبی نیز به امضا رسیده است و به زودی نتایج این تفاهم نامه‌ها به مردم اعلام خواهد شد.

وی در مورد بحث تامین اعتبار این طرح گفت: به علت این كه این طرح جزو طرح‌های اولویت دار وزارت بهداشت است بنابراین اعتبارات آن تامین می‌شود و هدفمندی یارانه‌ها هرگز مشكلی برای اجرایی شدن این طرح ایجاد نخواهد كرد و هرگز به علت مشكلات بودجه‌ای متوقف نخواهد شد.

مصداقی نیا در ادامه در خصوص سامانه الكترونیك پرونده سلامت خاطرنشان كرد: شاكله اصلی طرح پزشك خانواده این سامانه است و وزارت بهداشت این پروژه را در برخی نقاط اجرایی كرده است و خود را موظف می‌داند آن را برای كل كشور پیاده كند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درخصوص مراقبت از ریزفاكتورهای آسیب رسان به سلامت گفت: وزارت بهداشت موظف است براساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه سازوكارهایی را برای جلوگیری از تبلیغ مواد آسیب رسان به سلامت در رسانه‌ها ترتیب دهد.

وی ادامه داد: این وزارتخانه لیست كالاهای آسیب رسان به سلامت را تهیه كرده و به سازمانهای دست اندركار تبلیغات ابلاغ كرده است و نیز از رسانه‌ها این درخواست را دارد تا همكاری و كمك در زمینه جلوگیری از تبلیغ كالاهای آسیب رسان را به سلامت انجام دهد.

وی ادامه داد: بعضی مواد غذایی مثل چیپس و پفك در فروشگاه‌ها به راحتی قابل خرید هستند و تبلیغات غذایی روی این قبیل مواد غذایی انجام می‌شود و نیز شاهدیم كه رسانه‌ها از جمله سیمای جمهوری اسلامی فیلمها و عكس‌هایی را منتشر می‌كنند كه به طور مثال افراد در آن عكس، سیگار استفاده می‌كنند كه به نظر می‌رسد باید جلوی اینها گرفته شود.

مصداقی نیا اضافه كرد: از وزارت صنایع این درخواست را داریم كه ماده‌هایی كه برای سلامت افراد جامعه مضر هستند مانند آزبست، پشم شیشه، پنبه‌های نسوز و محصولاتی از این دست را از ردیف محصولات مورد استفاده كارخانجات خارج كند.

مصداقی نیا در خصوص سیاستهای كلی مراقبت از بیماریهای غیرواگیر خاطرنشان كرد: باید سازوكاری فراهم كرد كه مردم كمتر دچار بیماریهای غیرواگیر از قبیل دیابت، فشارخون، سرطان و غیره شوند. زمانی كه ما از ریزفاكتورها به خوبی مراقبت می‌كنیم بسیاری از بیماریهای غیرواگیر كاهش پیدا می‌كنند البته مردم هم باید مراقب سبك زندگی‌شان باشند و رفتارهای سالم بهداشتی از جمله ورزش و تغذیه مناسب و سالم داشته باشند.

وی در خصوص افزایش قیمت لبنیات و تخم مرغ گفت: مواد غذایی كه جزو ضروریات برای سلامت هر فرد هستند هر چند كه قیمتشان افزایش یافته اما نباید از سبد مصرفی خانوارها حذف شوند. حتی اگر افراد از مصرف مواد دیگر غیرضروری بكاهند نباید به طور مثال شیر را از سبد مصرفی خانواده خود حذف كنند.

وی در پایان در خصوص وظایف انجام نشده طرح پزشك خانواده در برنامه چهارم توسعه گفت: در اجرای برنامه چهارم ضعف‌هایی مشاهده شد كه در برنامه پنجم این ضعف‌ها نه تنها مشاهده نمی‌شود بلكه برنامه پنجم با پیگیری‌های جدی مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور، وزارت بهداشت و نیز وزارت رفاه به خوبی در حال پیشرفت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha