سلامت نیوز: دبیر بیست و هشتمین همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران گفت: مصرف شیشه در ایران نسبت به تریاک و حشیش پیشی گرفته است و جوانان با تصور اینکه این ماده شوم اعتیادآور نیست به دام آن میفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ نشست خبری بیست و هشتمین همایش سالانه انجمن روانپزشکی ایران که ۲۴ تا ۲۶ آبان در هتل المپیک برگزار می شود امروز بر پا شد.

 احمد میرسپاسی رئیس این همایش در این نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر هزار و 500 روانپزشک در کشور وجود دارد که خدمات بهداشت روانپزشکی را به مردم ارائه می‌دهند.

وی افزود: این در حالی است که با توجه به جمعیت کشور حدود 10 هزار روانپزشک نیاز داریم. لذا دانشکده‌های روانپزشکی باید بیشتر کار کنند.

میرسپاسی تصریح کرد: هم اکنون 10 هزار تخت روانپزشکی عمومی و خصوصی در ایران وجود دارد که نیاز داریم این میزان به 3 برابر برسد.

وی ادامه داد: آمارهای اختلالات روان در کشور مشابه آمارهای بین‌المللی است که طبق آن ۲۲ تا ۲۵ درصد جامعه مبتلا به انواع اختلالات روانپزشکی هستند و شایع‌ترین این اختلالات افسردگی، اضطراب و اعتیاد است.

میرسپاسی تصریح کرد: خدمات بهداشت روان باید در 3 سطح انجام شودکه شامل آموزش و پیشگیری، شناسایی بیماری‌ها و اختلالات و انجام مداخلات به موقع و در نهایت پرداخت به بیماران مزمن روانی است.

در ادامه این نشست پرویز مظاهری، دبیر بیست و هشتمین همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران اظهار داشت: تمام اختلالات روانپزشکی علل زیستی، روانی و اجتماعی دارند که موجب بالا رفتن میزان این بیماری‌ها می‌شود. همچنین در کنار آنها باورهای غلطی وجود دارد که افزایش اختلالات روانپزشکی را به دنبال دارد.

*داروهای روانپزشکی اعتیادآور نیستند

وی اضافه کرد: از جمله این باورهای غلط این است که گفته می‌شود داروهای روانپزشکی مصرف نکنید چرا که اعتیاد می‌آورد در حالی که این موضوع صحیح نیست و به هیچ عنوان هیچ یک از داروهای روانپزشکی چنانچه به درستی مصرف شوند اعتیاد آور نیستند اما متاسفانه آنچه که شاهد هستیم خوددرمانی مردم است که داروها را با توجه به عنوان آنها به طور خودسرانه مصرف می‌کنند.

مظاهری با بیان اینکه درمان در روانپزشکی فقط دارو نیست تصریح کرد: روانپزشک در کنار دارو از تکنیک‌های روان‌درمانی استفاده می‌کند.

وی افزود: از دیگر باورهای غلط مردم این است که بیمار روانی اگر ازدواج کند خوب می‌شود که متاسفانه موضوع صحیحی نیست و بسیاری از افراد وجود دارند که با وجود ازدواج مشکلشان برطرف نشده است.

*باید معاونت سلامت روان در وزارت بهداشت راه‌اندازی شود

مظاهری گفت: چند سالی می‌شود که به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم معاونت سلامت روان ایجاد کنند چرا که در حال حاضر موضوع سلامت روان توسط یک اداره کل پیگیری می‌شود که بودجه و امکانات زیادی ندارد.

وی یادآور شد: باید به بهداشت روان در جامعه بها داده شود که به کمک آن بتوان باورهای غلط را رد کرد و به اطلاع عموم رساند که تمام بیماری‌ها و اختلالات روانی قابل درمان هستند.

*حتی با فکر خودکشی هم باید به روانپزشک مراجعه کرد

مظاهری درباره موضوع خودکشی خاطر نشان کرد: خودکشی به معنای پاره شدن رشته حیات است و فردی که اقدام به خودکشی می‌کند ابتدا دچار افسردگی می‌شود سپس امید به آینده را از دست می‌دهد در مرحله بعدی فکر خودکشی را به داخل ذهنش می‌رود و در پایان زندگی برایش تمام می‌شود و اقدام به خودکشی می‌کند.

وی گفت: هر کسی که حتی یکبار تظاهر یا تهدید به خودکشی کرد و حتی به فکر خودکشی افتاد باید به روانپزشک مراجعه کند.

*مصرف شیشه در ایران نسبت به تریاک و حشیش پیشی گرفته است

مظاهری با اشاره به موضوع شیشه در کشور یادآور شد: این موضوع از ۴۰ تا ۵۰ سال پیش مطرح بوده که برای درمان چاقی در برخی کشورها آمفتامین می‌دادند اما پس از مدتی دیدند که بسیاری از این افراد روانپریش می‌شود.

وی با اشاره به علائم مصرف شیشه گفت: در بدبینی، هذیان فرد می‌کند که بر علیه او توطئه می‌شود و توهم یعنی اینکه فرد در ۵ حس بدن خود بدون عامل محرک چیزهایی حس می‌کند از مهمترین علائم مصرف شیشه است.

مظاهری یادآور شد: مصرف شیشه سرعت عملکرد فرد را زیاد، خواب را کم و فرد را خوشحال و شاد می‌کند و این توهم را در فرد ایجاد می‌کند که دیگران مانند موم در دستش هستند اما بسیار راحت به اعتیاد دچار می‌شوند.

وی افزود: از باورهای غلط این است که مواد صنعتی اعتیاد‌آور نیستند و به اصطلاح خودشان عمل ندارند.

مظاهری یادآور شد: در بسیاری از موارد دیده شده است با اولین مصرف شیشه فرد به آن معتاد شده است اما باید در نهایت در نظر داشت معتادان به شیشه قابل درمان هستند ولی معمولاً معتاد خودش به دنبال درمان نمی‌رود و با خود می‌گوید من هر موقع بخواهم می‌توانم ترک کنم در حالی که نمی‌توانم.

وی گفت: طبق آمار فرمانده نیروی انتظامی مصرف شیشه در ایران در حال حاضر نسبت به مصرف تریاک، حشیش و هروئین پیشی گرفته است.

مظاهری با بیان اینکه خوشبختانه با ماده محرک جدیدی هنوز روبه‌رو نیستیم گفت: اگر عرضه کم شود تقاضا نیز کم می‌شود در حال حاضر نیروی انتظامی فعالیت خود را دارند اما به دلیل همسایگی با افغانستان که 80 درصد بودجه کشورش از کشت و توزیع مواد مخدر تامین می‌شود متاسفانه در حال اعتیاد فرزندان خود است.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر مواد مخدر صنعتی مثل شیشه در بسیاری از محلات، پارک‌ها و حتی در مواردی سوپر‌مارکت‌ها توزیع می‌شود.

مظاهری یادآور شد: ازدواج‌های صحیح، روابط مناسب بین والدین و فرزندان به خصوص روابط بین پدر و پسر می‌تواند در کاهش بروز اعتیاد مؤثر باشند معمولاً پدرها نمی‌توانند بلوغ‌ پسرها را باور کنند لذا پدر فکر می‌کند پسرش سرکشی می‌کند و همین موضوع شروع اختلاف پدر و پسر را موجب می‌شود. عامل دیگر ابتلا به شیشه مسائل اقتصادی است. چون معمولاً پدر در خانواده باید از 7 صبح تا 8 شب کار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha