سلامت نیوز: کارشناس ارشد محیط زیست در وزارت نفت گفت: تقریباً روزانه 38 میلیون متر مکعب گاز همراه از استحصال نفت در هوا منتشر می‌شود که سعی داریم این میزان را جمع‌آوری کنیم.

علی رجبی در گفت‌وگو با فارس؛ در حاشیه کارگروه تخصصی گزارش عملکرد وزارت نفت در برنامه تغییرات آب و هوایی اظهار داشت: یکی از کارهایی که در وزارت نفت انجام شده جمع‌آوری گاز‌های همراه است (گاز‌هایی که از استخراج نفت به وجود می‌آید) که تقریباً روزانه ۳۸ میلیون متر مکعب در فضا منتشر می‌شود و ما اگر بتوانیم برای جمع‌آوری این میزان گاز برنامه‌ریزی کنیم کار بزرگی کرده‌ایم.

وی افزود: البته برای ۹۹ درصد این میزان گاز پروژه تعریف کردیم که در برخی پروژه‌ها تا ۹۰ درصد هم پیشرفت داشته‌ایم. به عنوان مثال در پروژه استخراج جزیره سیری ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کردیم و تقریباً از سوختن ۱۷ میلیون متر مکعب گاز در روز جلوگیری کرده‌ایم. از طرفی سعی داریم تا گاز‌ها را جمع‌آوری و به داخل زمین تزریق کنیم یا آنها را به گاز مایع مانند گاز شیرین تبدیل کنیم.

رجبی همچنین با اشاره به ثبت نخستین پروژه CDM در کشور توسط وزارت نفت تصریح کرد: CDM همان فرایند توسعه پاک است که کشورهای توسعه یافته بر اساس پروتکل کیوتو با هزینه خودشان در کشورهای در حال توسعه که تعهدی به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای دارند حضور می‌یابند و با هزینه خودشان در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ایی کار می‌کنند اما اعتبار(CREDIT) آن را برای خودشان بهره‌برداری می‌کنند ولی در نهایت کارآفرینی، اشتغال و توسعه‌اش برای کشورهای در حال توسعه باقی می‌ماند. که ما خودمان در پروژه NJL خارک برای اولین بار در ایران این سیستم را در ایران راه‌اندازی کرده‌ایم.

رجبی افزود: دومین کاری که می‌توان در جمع‌آوری گاز‌های گلخانه‌ای انجام داد جمعآاوری و ذخیره‌سازی گازهای CO2 است و به جای اینکه این گاز در هوا منتشر شود آن را جمع‌آوری و در مخازن نفتی تزریق می‌کنیم. که این کار دو حسن دارد یکی اینکه از حیث محیط زیستی مفید بوده و در زمین ذخیره می‌شود دوم اینکه سبب افزایش ثانویه تولید می‌شود و نفت بیشتری از مخازن بیرون می‌‌آید.

وی در پاسخ به اینکه آیا این کار عوارض زیست محیطی در پی نخواهد داشت گفت: در این بخش باید کار مهندسی انجام شود و مذاکراتی را هم در این رابطه با سازمان ملل داریم. البته این سیستم باید زیر نظر سیستم توسعه پاک قرار گیرد و در عین حال در مخازنی ذخیره شود که این مخازن به بیرون نفوذ نکند و پایش آن جدی باشد.

کارشناس ارشد محیط زیست در وزارت نفت در پاسخ به اینکه نیاز کنونی کشور در راستای کاهش گاز گلخانه‌ای چیست گفت: اول اینکه باید وضعیت موجود را شناسایی کنیم و بعد بر طبق آن نقشه راه را مشخص کرده و هدفگذاری کنیم. به عنوان مثال پروژه CDM فرصتی است که باید از آن استفاده کرد. کشور چین بیش از ۶۰ درصد پروژه‌های CDM را کامل کرده و هند هم ۳۰ تا ۴۰ درصد در این سیستم پیشروی داشته است.

وی تصریح کرد: ما برای دستیابی به اقلیم مناسب نیاز به یک نقشه راه در زمینه تغییرات آب و هوایی داریم که شاخص‌های مشخصی داشته باشد و مدام اطلاعات موجود را در این زمینه بر مبنای شاخص‌ها ارزیابی کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس؛ گازهای گلخانه‌ای سبب تغییرات آب و هوا می‌شود. به عنوان مثال اگر دی‌اکسید کربن در جو افزایش یابد سبب گرم شدن زمین می‌شود و جلوی بازتاب نور خورشید از سطح زمین را می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha