سلامت نیوز : آگاه باشید كه هر وسیله گرمازای سوختنی كه به نحوی با سوختهای فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) كار كند به صورت بالقوه می‌تواند سبب تولید گاز مونواكسید كربن شود. از بخاریهای مستعمل و فرسوده بدون دودكش یا دارای دودكش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نكنید.

توجه داشته باشید،‌ استفاده از بخاریهای بدون دودكش به هیچ وجه از تولید گاز مونواكسید كربن جلوگیری نمی‌كند. هرگز در فضای بسته و محدود كه تهویه كافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و...) آتش روشن نكنید.هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.

قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودكش ساختمان و بدون ترَك و نشتی بودن آن اطمینان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمكن به دودكش دیواری اطمینان حاصل نمایید.تمام دودكشها باید وسیله انتهایی ضد باد (كلاهك) مناسب داشته باشد. در محیط‌های شغلی و منازل كه در آنها از كوره و مشعل استفاده می‌شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل كنید. هر وسیله گازسوز باید دارای یك دودكش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و لذا به كارگیری آبگرمكن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مكان‌های فاقد جریان هوا مجاز نیست.

شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد. توجه به داغ بودن دودكش پس از روشن كردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز كمك خواهد كرد. اگر لوله دودكش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودكش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازكردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد نمایید. ضمن ایجاد تهویه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمكن در حمام و نیز روشن كردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری كنید. اگر فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مركزی گرم می‌كنید درز بندی و بستن منافذ درها و پنجره‌ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلاملانع است اما درصورتی كه از بخاری‌های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می‌كنید حتماً مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد نمایید و از درز بندی و بستن كامل منافذ خودداری كنید.

 در صورت احساس علائم سردرد و سرگیجه و تهوع در مكانی كه احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مكان را ترك كرده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنید. در صورت تداوم علائم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد كه بهتر است در این مورد با پزشك خود مشورت كنید. رانندگان وسایل نقلیه سنگین، از روشن كردن گاز پیك نیك در اتاق وسیله نقلیه خود جهت استراحت و خواب جدا خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha