: با وجود ثبت مرگ 10 هزار و 600 شهروند در اثر آلودگی هوا در كشور در سال گذشته هنوز زنگ خطر برای مسئولان دولتی به صدا در نیامده است. در این میان وضعیت تهران در میان سایر كلانشهرها وخیم‌تر است به گونه‌ای كه سه هزار و 640 مرگ منتسب به آلودگی هوا در این شهر به ثبت رسیده

سلامت نیوز : مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی و سرطان ناشی از آلودگی هوا در كشور رو به افزایش است

روزنامه تهران امروز در این شماره خود نوشت : با وجود ثبت مرگ 10 هزار و 600 شهروند در اثر آلودگی هوا در كشور در سال گذشته هنوز زنگ خطر برای مسئولان دولتی به صدا در نیامده است. در این میان وضعیت تهران در میان سایر كلانشهرها وخیم‌تر است به گونه‌ای كه سه هزار و 640 مرگ منتسب به آلودگی هوا در این شهر به ثبت رسیده و به گفته كارشناسان میزان مرگ و میرهای زودرس در افراد دارای بیماریهای زمینه‌ای مانند قلبی – عروقی در تهران سه‌برابر متوسط كشور است.

روز گذشته نیز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت نیز از افزایش 2 درصدی مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی در كشورمان خبر داد و گفت:‌ با افزایش آلودگی‌های جوی و هوا میزان بروز سرطان‌های ریه و پوست و همچنین مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی رو به افزایش است.

کوروش اعتماد در عین حال به این نكته اشاره كرد كه باید برای كنترل آلودگی هوا یك برنامه ملی وجود داشته باشد. وی تصریح كرد:‌ بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی میانگین مرگ‌های منتسب به بیماری‌های تنفسی در منطقه مدیترانه شرقی در سال 2004 کمتر از کل مناطق دنیا بوده است اما در ایران میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی در همین منطقه بیشتر بوده است.

چندی پیش نیز مدیرعامل مراکز معاینه فنی خودروهای تهران نسبت به شیوع انواع سرطان‌ها در كشور هشدار داده و گفته بود به دلیل افزایش آلاینده‌های هوا آمار بیمارهای سرطانی عجیب و غریب و به صورت وحشتناکی رشد یافته است به طوری که پزشکان در این عرصه دچار شوک شده‌اند.

رشید رمضانی،‌رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت نیز با هشدار به شیوع انواع سرطان خون در كشور، شیوع این بیماری در كشور را نتیجه وجود تركیب بنزن در سوخت عنوان كرد. اگر چه این مقام مسئول در وزارت بهداشت از ذكر آمار دقیق در خصوص تعداد مبتلایان به سرطان در كشور طفره رفت اما در عین حال گفت كه تعداد مبتلایان به این بیماری در كشور زیاد شده و اگر تدبیر جدی در این خصوص اندیشیده نشود در 20 سال آینده تعداد مبتلایان به این بیماری ابعاد گسترده تری خواهد یافت. اما قسمت تاسف‌بار ماجرا آنجاست كه بعد از گذشت ماه‌ها از هشدار مسئولان نسبت به شیوع بیماری‌های پر هزینه و سخت علاج در كشور هیچ كدام از مقامات دولتی هیچ اظهارنظری در این باره نكرده‌اند و همچون بسیاری از موارد مشابه سیاست سكوت را در پیش گرفته‌اند.

اما فصل مشترك تمام این هشدارها در یك موضوع خلاصه می‌شود؛ آلودگی هوا. بحرانی كه هنوز هیچ راهكار موثری برای آن اندیشیده نشده است و طرح جامع كاهش آلودگی هوا نیز كه از سال 1379 بر سر زبان‌ها افتاد هیچ گاه به صورت جدی وارد فاز عملیاتی نشد و هنوز در پیچ وخم اداره‌های مختلف سرگردان مانده است.

پایین بودن كیفیت بنزین‌های تولید داخل و بالا بودن مقدار بنزن در این محصولات از دلایلی است كه برای بروز انواع بیماری‌ها در كشور از نام می‌برند اما مسئولان دولتی نه تنها این موضوع را تكذیب می‌كنند كه حتی بنزین‌های تولید داخل را هم تراز با بهترین بنزین‌های روز اروپا! معرفی می‌كنند. این درحالی است كه بر اساس نتایج بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، جایگاه‌های عرضه بنزین از نظر آلاینده‌های بنزن و تولوئن در وضعیت حادی قرار دارند و غلظت متوسط آلاینده بنزن در جایگاه‌های بنزین به 438 برابر حد استاندارد می‌رسد، اما معاون استاندار تهران در عكس العملی عجیب و بدون ارائه هیچ گونه نتیجه مستدلی دراین رابطه مباحث مطرح شده در خصوص غلظت بیش از 400 برابری بنزن در جاگاه‌های بنزین را رد كرده و می‌گوید:‌«مطالبی که در خصوص افزایش میزان ماده بنزن در بنزین عنوان شده را قبول ندارم.»

اما رئییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نظری مخالف محمودی دارد به گفته ابتكار، میزان بخارات بنزین در هوای تهران چندین برابر استاندارد است و این شرایط در جایگاه‌های عرضه بنزین به مراتب خطرناک‌تر است.معصومه ابتکار با بیان اینکه شورای شهر حدود سه سال پیش مصوبه‌ای مربوط به بخارات بنزین گذرانده است، اظهار کرد: برابر این مصوبه دولت موظف شد که بخارات بنزین را در پمپ بنزین‌ها، خودروها و تانکرهای حمل سوخت مهار کند.

وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه با حضور متولیان اجرای این مصوبه در دولت برای پیگیری این موضوع، اظهار کرد: با وجود اینکه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، اما این اقدامات نتیجه‌بخش نبوده و مشکل بخارات بنزین در شهر تهران حل نشده باقی مانده است.

وی با بیان این که مواد افزودنی به بنزین نظیر سرب و متیل بروماید ترکیباتی هستند که سرطان‌زا بودن آن‌ها به اثبات رسیده، اظهار کرد: استفاده صحیح از جایگاه‌های سوخت از جمله خاموش کردن موتور وسایل نقلیه هنگام سوخت‌گیری می‌تواند در کاهش آلودگی این جایگاه‌ها موثر باشد، هر چند متأسفانه جایگاه‌های سوخت به خودی خود تولید آلودگی می‌کنند. به گفته كارشناسان عامل اصلی به وجود آمدن آلاینده بنزین، بخارات ناشی از مصرف بنزین است كه متاسفانه در ایران كنترلی بر این بخارها كه ناشی از فعالیت پمپ‌های بنزین و خودروهاست وجود ندارد.اگر چه سال گذشته در جلسه مسئولان محیط زیست با مسئولان وزارت نفت قرار بر این شد كه سوخت یورو 5 حداكثر تا پایان خرداد سال جاری در جایگاه‌های سوخت تهران به منظور كاهش آلودگی هوا عرضه شود اما هنوز هیچ خبری از عرضه این سوخت در كلانشهر پایتخت نیست.

مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران نیز در گفت و گو با تهران امروز با هشدار نسبت به وجود آلاینده بنزن در بنزین موجود در سوخت مصرفی خودروها گفت:‌‌ جایگاه‌های بنزین یكی از مهم‌ترین كانون‌های آلودگی هوا هستند به نحوی كه تنفس در این جایگاه‌ها نیز خطرناك است.

مهندس وحید نوروزی با اشاره به این موضوع كه تقریبا همه كاركنان جایگاه‌های بنزین به دلیل تنفس آلاینده «بنزن» در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند، گفت:‌رانندگانی كه به منظور سوختگیری به این جایگاه‌ها مراجعه می‌كنند نیز در معرض آسیب‌های این آلاینده‌ خطرناك هستند.

وی همچنین از كیفیت پایین موتورسیكلت‌های تولید داخل نیز انتقاد كرد و گفت: موتورسیكلت‌های تولیدی نو در خوشبینانه‌ترین حالت دو برابر متوسط جهانی سوخت مصرف می‌كنند و این در حالی است كه خودروهای كاربراتوری كه میلیونها دستگاه از آن در كشور وجود دارد، هر كدام به اندازه یكصد دستگاه خودرو انژكتوری آلودگی تولید می‌كنند.وی همچنین از مصرف آزبست در كشور با وجود گذشت 4 سال از مهلت 7 ساله ممنوعیت مصرف آزبست در ایران خبر داد و اضافه كرد: 11 سال از مصوبه به صفر رساندن مصرف آزبست در كشور می‌گذرد اما هنوز هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده و در هر شبانه روز 7 تن آزبست به ریه‌های مردم تهران وارد می‌شود.

عمق فاجعه بیش از اینهاست

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز در این باره گفت: بنزن موجود در هوا چند برابر استاندارد است که خود افزایش دهنده بیماریهای سرطانی است در واقع سرطان زا بودن بنزن صد درصد محرز شده است و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد. محسنی بندپی با اشاره به این نكته كه پزشكی قانونی باید سالانه آماری از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا ارائه دهد،‌گفت:‌ مسئولان ذی صلاح در این امر از افزایش تعداد مراجعه کنندگان به اورژانس و بیمارستان‌ها در زمان تشدید آلودگی هوا خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند بیماری‌های ریوی و سرطان‌های ناشی از آلودگی هوا افزایش چشمگیری یافته است.

وی ادامه داد: بر اساس آماری که از سوی اداره کل سلامت وزارت بهداشت اعلام شد، سالانه 4 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند اما عمق فاجعه بیش از اینهاست.

محسنی بند پی افزود:‌باید بپذیریم که درست است که سرب را حذف کردیم اما بنزن موجود در هوا چند برابر استاندارد است که خود افزایش دهنده بیماریهای سرطانی است در واقع سرطان زا بودن بنزن صد درصد محرز شده است و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد. همانگونه که وزیر بهداشت نیز اعلام کرد سونامی بیماری‌های سرطانی را در پیش داریم در واقع میزان ابتلا به سرطان نیز در جامعه ما رو به افزایش است.

این نماینده مجلس ادامه داد:متاسفانه با وجود اینکه امید به زندگی در سایر کشورها رو به افزایش است اما در کشور ما رو به کاهش است. آلودگی هوا مهم‌ترین اثر سوء خود را بر سلامتی افراد می‌گذارد وقتی می‌گوییم که کودکان ما در خطرند به دلیل تحرک و جنبش و جوش بیشتر است اگرچه آماری نداریم که چه تعداد از مرگ و میرهای سالانه ناشی از آلودگی هوا به کودکان تعلق دارد.

وی گفت:آثاری که از آلودگی هوا به کودکان وارد می‌شود در دراز مدت خود را نشان می‌دهد سرطان پروسه خاص خود را دارد و پایین رفتن سن ابتلا به سرطان در کشورمان موید این مطلب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha