سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف بی رویه موجب مقاومت 50 درصدی میکروب ها در مقابل داروی آموکسی سیلین شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت دکتر محمد رضا بلورساز عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس هفتمین همایش سالانه انجمن علمی عفونی اطفال و سومین بزرگداشت استاد فقید مرحوم دکتر سید احمد سیادتی که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود، با بیان این مطلب اظهار کرد: در این همایش که به همت انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان طی روزهای دوم تا چهارم آذرماه سال جاری برگزار می شود متخصصان کودکان، فوق تخصص های عفونی اطفال، انکولوژی، هماتولوژی، ریه، اعصاب کودکان، پزشکان عمومی، رشته های گوش، حلق و بینی، چشم پزشکی، جراحی، عفونی و رشته های آزمایشگاهی حضور دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی سال 2011 را سال جهانی مبارزه با مقاومت میکروبی و مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها نام گذاری کرده است به همین منظور  اهداف برگزاری هفتمین همایش سالانه فوق تخصصی عفونی اطفال  بحث بروی مقاومت میکروبی و مصرف منطقی آنتی بیوتیکهاست. دکتر بلورساز تصریح کرد: همچنین به دنبال این هستیم که هم به بیماران آگاهی دهیم که آنتی بیوتیک ها را به جا مصرف کنند و هم به پزشکان توصیه کنیم که در تجویز آنتی بیوتیک ها دید بهتری داشته باشند.چرا که برخی از آنتی بیوتیکها قیمت بالایی داشته و هزینه های بسیار بالایی برای بیماران به بار می آورند.

به گفته وی از سوی دیگر در تلاشیم با آگاهی دهی به پزشکان از مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها که باعث مقاومت دارویی می شوند جلوگیری کنیم.

دکتر بلور ساز تاکید کرد: در حال حاضر متاسفانه برخی از آنتی بیوتیکها مانند آموکسی سیلین 50 درصد نسبت به بسیاری از میکروبها مقاومت نشان می دهند. همچنین آنتی بیوتیکهای جدیدی هم که به بازار  ارائه می شوند به دلیل مصرف نابه جا و غیر منطقی باعث ایجاد مقاومت میکروبی می شوند.

وی اظهار امیدواری است که با برگزاری این گونه همایش ها و اطلاع رسانی ها و آگاهی دهی از سوی پزشکان این رسم غلط که در خانواده های ایرانی رایج شده که تا فرد دچار تب می شود سریع آنتی بیوتیکهای غیر منطقی و بدون نظر پزشک تجویز می کنند برداشته شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 80 مقاله به دبیرخانه همایش از سوی اساتید فوق تخصص عفونی اطفال ارسال شده است، خاطرنشان کرد: در طول برگزاری همایش شش میزگرد در محورهای عفونتهای میکروبی، ویروسی و قارچی، عوارض مصرف آنتی بیوتیکها برگزار می شود که دراین میزگردها اساتید به بحث و تبادل نظر می پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha