سلامت نیوز: پزشكان می‌گویند: زنانی كه مدت 10 سال متوالی از قرص‌های ضدبارداری استفاده كرده‌اند، تقریبا 50 درصد كمتر با خطر ابتلا به سرطان تخمدان مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، كارشناسان تاكید دارند كه با وجود این تاثیر مثبت باید در مصرف قرص‌های ضدبارداری حد تعادل را نگه داشت چون برخی از مطالعات پیشین نشان داده است كه مصرف زیاد این قرص‌ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان رابطه مستقیم دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، دكتر ریچارد ادموندسان از كارشناسان بهداشت زنان در انستیتو مطالعات سرطان دانشگاه «نیوكسل» دراین‌ باره گفت: اطلاعات آماری مشخص كرده است از بین هر 100 هزار زنی كه طی 10 سال از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌كنند تعداد مبتلایان به سرطان سینه 50 مورد بیشتر است در حالی كه تعداد مبتلایان به سرطان تخمدان 12 مورد كمتر می‌شود با این وجود دكتر ادموندسان تاكید دارد كه زنان حق دارند مطلع شوند كه این قرص‌ها علاوه بر خاصیت ضدبارداری، می‌توانند مزیت دیگری شامل كاهش خطر احتمالی سرطان تخمدان داشته باشند.

وی افزود: این نتایج حائز اهمیت است چون اكثر زنان نمی‌دانند كه مصرف این قرص‌ها یا پروسه باردارشدن به كاهش خطر احتمالی سرطان تخمدان در سال‌های آتی زندگی كمك می‌كند. این یافته حاصل بررسی‌های پیوسته روی بیش از 300 هزار زن است كه در یك مطالعه اروپایی فراگیر تحت عنوان «مطالعه درونمای سرطان در اروپا» شركت كرده بودند.

سرطان تخمدان بویژه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، یك بیماری قابل معالجه است. با معالجه و بهبود سرطان، بسیاری از زنان می توانند حتی با سابقه ابتلا به سرطان پیشرفته تخمدان، زندگی طولانی و رضایت بخشی داشته باشند.

وقتی گروهی از سلول‌های نابهنجار رشد می‌کنند و از کنترل خارج می‌شوند و یك توده یا برآمدگی به نام تومور را تشکیل می‌دهند، بیماری سرطان به وجود می‌آید.

در برخی از آزمایشات معلوم شده است كه نوشیدن حداقل یک فنجان چای سبز در روز به کاهش خطر گسترش این نوع سرطان کمک می‌كند به طوری كه در زنان مبتلا به سرطان تخمدان، مصرف چای سبز با کاهش مرگ ومیر در این گروه همراه بوده است.

به منظور پیشگیری از سرطان تخمدان، بهترین راه‌ كار پیروی از یک رژیم غذایی غنی و متنوع حاوی انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه و سایر مواد غذایی گیاهی، ورزش منظم و همچنین کنترل وزن است.

جزئیات بررسی‌های فوق در مجله انگلیسی «سرطان» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha