سلامت نیوز: مسمومیت با گاز co منوکسید کربن یکی از شایعترین علل مسمومیت ها به شمار می رود که با رعایت اصول ایمنی می توان از آن پیشگیری کرد.

كارشناس آموزشی مركز حوادث و فوریت های پزشكی اورژانس كشور،  با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش استفاده از وسایل گرما زا اظهار داشت: گاز منو اکسید کربن بی رنگ و بی بو بوده که بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می شود.

آرزو دهقانی توصیه كرد: افراد به منظور جلوگیری از بروز مسمومیت با گاز منوكسید كربن باید لوله ها و رابط های گاز شهری را از نظر نشتی گاز كنترل كرده و در محل استفاده سنسور نشتی گاز نصب كنند.

وی، ممنوعیت استفاده از شلنگ ها برای انتقال گاز خانگی از یك فضا به فضای دیگر، كنترل دودكش ها با جنس مناسب از نظر تناسب قطر لوله با قطر خروجی دستگاه گازسوز ، بازبودن مسیر، نصب در محل صحیح در پشت بام، داشتن كلاهك استاندارد، شیب مناسب لوله های افقی در داخل و ارتفاع عمودی لوله ها در بیرون منزل را از جمله اصول ایمنی در پیشگیری از بروز مسمومیت با این گاز برشمرد.

كارشناس آموزشی اورژانس كشور تصریح كرد: استفاده نکردن از پلوپز گازی و وسایل گرمایشی جهت گرم کردن محیط یا خشك كردن دیوارها، به کار نبردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص در دودکش، ممنوعیت استفاده طولانی از آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مانند داخل حمام یا داخل آشپزخانه، استفاده نکردن از دودكش مشترك برای چند وسیله گاز سوز و قرار ندادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب از دیگر نکات ایمنی است که باید به آن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha