سلامت نیوز: رییس انجمن دیابت عنوان كرد: مبتلایان به دیابت بارداری پس از به دنیا آوردن فرزند خود ممكن است به طور كامل بهبود یابند و نیاز به تزریق انسولین و مصرف قرص هم نداشته باشند اما امكان دارد كه نیمی از این افراد در آینده به دیابت نوع دو مبتلا شوند به همین دلیل آنان باید تا 20 سال تحت نظر پزشك باشند.

دكتر اسدالله رجب در گفت وگو با ایسنا، افزود: دیابت دوران بارداری نوعی از دیابت است كه مادر در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شود بنابراین لازم است تمام مادران باردار به ویژه افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت بین هفته‌های 24 تا 28 بارداری كنترل شوند.

رییس انجمن دیابت ایران درباره مادران در معرض خطر ابتلا به دیابت گفت: مادران دچار افزایش وزن، پرفشاری خون و چربی بالا از جمله افرادی هستند كه در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. علاوه بر آن مادرانی كه در گذشته دچار سقط‌های مكرر شده‌اند یا نوزادان بالای 4 كیلو به دنیا آوردند، یكی از والدین آنان به دیابت مبتلا بوده است، سن آنان بالای 25 سال است یا فعالیت جسمی كمی دارند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

وی با بیان اینكه دیابت بارداری در جهان و ایران رو به افزایش است، اظهار كرد: یكی از مهمترین علل ابتلا به این نوع از دیابت بالا رفتن سن ازدواج است. در گذشته سن ازدواج 18 سالگی بود ولی در حال حاضر افراد پس از 25 سالگی ازدواج می‌كنند در این شرایط سن بارداری افزایش پیدا كرده است به گونه‌ای كه در حال حاضر در ایران زنان به طور متوسط در 29 سالگی باردار می‌شوند.

رجب در ادامه گفت: در گذشته فعالیت زنان باردار بیشتر بود اما در حال حاضر فعالیت آنان كاهش یافته است. از سوی دیگر بسیاری از آنان دچار افزایش وزن می‌شوند و این عوامل احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش داده است.

وی به دیابتی‌هایی كه باردار می‌شوند توصیه كرد: 6 ماه قبل از بارداری به پزشك مراجعه و قند خود را طی این مدت در حد طبیعی كنترل كنند. زنانی هم كه ناخواسته باردار می‌شوند لازم است پس از اطلاع از بارداری خود فوری به پزشك مراجعه كنند.

رجب با بیان اینكه قند خون در دوران بارداری باید پایین‌تر از حد طبیعی كنترل شود، گفت: قند خون مطلوب برای همه افراد قبل از صرف غذا بین 90 تا 130 و دو ساعت بعد از خوردن غذا زیر 160 است ولی در تمام مدت در دوران بارداری، قند قبل از غذا باید زیر 90 و دو ساعت بعد از صرف غذا زیر 120 باشد.

وی با اشاره به آمار ابتلا به دیابت بارداری در جهان و ایران اظهار كرد: 8,3 درصد زنان باردار در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند. بر اساس مطالعه‌ای كه از سال 70 تا 86 در 17 استان ایران انجام شد،3,1 تا 8,9 درصد از زنان باردار به دیابت بارداری دچار شده بودند البته این آمار در جهان به علت افزایش آمار دیابت بالاتر رفته است.

رجب در پایان گفت: آزمایش از مادران مبتلا به دیابت بارداری باید حدود یك ماه بعد از وضع حمل انجام شود.مراحل بعدی انجام آزمایش، شش ماه و سپس یك سال بعد از زایمان است. چانچه پس از این مدت بیمار مشكلی نداشته باشد، به او توصیه می‌شود سالی یك بار از نظر ابتلا به دیابت كنترل شود و اگر تا 20 سال مادر به دیابت مبتلا نشد اطمینان پیدا می‌كنیم كه او دچار این بیماری نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha