سلامت نیوز: با وجودی كه اكثر متخصصان تغذیه به مصرف غذاها و خوردنی‌های ارگانیك توصیه می‌كنند اما بدیهی است كه پرهیز كامل از خوردن محصولات غیرارگانیك، تقریبا غیرممكن است و در نتیجه محتویات آفت‌كش‌ها و سموم گیاهی كه به طور معمول در این محصولات استفاده می‌شوند. در هوا، منابع آبی و در واقع در بدن تك تك انسانهای ساكن كره زمین یافت می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در حالی كه به نظر می‌رسد دوری كامل از این تركیبات غیرممكن است اما هرچه میزان تماس با آنها كمتر شود به همان نسبت نیز خطر ابتلا به بیماریها و مشكلات بهداشتی خطرناك كاهش پیدا می‌كند. در حال حاضر در بیشتر كشورها هیچ اطلاعات ثبت شده ملی درباره میزان مصرف آفت‌كش‌ها وجود ندارد و بعلاوه اطلاعات نادرستی نیز درباره ایمنی این مواد شیمیایی سمی موجود است.

به گزارش سایت اینترنتی ارگانیك، شبكه «مقابله با آفت‌كش‌ها» در آمریكا در مقاله جدیدی به معرفی 5 نمونه از پرمصرف ترین این محصولات و نیز به تشریح مختصر تاثیرات مضر و خطرناك آنها بر سلامت انسان پرداخته كه به قرار زیر است:

1-‌ گلی‌فوسات: كه در پروسه پرورش محصولات تراریخته سویا، ذرت، كتان و همچنین در باغچه‌های خانگی و پارك‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات اخیر در مركز «می‌سی‌سی‌پی بیسین» در آمریكا نشان داده است كه مقدار «گلی‌فوسات» در آبهای زیرزمینی كه به عنوان منابع آب شرب در این كشور استفاده می‌شوند طی سال‌های اخیر از حد مجاز بیشتر شده و در آب باران و حتی در هوا نیز مشاهده شده است. این ماده شیمیایی موجب بروز نواقص مادرزادی، اختلالات نورولوژیك، مشكلات باروری و سرطان می‌شود.

2- آترازین: این آفت‌كش مصرف بسیار زیادی در پرورش ذرت‌ها در منطقه «میدوست» آمریكا دارد. مطالعات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریكا نشان داده است كه در 26 منطقه رودخانه‌ای در این كشور آلودگی 100 درصد به آفت‌كش «آترازین» مشاهده شده است. این آفت‌كش خطر نواقص مادرزادی، ناباروری و نیز احتمال سرطان را تشدید می‌كند.

3- كلورپی‌ریفوس: این سم گیاهی، هم مصرف زیادی در باغداری خانگی دارد و هم در پروسه پرورش كتان، بادام درختی، پرتقال، سیب و محصولات ذرت استفاده می‌شود. علائم تماس با دوز اندك آن شامل سردرد، مشكل در تمركز، خستگی، تهوع و اسهال و تاری دید هستند. مشكلات جدی‌تر ناشی از آلودگی با این ماده شیمیایی شامل فلج دستگاه تنفسی، افزایش خطر تولد كودكانی با ضریب هوشی پایین و یا مبتلا به اختلال نقص توجه ناشی از بیش فعالی (ADHD) هستند.

4- متولاكلور: آژانس حفاظت از محیط زیست آمریكا این ماده را عامل سرطان زا نامیده است. متولاكلور در پرورش ذرت، سویا و ذرت خوشه‌ای و همچنین در پرورش چمن‌ها و درختان استفاده می‌شود. عوارض جانبی ناشی از تماس با این ماده شیمیایی شامل مشكل در تنفس، حالت تهوع، تشنج، لرزش و یرقان هستند.

5-‌ متام سدیم: این آفت‌كش پرمصرف معمولا در پرورش سیب‌زمینی استفاده می‌شود كه عوارض جانبی آلودگی با آن شامل تهوع، مشكل در تنفس، استفراغ، آسیب به تیروئید، اختلالات هورمونی و نواقص مادرزادی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha