سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت ساز و کارهایی برای جلوگیری از تبلیغات مواد آسیب رسان به سلامت را در رسانه‌ها تهیه کند و لیستی از کالاهای اسیب رسان به سلامت تهیه شده است و به سازمانها ابلاغ شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها، علیرضا مصداقی‌نیا در نشست خبری که در غرفه وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: وزارت بهداشت برای توفیق در کارها نیازمند کمک رسانه‌هاست.

وی گفت: روزنامه‌ها، مجلات، خبرگزاریها و صدا و سیما نقش مهمی را بر عهده دارد و بدون کمک رسانه‌ها توفیق انجام کاری را نداریم.
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود:‌ سیاست‌های بهداشتی وزارت بهداشت که توسط وزیر بهداشت تدوین و ابلاغ شده است در درجه اول توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

مصداقی‌نیا اظهار داشت: بر اساس قانون و برنامه پنجم توسعه قوانین و موضوعاتی در تصمیمات کشوری، وزارت بهداشت موظف است که پزشک خانواده و نظام ارجاع را بر اساس قانون پنجم توسعه به اجرا درآورد.

وی بیان داشت: در طرح پزشک خانواده چند نکته وجود دارد که ارتقاء همکاری وزارت رفاه و بیمه‌های موجود برای اجرای این طرح از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین لحاظ جلسات متعددی را برگزار کردیم و تفاهمنامه‌هایی در حال برقرار شدن است که نتایج را به اطلاع خواهیم رساند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت اضافه کرد: دومین نکته این است که پرونده الکترونیک سلامت یکی از مسائل مهمی است که به صورت پایلوت در برخی از شهرها انجام شده است. در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع پرونده الکترونیک از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت پرونده الکترونیکی را تدوین کرده است که در برخی از نقاط اجرایی شده است و بر اساس این پرونده جمعیت کل کشور در طول برنامه به این طرح اضافه می‌شود.

مصداقی‌نیا گفت: سومین نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشیم بحث مراقبت از ریسک فاکتورهاست. در بند برنامه پنجم مصوب شده است که وزارت بهداشت ساز و کارهایی برای جلوگیری از تبلیغات مواد آسیب رسان به سلامت را در رسانه‌ها تهیه کند. لیستی از کالاهای آسیب رسان به سلامت تهیه شده است و به سازمانها ابلاغ شده است که در این ارتباط به ما کمک می‌کند و سعی کنیم موادی را تبلیغ کنیم که نه تنها آسیب نمی‌رساند بلکه مفید نیز باشند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت بیان داشت: مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر بسیار اهمیت دارد و باید ساز و کارهایی را قرار دهیم که مردم کمتر دچار بیماری‌های غیرواگیر شوند. بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، فشار خون از جمله بیماری‌های غیرواگیر هستند و زمانی که مردم ریسک فاکتورها را رعایت کنند از بروز بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر شیوه زندگی یکی از راهکارهای اصلی سالم‌زندگی کردن است به عنوان نمونه از ورزش نباید غافل شد، غذاهای سالم مصرف کرد و از رفتارهای پرخطر پرهیز کرد. اگر از رفتارهای پرخطر پرهیز کنیم جامعه سالم و بی خطر خواهیم داشت.

مصداقی نیا گفت: برخی از مواد غذایی به عنوان نمونه چیپس، پفک در فروشگاه‌ها قابل خریداری هستند که بچه‌ها علاقه زیادی به مصرف اینگونه مواد غذایی دارند و در مورد برخی از غذاها مانند سوسیس و کالباس نیز بسیاری از افراد به مصرف آن علاقه نشان می‌دهد. باید دانست که این غذاها، غذاهای سالمی نیستند.

وی اظهار داشت: باید از دخانیات پرهیز کرد و تبلیغ دخانیات نباید به صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت گیرد و حتی از سازمان صدا و سیما نیز می‌خواهیم در فیلم‌هایی که به طور مستقیم کشیدن سیگار را تبلیغ می کنند از نشان دادن آنها پرهیز کنند و حتی فیلم‌هایی که در گذشته ساخته شده است نیز صحنه‌هایی که بازیگران سیگار استعمال می‌کنند را نشان ندهند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت عنوان کرد: آزبستی که در لنت ترمزها و برخی مصالح ساختمانی به کار برده می‌شوند به سلامت مردم خطر وارد می‌کند و از وزارت صنایع خواستار این هستیم که این ماده صنعتی را از ردیف تولیدات خود خارج کنند که البته آنها تا حدی با ما همکاری داشتند.
 
مصداقی نیا بیان کرد: تخم مرغ و شیر از جمله مواد غذایی است که نباید از سبد خانواده حذف شود و یکی از مواد غذایی ضروری برای افراد خانواده است. سرپرست خانواده باید به گونه‌ای سبد غذایی خانوار را به گونه‌ای تعیین کند که اینگونه مواد غذایی به خوبی گنجانده شود.

وی گفت:‌البته ما نمی‌توانیم پفک یا چیپس را به خوبی درست کنیم تا ضرر نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha