سلامت نیوز: انگ همراه با بیماری های روانی عاملی مهم در جلوگیری از مراجعه افراد برای درمان و در نتیجه مانعی عمده در برابر سلامت روان جامعه محسوب می شود.

دکتر سمانه کریمان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: انگ در حوزه روان پزشکی به مفهوم این است كه مردم تمایل ندارند مشكلات روانی خود را مستقیما به هنگام مراجعه به پزشكان سیستم بهداشتی درمانی ابراز كنند و اغلب از مراجعه به روان پزشك اجتناب می ورزند.

وی افزود: انگ یك خصوصیت به شدت بی اعتبار كننده است كه بر حسب هنجارهای فرهنگی با آن برخورد متفاوت می شود هر چند در دو دهه اخیر، نگرش های تبعیض آمیز نسبت به بیماری روانی كاهش یافته، ولی همچنان این پدیده یك معضل اجتماعی، بهداشتی و درمانی است.

این روانپزشك تصریح كرد: تمامی بیماران روانی بدون توجه به سطح عملكردی، توانایی یا ناتوانی، انگ بیماری روانی را دریافت می كنند، اغلب این بیماران به علت بیماری و گاهی به علت عوارض دارویی، غریب به نظر می رسند و از دیدگاه عموم در برقراری رابطه، منش و رفتار مشكل دارند و باعث ایجاد تهدید و هراس در دیگران می شوند.

به گفته دكتر كریمان، مداخله های متفاوت می توانند برای کاهش انگ بیماری های روان پزشکی به کار روند و این مداخله ها ممکن است با این هدف باشند که تفاوت این بیماران با سایر افراد جامعه کمتر شود.

 وی تاكید كرد: با توجه به سهم عمده بار بیماری های روان پزشکی در سلامت عمومی، توجه سیاستگذاران سلامت و پزشکان در همه رشته ها و گرایش ها و تلاش آنان در کاستن از انگ بیماری های روانی، جزیی پراهمیت در کاستن از بار این بیماری ها به شمار می رود.

كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، ابراز داشت: می توان از طریق آموزش اطلاعاتی به جامعه ارائه داد تا درباره افراد دچار اختلال های روان پزشکی دقیقتر و آگاهانه تر اندیشیده و تصمیم گیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha