رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت تمام قوانین مربوط به تعرفه های پزشکی را با شجاعت کامل اجرا نکرده و برخورد با پزشکان نیز ضعیف بوده و باید پروانه پزشکی که زیرمیزی می گیرد را بگیرند بگذارند در کوزه.

دولت تمام قوانین مربوط به تعرفه های پزشکی را با شجاعت اجرا نکرده است
سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت تمام قوانین مربوط به تعرفه های پزشکی را با شجاعت کامل اجرا نکرده و برخورد با پزشکان نیز ضعیف بوده و باید پروانه پزشکی که زیرمیزی می گیرد را بگیرند بگذارند در کوزه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس از هجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها حسین علی شهریاری در میزگرد تخصصی خبرگزاری فارس با موضوع پدیده زیرمیزی پزشکان که با حضور معاون درمان وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: معضل زیرمیزی در برخی پزشکان مانند پزشکان عمومی وجود ندارد و پدیده زیرمیزی بیشتر در گروه جراحی دیده می شود آن هم در برخی از مناطق و در برخی نقاط و عمومیت بیشتری دارد ولی در کل پدیده شومی است که متاسفانه رواج آن شدت پیدا کرده است و اگر به طور جدی برخورد نکنیم بقیه هم این جسارت را پیدا می کنند.

* تعرفه‌ها واقعی شود زیرمیزی از بین می‌رود

وی افزود: اینکه چرا پدیده زیر میزی اتفاق می افتد سالهاست که راجع به آن صحبت شد است و از سال 73 که قانون بیمه همگانی تصویب شد گفتند دولت باید تعرفه واقعی را بگیرد و در عین حال منابع مالی باید تامین شود ولی از آنجایی که سیاستگذاری دست شورای عالی بیمه است و در شورای عالی بیمه وزارت بهداشت تنها یک رای دارد رسما این اتفاق نمی افتد چرا که در این شورا حداقل 3 نماینده از شرکتهای بیمه وزیر اقتصاد، وزیر کار و معاون رئیس جمهوری حضور دارند و به پول توی جیبی شان نگاه می کنند و بر مبنای آن تعرفه را می بندند که معمولاً واقعی نیست.

* تمام وقت شدن پزشکان راهی برای جلوگیری از زیرمیزی

شهریاری اظهار داشت: ما می دانیم که اگر تعرفه ها واقعی شود و دولت حمایت نکند به مردم فشار می آید ولی اینها در قانون هم تعریف شده است در قانون برنامه پنجم قوانین مدرن و پیشرفته ای تضویب شده که مقام عالی وزارت بهداشت از وزیر گرفته تا معاونان و تمام هیئت رئیسه دانشگاها تا روسای بیمارستانها و همچنین وزارت رفاه و تامین اجتماعی تمام وقت شوند و پزشکان در بیمارستانهای دولتی نیز تمام وقت کار کند که با این قانون تکلیف روشن است ولی همان طور که گفته شد دولت باید تعرفه واقعی را پیش بینی کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: شما نمی توانید به پزشک بگویید در بیمارستان دولتی پزشک تمام وقت کار کند ولی مثلا 10 درصد تعرفه بخش خصوصی را بگیرد. قرار شد این تعرفه را واقعی تعریف کنیم و منابعش را هم در نظر بگیریم تا انگیزه ای باشد برای پزشکانی که در بخش دولتی کار می کنند و رغبتی برای کار کردن در بخش خصوصی نداشته باشند ولی در عین حال باید نظارت هم وجود داشته باشد.

* دولت با کمال شجاعت هیچ‌یک از قوانین را اجرا نکرده است

وی گفت: اما متإسفانه دولت با کمال شجاعت هیچ یک از این قوانین را اجرا نکرده است. قرار بود شورای عالی بیمه سلامت تشکیل شود و تعرفه گذاری برای عهده این شورا باشد و دولت لایحه بدهد که اعضای این شورا را چه کسانی تشکیل دهند. دبیرخانه آن کجا باشد که به نظر من دبیرخانه آن باید در وزارت بهداشت باشد.

مردم می بینند که مجری قانون به قانون عمل نمی کند

شهریاری ادامه داد: اما نمی توان گفت وزارت بهداشت پاسخگو باشد ولی منابع جای دیگری تعریف شود تعرفه شورای عالی بیمه خدمات درمانی تعریف کرده خلاف قانون برنامه است. وقتی مردم می بنند کسانی که قانونگذاری می کنند و کسانی که مجری قانون هستند به قانون عمل نمی کنند فکر می کنند قانون چیزی است که فقط روی کاغذ نوشته شده است و خاصیت اجرایی ندارد و بهتر است که به آن عمل نکنند.

* بیشتر از این باید روی اخلاق پزشکی کار کنیم

نماینده مردم زاهدان در مجلس افزود: ما باید برای روی اخلاق پزشکی بیشتر کار کنیم و گزینش دانشجوی پزشکی جدی تر شود چرا که الان در انتخاب رشته های کنکور یا والدین تصمیم می گیرند یا افراد دیگر مثل رشته های تخصصی پزشکی که پزشکان نگاه می کنند ببینند کدام رشته درآمد بیشتری دارد تا آن را انتخاب کنند.

* بی‌عدالتی  در پرداخت های گروه های مختلف پزشکی

وی گفت: همچنین ما یک بی عدالتی در پرداختهای گروههای مختلف پزشکی داریم پرداختی که به پزشک عمومی و متخصصان داریم یا در بین متخصصان گروههای جراحی و اطفال داریم اختلاف فاحشی دارد.

* پروانه پزشکی که زیرمیزی می‌گیرد را باید باطل کرد


وی در پاسخ به این پرسش که با واقعی شدن تعرفه ها چقدر از زیرمیزی پزشکان کم می شود و پزشکان با دستمزدهای چند میلیونی راضی می شوند ادامه داد:‌ باید پروانه پزشکی که همیشه توقع بیش از اندازه دارد را باطل کرد تا پروانه اش را در کوزه بگذارد و آب بخورد.

وی در پاسخ به اینکه برخی بیماران قابلیت ریسک ندارند و برای برخی ا عمال جراحی حساس مانند جراحی قلب مجبور به پرداخت زیرمیزی کلان می شوند گفت: اصلاً چنین طرز تفکری درست نیست اینکه یک پزشک مدت زمان جراحی اش طولانی مدت یا کوتاه است دلیل بر کیفیت عمل او نیست و دلیل و جایگاه علمی ندارد.

* قرار بود سهم پرداختی مردم در سلامت 30 درصد باشد

شهریاری افزود: همیشه بیمه‌ها منابع را تأمین می‌کنند و قرار بود دولت یارانه بپردازد تا به مردم فشار نیاید. در قانون برنامه چهارم قرار بود سهم پرداختی از جیب مردم برای درمان 30 درصد باشد، چیزی که اتفاق نیفتاد حتی آقای رئیس‌جمهور 4 سال پیش گفت 3 تا 4 هزار میلیارد تومان برای این کار هزینه نیاز است که مجلس منابعش را پیش‌بینی نکرده است.
 
وی گفت: ما در قانون برنامه پنجم هم باز دیدیم دولت منابعی را برای این کار پیش‌بینی نکرده و حدس زدیم اگر منابع نگذاریم دولت این بهانه را دارد که بگوید مجلس تصویب کرده و منابع نگذاشته که در همین راستا ما گفتیم 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها را به این منظور اختصاص دهیم تا برای بیماری‌ها صعب‌العلاج، سرطانی، ام‌اس، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و اجرای طرح پزشک خانواده تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

وی افزود: ما خودمان 10 درصد از مازاد درآمد نفت را اختصاص دادیم چیزی که اتفاق افتاده که 3 هزار میلیارد دلار برای ما بوده، 3 هزار میلیارد بخش دفاعی و 5 هزار میلیارد برای بخش آب و کشاورزی و آلودگی هوا که در شش ماه اول، نفتی که قرار بود 81 دلار بفروشیم بالای 100 دلار فروش رفته و 6.4 میلیارد دلار مازاد درآمد نفت داشتیم. بانک مرکزی رفته و باید تمامش به خزانه ریخته می‌شد که متأسفانه دولت فکر می‌کنم 2 هزار و 500 میلیارد تومان را ریخته و بقیه پول نفت را برای هدفمندی یارانه‌ها جای دیگری خرج کرده که خلاف قانون است.

شهریاری گفت:‌ طبق بند 66 ماده 33 در موضوع را در دستور کار هفتگی مجلس قرار داده‌ایم که مسئولان بیایند و پاسخ دهند که چرا این کار را اجرا نکرده‌اند، چرا که این بودجه حق مستضعفان و محرومانی است که به خاطر نداشتن پول عزیزانشان را از دست می‌دهند. معتقدیم این حق مردم است که گرفتنی است و هزینه‌اش را می‌پردازیم و از حق مردم کوتاه نمی‌آییم.

*مجلس آمادگی دارد برای اصلاح قانون تعرفه ها طرح دوفوریتی تصویب کند

حسینعلی شهریاری در ادامه  این نشست در غرفه خبرگزاری فارس اظهار داشت: مجلس آمادگی کاملی دارد که اگر همکاران وزارت بهداشت و درمان طرحی جهت اصلاح برخورد با پزشکان متخلف ارائه دهند آن را به صورت دوفوریتی به صحن علنی مجلس برده و طی دو تا سه هفته موضوع را حل کنند.

وی اضافه کرد: صحن علنی مجلس این آمادگی را دارد که با این موضوع به سرعت برخورد کند.


* مجلس آمادگی دارد دومرحله‌ای شدن گزینش دانشجوی پزشکی را پیگیری کند

حسینعلی شهریاری با اشاره به اینکه پزشکی قداست خاصی دارد در پاسخ به این سؤال که چرا پزشکانی که وضع مالی خوبی دارند باز هم اقدام به زیرمیزی گرفتن می‌کنند خاطرنشان کرد: قداست پزشکی به گونه‌ای است که توقع جامعه نسبت به این قشر بیش از اینهاست.

وی در این مورد که گزینش دانشجوی پزشکی دومرحله‌ای شود گفت: این پیشنهاد به دلیل اینکه قانون است از طریق دولت به صورت لایحه به مجلس ارائه شود و مجلس آمادگی لازم برای پیگیریها دارند.

شهریاری درباره حل مشکل زیرمیزی به صورت کوتاه مدت نیز گفت: باید برخورد شدید با این موضوع اتفاق بیفتد که اگر یک بار کسی که زیرمیزی گرفت پرونده پزشکی‌اش یک سال باطل شود این موضوع کمتر و کمتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha