سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3597

در حالی كه بیماران تالاسمی، یكی از دغدغه‌های اساسی خود را علاوه بر مشكلاتی كه به طور مستقیم با آنها دست به گریبانند، پراكندگی و گاهی فقدان مراكز درمانی عنوان می‌كنند، وعده مسئولان امر مبنی بر تهیه بسته خدمات درمانی جامع تالاسمی امیدهای تازه‌ای را در دل هزاران بیمار دردمند ایجاد كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چندی پیش، محمدرضا مشهدی مدیر عامل سابق انجمن حمایت از بیماران تالاسمی با اشاره به این كه بیماران تالاسمی علاوه بر این كه باید به طور میانگین هر ماه یك روز را برای تزریق خون صرف كنند، به ناچار چند روز دیگر را نیز باید برای انجام سایر معاینات پزشكی به كار گیرند در گفت‌وگو با ایسنا از فقدان مراكز درمانی جامع برای این بیماران گلاییه كرده و گفته بود: تزریق خون و دسفرال كه درمان اصلی تالاسمی محسوب می‌شود، احتمال بروز عوارضی را در قلب، كلیه، كبد و شنوایی گوش بیمار پدید می‌آورد و از این رو بیمار تالاسمی باید به طور مرتب در این موارد تحت معاینه قرار گیرد كه پراكندگی و یا فقدان مراكز درمانی مربوطه موجب بروز مشكلاتی برای بیماران تالاسمی كه به طور مداوم از بیماری خود رنج می‌برند، شده است.

به این ترتیب بی‌تردید اعلام تجهیز و احداث مراكز جامع درمانی كه از سوی معاون مركز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشكی خبر خوشی است كه حل بسیاری از مشكلات بیماران تالاسمی را نوید می‌دهد.

محمد عقیقی، معاون مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اختصاص 230 میلیون تومان اعتبار بر دانشگاه‌ها برای تجهیز چنین مراكزی تجهیز و احداث مراكز درمانی جامع بیماران تالاسمی را از اهداف سال 86 این مركز برشمرد و توضیح داد: بسته خدماتی بیماران تالاسمی یعنی هر آنچه كه بیماران به آن نیاز دارند به صورت یك جا و در یك مكان گنجانده می‌شود .

وی با بیان این كه اولویت‌ها و مراحل درمان بیماران تالاسمی در مراكز درمانی جامع مشخص می‌شود، گفت: آزمایشات تخصصی كه باید به صورت دوره‌ای انجام گیرد، نیز در این بسته منظور شده است.

عقیقی افزود: برخی استانداردهای درمانی نیز در یك كتاب گردآوری شده و هم اكنون این كتاب به همراه پروتكل و دستورالعمل‌های لازم در اختیار دانشگاه‌هایی با پتانسیل اجرای قرار گرفته است.

معاون مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، با اعلام این كه پیش از این نیز برخی مراكز اقدام به ارائه خدمات درمانی به صورت یك جا به بیماران كرده‌اند، تاكید كرد: خدمات مشاوره روانپزشكی كه جزو اصول درمان تالاسمی است، در این بسته در نظر گرفته شده است.

عقیقی خاطرنشان كرد: برخی بیماران تالاسمی در زمان نوجوانی و جوانی به مشاوره روانپزشكی نیازمندند، اما متاسفانه به علت وجود برخی از مشكلات این امر تا كنون در كشور محقق نشده است.

همچنین راضیه حنطوش، كارشناس تالاسمی و هموفیلی مركز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت با اعلام این كه تا پایان سال 86، دست كم 20 درصد درمانگاه‌های كشور به صورت مراكز جامع درمانی درمی‌آیند، اظهار امیدواری كرد كه تا 3 سال آینده تمام مراكز درمانی به بسته خدماتی جامع مجهز شوند.

حنطوش با بیان این كه هم‌اكنون مراكز درمانی تهران در این طرح شركت داده نشده‌اند ابراز عقیده كرد كه امكان دسترسی به خدمات درمانی برای شهروندان تهرانی نسبت به سایر مناطق سهل‌تر است.

وی تعداد مراكز درمانی تالاسمی را 180مركز برشمرد و گفت:‌از این تعداد حدود 35 واحد درمانی نزدیك به ایده آل و مابقی مراكز به تدریج به خدمات درمانی كافی مجهز می‌شوند.

این كارشناس تالاسمی تصریح كرد: بسته خدمات درمانی تالاسمی با هدف یكسان سازی ارایه خدمات به بیماران طراحی شده و به این ترتیب در دور افتاده ترین مناطق هم كتاب حاوی استانداردهای درمانی در اختیار پزشكان مراكز درمانی قرار گرفته و پس از برآورد كمبودها در این بخش‌ها، وزارتخانه اقدام به تجهیز این مراكز درمانی می‌كند.

حنطوش با تاكید بر این كه در سالهای اخیر وضعیت درمانی بیماران تالاسمی بهبود چشمگیری یافته است، از افزایش طول عمر این بیماران به عنوان نمادی از بهبود وضعیت تالاسمی یاد و تصریح كرد:‌ با تجهیز مراكز درمانی جامع، گامی بزرگ در ارتقای كیفیت درمان این بیماران برداشته می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha