سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 35974
سلامت نیوز: کارشناسان درباره تعداد طبیعی موهای ریخته شده در روز بر این باورند که روزانه 100 تار مو یا بیشتر از سر ما می ریزد.90 درصد ریزش مو در مردان، ژنتیکی و ارثی است.

شانه زدن موهای سر

شوره سر

شوره سر در واقع سلول های مرده پوست سر است و مسری نیست.

برخی پزشکان بر این باورند که علت شوره سر، رشد بیش از اندازه یک نوع قارچ می باشد.

از دیگر علت ها می توان به پوست چرب، استرس، چاقی، سرما، آب و هوای خشک، اگزما و پسوریازیس اشاره کرد. خارش سر نیز می تواند باعث شوره سر شود.

برای کاهش تجمع سلول های مرده پوست، از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید. به مدت 5 دقیقه، شامپو را بر سرتان بمالید و سپس آب بکشید.

شوره زرد سر

اگر تکه های شوره سرتان، چرب و زرد بود، ممکن است دچار بیماری درماتیت شوره ای شده باشید. درماتیت شوره ای، یک بیماری التهابی پوست است که می تواند در محل هایی که تعداد زیادی غدد چربی موجود است (پوست سر و صورت)، ظاهر شود.

این بیماری در اثر مشکلات هورمونی، قارچ ها و برخی مشکلات عصبی به وجود می آید و با کمک شامپوهای ضد شوره و داروهای استروئیدی و ضد قارچ درمان می شود.

ریزش طبیعی مو

کارشناسان درباره تعداد طبیعی موهای ریخته شده در روز بر این باورند که روزانه 100 تار مو یا بیشتر از سر ما می ریزد. 90 درصد فولیکول های مو، در هر زمان مو را تولید می کنند و 10 درصد باقیمانده، در مرحله استراحت (تلوژن) هستند و بعد از 2 تا 3 ماه، این موها نیز می ریزند. به طور کلی موهای جدید، جایگزین موهای قدیمی می شوند.  

جراحی، زایمان، برخی داروها، تغذیه غلط، استرس شدید و مشکلات تیروئید موجب می شوند که موها در مرحله استراحت (تلوژن) باقی بمانند.
کشیدن موها و یا سفت بستن موها (با کش یا گیره) باعث تخریب فولیکول های مو و در نتیجه شکستن و ریزش آنها می شود

کچلی منطقه ای

در کچلی منطقه ای، سیستم ایمنی بدن اشتباها به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریختن موها می شود. اکثر مردم دارای 1 تا 2 منطقه بدون مو بر سر خود هستند، ولی در برخی، تمام موها می ریزند.

کچلی منطقه ای مسری نیست و علت آن، مسائل روحی-روانی می تواند باشد. موها ممکن است دوباره رشد کنند و با درمان تحت نظر پزشک متخصص، رشد موها تسریع می شود.

ریزش مو در مردان

90 درصد ریزش مو در مردان، ژنتیکی و ارثی است. ریزش مو را فقط از خانواده پدری خود به ارث نمی ببرید، بلکه ممکن است از خانواده مادری خود نیز ارث ببرید، برای مثال: ممکن است پدر مادرتان، ریزش مو داشته باشد.

طاسی مردانه، از ریزش مو در شقیقه ها شروع می شود و تا تاج سر ادامه می یابد.

ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان نشان می دهد موی سر آنها نازک و شکننده شده است. زنان به ندرت طاس می شوند و آنها بسیار آهسته تر از مردان، موهای خود را از دست می دهند. موی بلند فشاری را بر ریشه مو وارد نخواهد کرد.

آلوپسی (کم پشتی مو) و تخریب مو

کشیدن موها و یا سفت بستن موها (با کش یا گیره) باعث تخریب فولیکول های مو و در نتیجه شکستن و ریزش آنها می شود.

موهای مصنوعی و چیزهایی که به موها می زنید، نیز گاهی باعث آلوپسی می شوند، زیرا فشار زیادی بر موها وارد می کنند. معمولا، کوتاه کردن مو باعث رشد مجدد مو می شود.

سفید شدن مو

سفیدشدن موها، معمولا بر اثر افزایش سن نیست. اگر شما هنوز 40 سال ندارید و چند تار مویتان سفید شده است، این مسئله را در خانواده خود ببینید، زیرا ارثی است.

سفید شدن زودرس موها می تواند به علت کم خونی، مشکلات غده تیروئید، کمبود ویتامین B12 و ویتیلیگو (یک نوع بیماری پوستی) باشد.

آسیب مو در اثر آفتاب

اگر زیاد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، موهایتان خشک و شکننده می شوند. اگر دارای موهای نازک باشید، خطر آفتاب سوختگی در پوست سرتان افزایش می یابد. بنابراین بهتر است روزهای آفتابی، کلاه بر سرتان بگذارید (البته آقایان)
 
عوامل آسیب‌رسان به مو

خشک کردن (مثل سشوار)، رنگ کردن، دکلره کردن و حتی زیاد برس کشیدن موها باعث تخریب لایه بیرونی مو (کوتیکول) می شود. هنگامی که هسته داخلی مو در معرض این عوامل باشد، موها خشک و کم پشت می شوند. این عوامل به صورت جزئی باعث از دست دادن سلامتی مو می شوند.
ریزش مو را فقط از خانواده پدری خود به ارث نمی ببرید، بلکه ممکن است از خانواده مادری خود نیز ارث ببرید

ریزش مو در اثر برخی داروها

در میان داروهایی که موجب ریزش مو می شوند، می توان از این داروها نام برد:

داروهای پایین آورنده کلسترول

داروهای ضد افسردگی

داروهای غیراستروئیدی و ضد التهابی ( NSAIDs)

داروهای یائسگی

داروهای ضدبارداری

آنتی بیوتیک ها

معمولا وقتی مصرف این داروها را قطع کنید، ریزش مو نیز متوقف می شود.

تغذیه مو

برای سالم ماندن مو؛ نیاز به پروتئین، آهن، چربی امگا3، روی و ویتامین A دارید. البته مصرف زیاد ویتامین A موجب ریزش مو می شود، پس مراقب باشید.

رژیم خیلی کم کالری باعث می شود که مواد مغذی به بدن و موهایتان نرسد. اگر فردی کمبود شدید تغذیه ای داشته باشد، موها کاملا می ریزند.

اگر خواهان موهای درخشان و سالم هستید، ماهی و گردو (منبع امگا3)، اسفناج و هویج (منبع ویتامین A)، آجیل (منبع سلنیوم) و قارچ (منبع روی) مصرف کنید.

برای حفظ سلامت موها، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار و سبزیجات مصرف کنید.

ماساژ پوست سر

هیچ مدرکی دال بر این که ماساژ پوست سر باعث کندی ریزش موها می شود، وجود ندارد.

ماساژ سر باعث کاهش استرس می شود. در پوست سر، پایانه های عصبی وجود دارد که باعث حساس شدن پوست سر نسبت به تماس می شود. مالش پوست سر باعث کاهش این حساسیت می شود.

ماساژ دادن پوست باعث آزاد شدن هورمون هایی از قبیل دوپامین و سروتونین نیز می شود.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha