سلامت نیوز: متخصصان روانشناسی اطفال برای كمك به كودكانی كه اختلالات روانی در آنها اغلب تشخیص داده نمی‌شود، فهرستی از 11 نشانه هشداردهنده جدید را برای والدین و سایر افراد در جامعه منتشر كرده‌اند كه امكان تشخیص آسان‌تر این اختلالات را فراهم می‌سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از بین این نشانه‌ها می‌توان به احساس غمگینی و درون‌گرایی و كم حرف شدن به مدت دو هفته یا بیشتر اشاره كرد كه علامت افسردگی است وهمچنین احساس‌ ترس و نگرانی كه در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌كند و علامت اضطراب است.

متخصصان مركز پزشكی مایوكلینیك تاكید كرده‌اند كه این فهرست در واقع به كاهش شكاف بین كودكان مبتلا به اختلالات و كودكانی كه واقعا تحت درمان قرار می‌گیرند، كمك خواهد كرد.

به گزارش مجله آنلاین لایوساینس، این متخصصان خاطرنشان كردند: از آمارهای ثبت شده چنین برمی‌آید كه از هر 4 كودك مبتلا به اختلالات روانی سه كودك از جمله آنهایی كه به اختلال نقص توجه ناشی از بیش‌فعالی (ADHD)، اختلال دو قطبی و اختلالات تغذیه‌ای مبتلا هستند، بیماریشان تشخیص داده نمی‌شود و مراقبت‌های پزشكی مورد نیازشان را دریافت نمی‌كنند.

به این ترتیب با در اختیار داشتن این فهرست، والدینی كه متوجه هر یك از این علایم در فرزندان خود می‌شوند موظف هستند كودك خود را نزد یك متخصص روانپزشكی اطفال ببرند و هر چه زودتر برای درمان، اقدام نمایند.

دكتر پیتراس.جنسن. استاد روانپزشكی در مركز تخصصی مایوكلینیك در این‌ باره تصریح كرد: شناسایی یك اختلال روانی در سالهای نخست زندگی امكان درمان زودتر را فراهم ساخته و در نتیجه موجب می‌شود كه نتایج درمان، موثرتر ‌شود.

این 11 نشانه هشداردهنده كه فهرست آن‌ها در مجله اطفال منتشر شده عبارتند از:

ـ احساس غمگینی خیلی زیاد و درون‌گرایی و كم‌حرفی به مدت دو هفته یا بیشتر .

ـ تلاش جدی برای آسیب رساندن به خود یا اقدام به خودكشی و یا برنامه‌ریزی برای این اقدام.

ـ بروز ناگهانی ترس بدون دلیل كه گاهی با تند شدن ضربان قلب یا سریع شدن تنفس همراه است.

ـ شركت در درگیری‌ها و زد و خوردهای متعدد با استفاده از اسلحه یا گرایش به زدن آسیب‌ جدی و خطرناك به دیگران .

ـ رفتارهای شدید، تند و غیرقابل كنترل كه به خود كودك یا دیگران آسیب برساند.

ـ نخوردن غذا یا پرت كردن آن و یا مصرف زیاد ملین‌ها با هدف كاهش وزن .

ـ نگرانی‌ها و ترس‌های شدید كه فعالیت‌های روزانه را مختل كند .

ـ دشواری شدید در تمركز یا بروز بی‌قراری كه ممكن است كودك را به خطر بیندازد و یا روی بازده تحصیلی او تاثیر منفی بگذارد.

ـ گرایش به مصرف دارو یا الكل.

ـ نوسانات خلقی شدید كه موجب بروز مشكلات در روابط شود .

ـ تغییرات فاحش و شدید در رفتار یا شخصیت كودك .

با مشاهده هر یك از این علائم و نشانه‌ها والدین باید برای تشخیص صحیح اختلال روانی هر چه زودتر به متخصص مراقبت‌های بهداشتی كودكان مراجعه نمایند چون هرگونه اهمال و بی‌توجهی عواقب شدید و جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha