درحالی که بنابر آمار و گفته یک مسئول سازمان بهزیستی، ۹هزار کودک و نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست واجد شرایط فرزند خواندگی در بهزیستی وجود دارد، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که به دلیل تسهیل در شرایط به لایحه فرزندخواندگی مصطلح شده نهایی نشده است و شورای نگهبان و کمیسیون اجتماعی در تعامل برای رفع ایرادها و اشکال های آن هستند.

سلامت نیوز: درحالی که بنابر آمار و گفته یک مسئول سازمان بهزیستی، ۹هزار کودک و نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست واجد شرایط فرزند خواندگی در بهزیستی وجود دارد، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که به دلیل تسهیل در شرایط به لایحه فرزندخواندگی مصطلح شده نهایی نشده است و شورای نگهبان و کمیسیون اجتماعی در تعامل برای رفع ایرادها و اشکال های آن هستند.

حمیدرضا الوند معاون دفتر توانمندسازی خانواده، زنان و کودکان سازمان بهزیستی با بیان این که سالانه هزار تا ۱۱۰۰کودک به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند گفت: ۹هزار کودک و نوجوان در مراکز بهزیستی، واجد شرایط فرزند خواندگی هستند و در انتظار تصویب لایحه فرزند خواندگی به سر می برند.

وی در گفت وگو با ایسنا با بیان این که سازمان بهزیستی به دنبال افزایش تعداد مراکز شبه خانواده نیست، اظهار کرد: سیاست سازمان بهزیستی موسسه زدایی است و مراکز شبه خانواده برای همیشه به عنوان یک محل سکونت موقت برای کودکان در نظر گرفته می شود و به محض ورود کودکان به مراکز زمینه یابی برای واگذاری آنان به خانواده شروع می شود. به گفته وی اگر زمانی اعلام شود که تعداد خانه های کودک و نوجوان در کشور در حال افزایش است، این نشانه موفق نبودن ما ست.

معاون دفتر توانمندسازی خانواده، زنان و کودکان سازمان بهزیستی همچنین با بیان این که براساس تعالیم اسلامی و سیاست های محوری نظام، خانواده امن ترین و بهترین مکان برای نگهداری کودکان است، اظهار کرد: در حال حاضر موانع فرهنگی و قانونی برای ورود کودکان فاقد سرپرست موثر، به خانواده ها وجود دارد و در صورت تایید لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در شورای نگهبان که در سال ۸۸ به تصویب مجلس رسیده است بخش مهمی از مشکلات قانونی برای واگذاری ۹هزار کودک موجود در مراکز شبه خانواده رفع می شود.الوند در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام این که ۴۷۵خانه کودک و نوجوان در کشور فعالیت دارد، گفت: حدود ۷۵ درصد این مراکز به صورت غیردولتی و هیئت امنایی اداره می شود و به صورت هیئت امنایی و برای گروه سنی زیر ۶سال است.

وی در ادامه با بیان این که با تصویب آیین نامه مراکز نگهداری، کودکان ۳ تا ۶ساله هم براساس ضوابط به بخش خصوصی واگذاری می شوند، عنوان کرد: درحال حاضر ۲۱هزار و ۵۰۰کودک فاقد سرپرست موثر و با صداقت تحت پوشش خدمات مستمر پرورشی و تربیتی بهزیستی قرار دارد که از این تعداد حدود ۱۲هزار کودک در خانواده های امین موقت ساماندهی شده اند و حدود ۹هزار نفر هم در ۴۷۵مرکز و در ۳گروه سنی زیر ۶سال، 6 تا 12 سال و ۱۲سال به بالا نگهداری می شوند.

الوند در ادامه تاکید کرد: کودک پشت نوبت در حوزه شبه خانواده معنی ندارد و دولت مکلف است سرپرستی این کودکان را براساس ماده ۴ قانون تامین نیاز زنان، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در کشور به عهده بگیرد و مرجع ورود کودکان به سیستم تربیت و پرورش رای صادره از مراجع قضایی است به محض این که رای صادر می شود صلاحیت قانونی می یابد و سازمان به پذیرش و نگهداری و ارائه خدمات به آنها مکلف است.

موسوی مبارکه عضو کمیسیون اجتماعی نیز در این باره به خراسان گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که به دلیل تسهیل روند فرزندخواندگی به لایحه فرزندخواندگی نیز مصطلح شده است، در سال ۸۸ در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل برخی از اشکال ها و ایرادها ازجمله بحث حضانت به تایید شورای نگهبان نرسیده است و تعامل بین شورای نگهبان و کمیسیون اجتماعی مجلس برای رفع ایرادها و اشکال های آن در حال انجام است تا هرچه سریع تر این لایحه به تصویب برسد.وی افزود: در حال حاضر نیز فرزندخواندگی در کشور وجود دارد و برخی از خانواده ها تحت شرایط خاص از مراکز بهزیستی فرزند می گیرند اما در این لایحه شرایط سهل تری برای فرآیند فرزندخواندگی دیده شده است.

موسوی هم چنین گفت: امیدواریم تکلیف این لایحه هرچه سریع تر مشخص شود تا خانواده های در انتظار کودک از این مسئله بهره مند شوند و هم چنین کودکانی که در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی هستند بتوانند در کانون خانواده قرار گیرند.وی افزود: بررسی ها حاکی از آن است که سالانه بسیاری از خانواده ها به دلیل نداشتن فرزند در آستانه فروپاشی قرار می گیرند و به این دلیل زوجین از یکدیگر طلاق می گیرند که با تسهیل شرایط فرزندخواندگی این خانواده ها می توانند با گرفتن کودک از این مراکز به زندگی مشترک خود برگردند.

موسوی مبارکه گفت: هم چنین کودکان بسیاری هستند که گرچه از نظر امکانات تحصیلی و رفاه در وضعیت نسبتا مطلوبی به سر می برند، اما به دلیل نداشتن سرپرست و خانواده از مشکلات عاطفی و روانی رنج می برند. بنابراین اگر شرایط فرزندخواندگی تسهیل شود این کودکان نیز می توانند به جای نگهداری در مراکز بهزیستی یا شبه خانواده، در کانون خانواده روند رشد و تربیت خود را در کنار خانواده سپری کنند و بی گمان از فواید در کنار خانواده بودن و درک مفهوم پدر و مادر بهره مند شوند.

وی افزود: اما فرزندخواندگی همیشه شامل خانواده های بدون فرزند نمی شود بلکه در برخی از موارد خانواده ها به دلیل ثواب و اجر اخروی اقدام به پذیرش فرزند می کنند. بنابراین باید علاوه بر رعایت ضوابط و قوانین که به ضرر و زیان کودک منجر نشود شرایط فرزندخواندگی و واگذاری فرزند به خانواده سهل شود.عضو کمیسیون اجتماعی افزود: در حال حاضر به طور جدی به دنبال رفع مشکلات این لایحه هستیم و تلاش این است هرچه زودتر، سرنوشت این لایحه مشخص شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha