سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 36005
سلامت نیوز: مصرف غذا بلافاصله قبل از خوابیدن، پوشیدن لباس های تنگ، نخوردن صبحانه و به دنبال آن زیاده روی در سرو ناهار ازمواردی است که منجر به عود علائم بیماری رفلاکس معده می شود. در حالت استرس، عمل هضم غذا به خوبی صورت نمی گیرد و موجب التهاب روده، زخم معده و سوزش دردل می‌شود.

رفلاکس معده حالتی است که در آن محتویات معده (شامل غذا یا مایعات) از معده به سمت مری برمی گردد و باعث سوزش سردل، تحریک مری و دیگر علائم می شود. وقتی که غذا وارد معده شد، یک حلقه از فیبرهای ماهیچه ای از برگشت غذا به سمت مری جلوگیری می کنند.

به نوشته رسالت،‌ این فیبرهای ماهیچه ای عضله تنگ کننده مری یا LES نامیده می شوند.اگر این ماهیچه تنگ کننده به خوبی بسته نشود، غذا، مایعات و اسید معده می توانند به سمت مری برگردند(که به آن رفلاکس یا رفلاکس معده مری گفته می شود) و باعث بروز علائم یا حتی آسیب مری می شود. علائم خطر برای رفلاکس شامل فتق هپاتال(بالازدن قسمتی از معده به بالای دیافراگم) و تصلب پوست (پینه خوردگی پوست) است.چاقی، سیگار و احیانا الکل هم از مواردی هستند که احتمال ابتلابه رفلاکس معده را بالامی برند.

مصرف غذا بلافاصله قبل از خوابیدن، پوشیدن لباس های تنگ، نخوردن صبحانه و به دنبال آن زیاده روی در سرو ناهار ازمواردی است که منجر به عود علائم بیماری رفلاکس معده می شود. در حالت استرس، عمل هضم غذا به خوبی صورت نمی گیرد و موجب التهاب روده، زخم معده و سوزش دردل می‌شود.

تغذیه درست و متعادل نه تنها به رشد، تندرستی و طول عمر افراد منجر می شود بلکه ضمن تاثیر بر روی اعصاب و روان، سبب رشد فکری نیروهای روانی می شود.براساس این گزارش، سبزیجات یخ زده، مواد انرژی زا و شکلات‌ها، چاشنی ها، چای سرد و پودرهای نوشیدنی، آب معدنی و ساندویچ نیمه آماده از جمله غذاهایی است که در صورت مصرف طولانی مدت، فرد را دچار بیماری های مزمن می کند.افراد باید در هنگام غذا خوردن از کار کردن، رانندگی، دعوا یا نگاه کردن به تلویزیون بویژه برنامه های مهیج و پریشان کننده و همچنین اخبار دوری کنند.

بهتر است پیش از غذا خوردن، نفس عمیق کشیده و یا آهنگ ملایمی گوش کرد زیرا باعث ایجاد محیطی آرام و بدون دغدغه هنگام صرف غذا می شود.بهتر است افراد روز خود را با خوردن یک صبحانه سالم شروع کنند تا بدن آنان بتواند سوخت و ساز خود را افزایش دهد.

همچنین خوردن صبحانه کامل، نسبت به سایر وعده های غذایی بهتر است، زیرا برای سوزاندن کالری دریافتی به اندازه کافی وقت است.کلید یک رژیم سالم و متنوع، مصرف هر نوع غذای سالم است و این رژیم شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، نان، غلات، سیب زمینی و مقدار ناچیزی چربی و قند است.در گروه غذایی، چربی ها باید تا 30 درصد از کالری دریافتی روزانه را تشکیل دهد و بهترین چربی ها، روغن های مایع گیاهی مانند روغن دانه آفتاب گردان و ذرت است.

از سوی دیگر، همه تصور می کنند که نعناع برای رفلاکس معده مناسب است ولی به دلیل خاصیت شل کنندگی انتهای مری می تواند، این عارضه را تشدید کند و همچنین از مصرف سرکه به همراه سالاد نیز باید خودداری کرد. مبتلایان به رفلاکس معده از غذاهایی که اضافه اسید معده را جذب می کنند مثل شیر، تخم مرغ و غذاهای نشاسته ای بیشتر مصرف کنند. به افرادی که مبتلابه این عارضه هستند، توصیه می شود که غذای خود را در وعده بیشتر و حجم کم مصرف کنند و از نوشیدن مایعات همراه غذا پرهیز کنند. بعد از غذا دراز نکشند و هنگام خواب، به پشت نخوابند. برگشت اسید معده به مری (GERD) یکی از بیماری های شایع گوارشی است که متاسفانه در سال های اخیر نیز شیوع آن رو به افزایش است.

افزایش مصرف غذاهای چرب، پرکالری، تند و تیز،محرک ومخصوصا فست فودها، کاهش فعالیت‌های فیزیکی و چاقی از علل افزایش شیوع این بیماری است. به طورکلی هرعاملی که باعث شل شدن دریچه مری به معده یا افزایش فشار به شکم ومعده شود باعث ایجاد این بیماری یاعود علائم آن می شود.

رفلاکس اسید معده به مری علاوه بر ایجاد ناراحتی برای بیمار دارای عوارض کوتاه مدت مثل خراشیدگی و زخم درقسمت تحتانی مری و عوارض بلندمدت مثل تنگی مری و درموارد نادر ایجاد آدنوکارسینوم قسمت تحتانی مری می شود.فاصله گرفتن از رژیم های سنتی، مصرف غذا در سه وعده وخوردن میوه و سبزیجات بین وعده ها، مصرف زیاد نوشابه های گازدار، فست فود وغذاهای چرب وتند و تیز منجربه افزایش شیوع این بیماری شده است وخوردن غذاهای کم چرب و ساده با ادویه جات کم، پرهیز از مصرف ترشیجات همچون سرکه، آبلیمو، پوشیدن لباس های راحت و نیزکاهش استرس سبب کاهش علائم وعوارض ناشی از این بیماری می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha