سلامت نیوز: روی یکی از عناصر تشکیل دهنده مینای دندان است و کمبود آن سبب تسریع در خرابی و پوسیدگی دندان ها می شود.

 سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: روی به طور گسترده اما نابرابر در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد و بیشترین غلظت آن در استخوان ها، كبد، مو، پوست، مغز و پروستات است.

دكتر زهرا عبداللهی افزود: روی در تمام مواد غذایی، حیوانی و گیاهی، وجود دارد و جگر، انواع گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، لوبیا و عدس، غلات سبوس دار، شیر و مواد لبنی و انواع مغزها نظیر بادام زمینی، گردو و فندق از منابع غنی روی به شمار می رود.

وی تصریح كرد: کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخم ها و آسیب های پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی از عوارض ناشی كمبود روی است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این كه كمبود روی سبب كاهش قد و تاخیر در بلوغ می شود، گفت: كمبود خفیف روی ممكن است تنها علامت كاهش رشد كودك باشد كه در نهایت می تواند سبب كاهش قد و نیز تاخیر در بلوغ شود.

دكتر عبداللهی بیان كرد: کمبود روی با تاثیر بر رشد غدد جنسی از ترشح تستوسترون جلوگیری می کند و کمبود آن با تاثیر بر اعصاب باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد مخصوصا کودکان می شود.

وی اضافه كرد: روی با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین  د و در نتیجه جذب کلسیم، در رشد استخوانی موثر است و کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله پوکی استخوان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha