سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو در غرفه خبرگزاری فارس گفت: وزارت بهداشت فعلاً هیچ نظارتی بر سلامت و ایمنی اسباب بازی ها ندارد، البته این کار جزء وظایف سازمان غذا و دارو تعریف شده و باید ببینیم چه راهکاری می توانیم برای این کار پیدا کنیم.

احمد شیبانی در پاسخ به این پرسش فارس که قوت قالب مردم ما نان و برنج است که بیشتر به صورت فله عرضه می شوند و با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو نظارتی بر مواد غذایی فله ندارد، سهم این سازمان در تأمین سلامت مواد غذایی در سفره مردم چقدر است، گفت: ما در تدارک و میزان عددی غذای مردم نقشی نداریم و در مورد اینکه مردم چه بخورند و چه نخورند هم واحد تغذیه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت مسئول است.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان غذا و دارو فقط نظارت بر محصولاتی است که از این سازمان مجوز و پروانه گرفته است و این نظارت را در کارخانه و گاهی با نمونه برداری در بازار و اخیراً درج برچسب اصالت انجام می‌دهد.

شیبانی گفت: هر ماده غذایی فرآوری شده و دارای مجوز از وزارت بهداشت در بازار باشد مسئولیتش با سازمان غذا و دارو است، البته ما هم علاقه مندیم که همه مواد غذایی بسته بندی شده و تحت نظارت باشند کما اینکه نان های صنعتی با نظارت وزارت بهداشت به بازار آمده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: نظارت بر کل مواد غذایی فقط با وزارت بهداشت نیست و دستگاههای دیگری مانند وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت هم در این زمینه مرتبط و ذی نفع هستند و یک کار جمعی است.

وی ادامه داد: سهم سازمان غذا و دارو در سفره مردم فقط صدور مجوز و نظارت بر فرآورده هایی است که از این سازمان پروانه می گیرند بقیه کار به عهده دستگاههای دیگری مثل قوه قضاییه، نیروی انتظامی و وزارتخانه های دیگر است.

شیبانی گفت: ما همه تلاشمان را برای انجام این وظیفه انجام می دهیم در مورد دارو ۱۰۰ درصد کار به عهده ماست اما مثلاً در مورد شیر و گوشت تا جلوی در کارخانه مسئول با وزارت جهاد کشاورزی است و از آنجا به بعد مسئولیت با سازمان غذا و داروست.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که بهتر نبود این سازمان با اختیارات بیشتر زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل می شد، ادامه داد: اینکه اختیارات سازمان غذا و دارو محدود است یک بحث قانونی است و اگر مجلس اجازه دهد شاید این اتفاق هم بیفتد. اما اکنون ما هیچ نظارتی بر مواد غذایی قاچاق و آنهایی که از ما مجوز ندارند نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نظارتی بر سلامت و ایمنی اسباب بازی ها دارد یا نه گفت: این سازمان تا حالا هیچ نظارتی بر اسباب بازی ها نداشته است البته اخیراً مسئولیت این کار را به عهده سازمان غذا و دارو گذاشته اند و یکی از کارهایی است که در آینده باید روی آن کار کنیم و راهکاری برای نظارت پیدا کنیم اما فعلاً و تا حالا نظارتی بر اسباب بازی ها نداشته ایم.

شیبانی در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت بر تجهیزات پزشکی به این سازمان واگذار شده است، نیز افزود: نظارت بر تجهیزات پزشکی جز تشکیلات کاری سازمان غذا و دارو تعریف شده است اما هنوز مسئولیت آن به سازمان غذا و دارو واگذار نشده و در قسمت دیگری در وزارت بهداشت است.

وی درباره این موضوع که چرا سازمان غذا و دارو نظارتی بر مکمل های بدنسازی که داخل کشور پر می شوند ندارد نیز گفت: مکمل های رژیمی و غذایی که از ما مجوز می گیرند تحت نظارت هستند، آنهایی که در داخل پر می شوند نیز حتماً این کار باید در یک کارخانه مجوز دار انجام شود اما مکمل ها و اقلامی که غیر مجاز و قاچاق هستند مسئولیت نظارت بر آنها به عهده سازمان غذا و دارو نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha