سلامت نیوز: سلامت روانی مادر نقش عمده ای در تغذیه كودك دارد و اضطراب، افسردگی و یا رفتارهای وسواسی او می تواند باعث كم اشتهایی و بدغذایی كودك شود و بسیاری از مشكلات رفتاری، خلقی و تغذیه ای كودكان را ایجاد كند.

به گزارش سلامت نیوز، انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر اعلام كرد: به دلیل این كه مغز فعال كودك آماده دریافت همه پیام های محیط زندگی و اطرافیان است عادات خوب غذایی هم باید از سنین پایین به كودك آموزش داده شود و همه افراد بزرگتر خانواده باید بدانند رفتارهای غذایی آنان می تواند برای افراد كوچكتر خانواده الگو باشد.

بنابراین گزارش، بهتر است والدین هنگام  غذا خوردن كودك، محیط را برایش دلپذیر كنند كودك باید غذا را سر میز و یا سر سفره خانواده، در محیطی تمیز، آرام، دوستانه، راحت و خوشایند صرف كند تا ضمن این كه از غذا خوردن همراه با دیگران لذت می برد، طرز غذا خوردن و نحوه استفاده از قاشق، چنگال و لیوان را نیز بیاموزد.

بر اساس این گزارش، بهتر است كودك را به جای اجبار، تشویق به غذا خوردن كرد زیرا علاقه به غذا خوردن زمانی به وجود می آید كه غذا به صورت جالب ارائه شود و كودك ببیند كه دیگران هم غذاهای متنوع یا جدید را با لذت می خورند.

این گزارش می افزاید، در ابتدا كودك 1 تا 2 ساله ممكن است برای گرفتن یا برداشتن غذا از انگشتانش استفاده كند ولی به تدریج می تواند در گرفتن قاشق، چنگال و لیوان مهارت پیدا كند همچنین والدین باید كودك را به ویژه در شروع غذا كه گرسنه است، تشویق كنند تا علیرغم ریخت و پاشی كه می كند خودش غذا بخورد و مهارت و اعتماد به نفس پیدا كند.

بر اساس اعلام انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، والدین نباید هنگام غذا دادن با كودك دعوا كنند و برای غذا خوردن جایزه تعیین كنند بلكه اجازه دهند كه در مورد سیر شدنش خودش تصمیم بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha