سلامت نیوز: كارشناس مسئول سالمندان و میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان همدان گفت: یادگیری مطالب جدید در كاهش احتمال ابتلا به آلزایمر موثر است.

دكتر مهتا سنگستانی در گفت وگو با ایسنا، عنوان كرد: شایع‌ترین فرم زوال عقل در سالمندان، آلزایمر است.

وی اضافه كرد: اختلالات شایع روانی در دوران سالمندی شامل اختلال خواب، افسردگی، اضطراب و اختلال حافظه است كه آلزایمر 50 درصد اختلالات حافظه و روانشناختی در سالمندان را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بیماری‌های دوره سالمندی شامل بیماری‌های جسمی و اختلالات روانی است كه بیماری‌های قلبی- عروقی، فشارخون، دیابت، اختلالات تغذیه‌ای، مشكلات بینایی و شنوایی، پوكی استخوان و آرتروز از بیماری‌های جسمی شایع در بین سالمندان است كه غربالگری و تشخیص زودرس آنها امكان پذیر بوده و مداخلات هزینه‌بر برای پیشگیری و درمان آن در جامعه اثربخش است.

سنگستانی اظهار كرد: در آلزایمر (زوال عقلی) فرد دچار افت عملكرد شناختی پیش رونده می‌شود و به این ترتیب زندگی اجتماعی و فردی او دشوار شده و حتی گاهی شخص به بستری و مراقبت و درمان نیازمند می‌شود.

این كارشناس عنوان كرد: علائم این عارضه شامل فراموشی، اختلال در یادگیری، اختلال در فعالیتهای اجرایی و اختلالات گفتاری است. در موارد پیشرفته فرد مبتلا دچار اختلال حركتی می‌شود و بیقراری و اضطراب با پیشرفت بیماری بیشتر بروز می‌كند.

سنگستانی اظهار كرد: 50 درصد بیماران به دلیل این مشكلات دچار افسردگی شده و در 25 درصد موارد بی‌خیال و بی‌برنامه می‌شوند. در این بیماری ابتدا حافظه كوتاه مدت فرد مختل می‌شود اما حافظه بلندمدت وی دست نخورده باقی مانده و حوادث سالها قبل را به خاطر می‌آورد به همین علت اغلب مبتلایان تمایل به تعریف كردن وقایع گذشته، خیالبافی و داستان سرایی دارند.

وی افزود: مهمترین راه پیشگیری از آلزایمر تقویت حافظه و انجام كارهایی است كه دست‌ها، مغز و حافظه را به كار می‌اندازد و اموری شامل كتاب خواندن، حفظ كردن شماره تلفن، توجه به اخبار رادیو و تلویزیون و بازگو كردن خبرهای مهم برای دیگران و مشاعره در كاهش بروز و كاهش شدت این بیماری تاثیرگذار است.

سنگستانی اظهار كرد: تغذیه سالم كه شامل كاهش مصرف نمك، چربی و قند و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تازه است در تقویت حافظه و پیشگیری از زوال عقل موثر است.

دكترسنگستانی یادآورشد: افرادی كه صبحانه كاملی می خورند در طول روز كمتر دچار فراموشی می شوند.

این كارشناس عنوان كرد: علاوه بر تغذیه مناسب و انجام كارهای فكری، حمایت خانواده و اطرافیان باعث بهبود عملكرد درافراد سالمند می شود.

سنگستانی گفت: درمان بیماری آلزایمر از طریق دارو درمانی بوده كه باعث بهبود عملكرد كلی فرد شده و در اختلالات رفتاری بیماران تاثیر مثبت دارد و داروها باید توسط پزشك متخصص تجویز شود.

وی به درمان غیر دارویی اشاره كرد و گفت: درمان غیر دارویی مانند رفتار درمانی، كار درمانی، گفتار درمانی، موسیقی درمانی و انجام كارهای گروهی است كه این نوع درمان باعث حفظ توانایی‌های باقی مانده فرد شده و حتی به بالا بردن سطح سلامت بیماران كمك می‌كند.

سنگستانی خاطرنشان كرد: طبق تعریف وزارت بهداشت در ایران به كلیه افراد 60 سال وبالاتر سالمند گفته می شود و سالمندان را به سه دسته سالمندان جوان (74-60 ساله) سالمندان پیر (84-75 ) و كهنسالان (85 سال وبالاتر) تقسیم می‌كنند. احتمال بروز آلزایمر با افزایش سن بیشتر می‌شود كه احتمال بروز، سن بروز و شدت و سرعت پیشرفت آن به عملكرد قبلی و میزان فعالیت مغزی فرد بستگی دارد.

وی اذعان كرد: سالمندان جوان كه حافظه خود را به كار گرفته و كارهای فكری انجام داده‌اند اغلب از نظر ذهنی فعال باقی مانده و می‌توانند راهنما و مشاوران كارآمدی باشند.

وی در پایان یادآورشد: سایرعلل زوال عقلی در افراد، مصرف الكل و مواد مخدر، ضربه به سر، بیماری عروقی مغز، كم كاری و پركاری تیروئید، كمبود ویتامین B12 و اسید فولیك، مسمومیت با برخی داروها، بیماری‌های عفونی مثل سیفلیس، ایدز و تومورهای مغزی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha