سلامت نیوز: رئیس ششمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه با اشاره به افزایش چاقی و اضافه وزن، قندخون، فشار خون و... در بین مردم ایران، اظهارداشت: مصرف قند به شکل شیرینی های مصنوعی و نوشابه ها باید ممنوع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمدجواد زیبایی نژاد روز سه شنبه در نشست خبری ششمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه که سوم تا پنجم بهمن امسال در دبی برگزار می شود، افزود: مقدار زیادی نمک روزانه از طریق نانهایی که می خوریم وارد بدن می شود که بیش از حد مجاز است.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز با اعلام اینکه نباید روزانه بیش از 4 یا 5 گرم نمک خورد، گفت: تنها از طریق نان نزدیک به 6 گرم نمک وارد بدن ما می شود و روزانه 12 تا 13 گرم نمک نیز از طریق ترشی جات و غذاهای مختلف می خوریم که متاسفانه عوارض ناگواری بر جای می گذارد.

زیبایی نژاد با اشاره به انجام پروژه تحقیقاتی بر روی 7 هزار نفر از شهروندان 20 تا 65 ساله ساکن شیراز، افزود: در این طرح که از دو سال قبل برای اولین بار در ایران و خاورمیانه انجام شده است، افراد مستعد به بیماریهای عروق کرونر قلب را شناسایی و به مدت 5 سال تحت نظر می گیریم.

وی از ارجاع این افراد به کلینیکهای آموزشی و درمانی خبر داد و گفت: این افراد حداقل 5 سال تحت نظر هستند و با رژیمهای غذایی و ورزشی که به آنها می دهیم، سعی می کنیم وضعیت جسمانی این افراد را در شرایط عادی قرار دهیم.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه نزدیک به 70 درصد هزینه های درمانی کشور صرف درمان و عوارض ناشی از بیماریهای قلبی عروقی می شود، ادامه داد: متاسفانه نزدیک به 30 درصد از جمعیت کشورمان مبتلا به دیابت و یا در معرض ابتلا قرار دارند.

وی تصریح کرد:‌ طبق نتایج اولیه مطالعه انجام شده متاسفانه فاکتورهای خطرزا مانند دیابت در حال افزایش است. نیمی از خانمها دچار چاقی و اضافه وزن هستند که این آمار زنگ خطری برای بهداشت جامعه تلقی می شود.
رئیس ششمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه در خصوص انواع چربیها اظهار داشت:‌ چربی مفید HDL باید در بدن افزایش پیدا کند که این امر بیشتر با مصرف ماهی‌ها تقویت می‌شود، سطح چربی مضرر LDL و تری گلیسیرید خصوصاً در خانمها باید کاهش یابد؛ کنترل چربی‌ها مهمترین موضوع برای سلامت قلب است.
 
وی با اشاره به چربیهای مفید برای بدن تأکید کرد: مصرف 3بار ماهی در هفته همچنین استفاده از مغزهای گردو و پسته باعث می‌شود چربی‌های مفید در خون افزایش یابد.
 
زیبایی نژاد با تاسف از مصرف بی رویه و رو به رشد فست فودها در شهرهای بزرگ تاکید کرد:‌ گوشتهای فریز شده به افزایش چربیهای مضر در بدن کمک می‌کند. این گوشتها بیشتر در فرآورده‌های فست‌فود‌ مانند سوسیس، کالباس و همبرگر استفاده می‌شود؛ مردم باید در مصرف فست ‌فود سلامتی خود را در نظر بگیرند چرا که مصرف این نوع مواد باعث بروز انواع بیماری‌های قلبی می‌شود.
 
وی در ادامه به برگزاری ششمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه در دبی اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات قلب و عروق سالم شیراز به منظور ارائه فعالیتهای علمی خود و تبادل اطلاعات، سالانه یک کنگره بین‌المللی برگزار می‌کند. این کنگره امسال با حضور متخصصانی از کشورهای مصر، امارات، سوریه، لبنان و کویت با محوریت مرکز قلب شیراز در دبی از تاریخ 3 تا 5 بهمن سال جاری برگزار می‌شود.
 
زیبایی نژاد، محوریت کنگره ششم را اکوکاردیوگرافی عنوان کرد و افزود:‌ هنوز مهلت ارسال مقالات تمام نشده اما طبق انتظار ما حدود 300 مقاله به این کنگره ارائه خواهد شد و تاکنون برای 50 نفر از سخنرانان برنامه‌ریزی انجام شده است.
 
وی در خصوص وضعیت بیماریهای قلبی در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه نیز گفت: ما در زمینه پیشگیری، فشار خون، چربی خون و چاقی نسبت به کشورهای خاورمیانه جایگاه مناسبی داریم اما مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی ما نسبت به بسیاری از کشورهای خاورمیانه برابر یا بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha