سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 36031
سلامت نیوز: گودی و سیاهی دور چشم از موارد شایع و رایجی است که در حین و یا بعد از ورزش به صورت دوره ای یا کوتاه مدت اتفاق می افتد. این مشکل می تواند به دلایل بسیاری باشد که گفتن آنها در این مقاله به شما کمک میکند تا راههای پرهیز از آن را بدانید.

در ادامه با ذکر علتها راههای رفع مشکل را مورد بررسی قرار داده ایم.

چربی ها در بخشهای مختلف بدن از جمله صورت تجمع پیدا میکنند. هر گونه کاهش در ذخایر چربی میتواند به گود افتادن چشمان منجر گردد.  تمرینات ورزشی به خصوص تمرینات طولانی مدت و استقامتی باعث کاهش ذخایر چربی صورت میشوند و این باعث گود افتادن چشم در اثر تمرینات استقامتی نسبتا شدید میباشد. برای اینکه بتوانیم بر این مشکل غلبه نمائیم مایعات زیاد مصرف نمائیم. البته به یاد داشته باشیم بهترین روش برای کاستن گودی های زیر چشم مربوط به لاغری و تمرین افزودن بر وزن است.

بسیاری از متخصصان پزشکی به گودی زیر چشم به عنوان یک بیماری ایدیوپاتیک مینگرند. ایدیوپاتیک به معنی بیماری های غیر قابل تشخیص علتی میباشند. در عین حال از نظر ما متخصصان علوم تمرین مهمترین دلیل میتواند اثرات محیطی و تمرین باشد. در عین حال که عوامل پزشکی نیز مورد تائید ما میباشند. گودی زیر چشم در زمانی که به همراه تیره گی و یا همان کبودی همراه گردد بیشتر آزارنده خواهد بود. اغلب تیره گی ها به علت کاهش خون رسانی بخصوص در حین و بلافاصله بعد از تمرین رخ میدهد. برای اینکه بر این مشکل فائق آئیم میتوانیم مواردی را در زندگی روزمره رعایت کنیم.

صبح با آب سرد صورت خود را بشوئید و از کمپرسهای آب سرد و گرم استفاده کنید. این کمپرسها باعث بهبود جریانات خون در منطقه چشم میشوند. علاوه بر کمپرسها، ماساژ نیز راه مناسبی برای برطرف کردن سیاهی های دور چشم میباشد.

خوب خوابیدن و پرهیز از بی خوابی های مداوم نیز یکی دیگر از دلایل کبودی ها و گاهی پفهای زیر چشم میشود. خوب بخوابید و سعی کنید در حین استراحت کمترین تنش عصبی را تحمل نمائید.

هر روز به مدت 10 دقیقه چای کیسه ای مرطوب را بر روی چشم در حال استراحت قرار دهید. توجه: چای کیسه ای سرد باشد و پس از پایان کار نیز چشم را با آب سرد بشوئید. چای به علت داشتن تانن در خود تاثیرات مفیدی بر روی چشمان خواهد داشت.

روی چشمها از پوست خیار استفاده کنید در هفته 3 تا چهار بار
سیگار نکشید
قهوه زیاد نخورید
الکل مصرف نکنید
کرمهای حاوی ویتامین E ،C ، K استفاده کنید
در صورتی که حساسیت ندارید از کرمهای حاوی  آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید AHA, BHA استفاده نمائید.
سعی کنیدمدت زمان پرداختن به تمرینات هوازی شدید را مدتی کم کنید .

سعی کنید کرم هایی که استفاده میکنید دارای یک تا دو درصد هیدروکینون (روشن کننده پوست و ضد افتاب) باشد.

اغلب اوقات تیرگی های دور چشم حاصل از آفتاب سوختگی میباشد. همچنین موارد ارثی و یائسگی نیز در آن دخیل هستند. کهولت سن یکی دیگر از این موارد میباشد.

منبع: مجله علم ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha