سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱
کد خبر: 36037
سلامت نیوز: رییس بخش جراحی 2 انستیتو کانسر گفت :سالانه 9 هزار نفر در كشور به سرطان پستان مبتلا می شوند كه برخی از این افراد پس از درمان دچار عود بیماری می شوند.
    
دکتر محمد رضا میر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: هنگامی که در هر سال در ایران حدود 9 هزار نفر به سرطان پستان مبتلا شده و درمان می شوند، امکان عود تعدادی از آن ها وجود دارد که باید دوباره تحت درمان قرار گیرند.

وی افزود:  سه نوع عود عود موضعی (Local)، عود رژیونال (Regional) – در مجموع عود Loco regional – و عود دور دست در این خصوص در نظر گرفته می شود .

وی ادامه داد: در مورد عود دور دست بسته به اینکه فرد چه نوع سرطان مهاجمی را داشه باشد متفاوت است به طور مثال در سرطان مهاجم داخل مجرایی پستانی که فاکتورهای ER و PR آن مثبت باشد، عود دور دست بیشتر در استخوان ها رخ داده، معمولا انتظار بقای طولانی تری برای بیمار متصور می شود

وی ادامه داد :در سرطان مهاجمی از نوع لبولار که فاکتورهای ER و PR آن منفی بوده و فرد جوان باشد عود دوردست بیشتر احشایی بوده  و در کبد، پشت صفاق، داخل شکم و مغز ایجاد خواهد شد و این افراد پیش آگهی بسیار بدتری خواهند داشت.

رییس بخش جراحی 2 انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی(ره) ابراز داشت: در خصوص عود موضعی ممكن است بیماری که مبتلا به سرطان پستان بوده و با رویکرد حفظ پستان، تحت عمل جراحی قرار گرفته و پس از  رادیوتراپی و شیمی درمانی دوباره دچار عود سرطان در محل اولیه شود.

دكتر میر ادامه داد : معمولا عود به وسیله خود بیمار، معاینات پزشک و ماموگرافی قابل تشخیص بوده كه به همین دلیل در دو سال اول پس از اتمام درمان، هر سه تا شش ماه بیماران  باید مورد معاینه بالینی قرار گیرند و در فواصل 6 ماه تا یک سال برایشان ماموگرافی انجام شود.

وی تصریح کرد: هر چه که فاصله بین ختم درمان و پیدایش عود کوتاه تر باشد، پیش آگهی بیمار، بدتر خواهدبود به این معنا که اگر عود سرطان پستان در موضع اولیه، در سال اول تا سوم باشد، پیش آگهی بدتری را نسبت به عود پس از 5 سال خواهد داشت.

میر یادآور شد:در موارد مواجه با بیماران مشكوك باید احتمال بیوپسی داده شود و و از نظر توده بررسی شوند كهتشخیص افتراقی بین این دو بسیار مشکل بوده و می توان با آزمایشات مختلف، تطابق با ماموگرافی اول، بررسی پاتولوژی اولیه و مقایسه آن با پاتولوژی اخیر، این مهم را بررسی کرد.

وی با بیان اینكه معمولا در سرطان پستانی که با رویکرد حفظ پستان جراحی شده، عود در همان محل اولیه نمایان می شود.ادامه داد : اگر در ماموگرافی انجام شده در تشخیص ابتدایی سرطان پستان، میکروکلسیفیکاسیون هایی مشاهده شده بود عود هم در ماموگرافی به صورت همان میکروکلسیفیکاسیون تظاهر نماید.

*عود موضعی بعداز درمان سرطان سینه منجر به برداشت سینه می شود

وی عنوان کرد: بعد از انجام اقدامات تشخیصی، اگر عود تایید شد بیمار باید تحت درمان مجدد قرار گرفته و در صورتی كه عود به طور منفرد و در همان محل قبلی باشد درمان جراحی استاندارد، ماستکتومی است.

وی در ادامه گفت :ممكن است عود موضعی منجر به برداشت سینه بیمار شود كه در این صورت پس از تشخیص قطعی با بیوپسی اگر کماکان بیمار قابل جراحی(Operable) باشد، جراحی به صورت یک عمل رادیکال وسیع خواهد بود كه پس از آن هورمون درمانی و شیمی درمانی باید انجام گیرد ولی در صورتی كه ضایعه قابل برداشت نباشد ابتدا بیمار برای شیمی درمانی و هورمون درمانی فرستاده می شود تا پس از آن ها در مورد انجام ادامه درمان به شکل جراحی یا رادیوتراپی مجدد تصمیم گیری گردد.

رییس بخش جراحی 2 انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی(ره) ابراز داشت: منظور از عود Regional در سرطان پستان عبارت است ازعود در زیر بغل، بالای استخوان ترقوه، زیر استخوان ترقوه و زیراستخوان جناق یعنی عقده های لنفاوی پستانی داخلی (Internal mammary lymph node) كه در این عود بعد از این که با بیوپسی به تشخیص رسیده شود بیمار باید درمان شود.

دكتر میر یادآور شد: اساس درمان این نوع عود، عمل جراحی است اما بیمار باید از نظر عود دوردست هم بررسی شود(Metastatic workup) و سر انجام  تحت شیمی درمانی و هورمون تراپی قرار گیرد.

وی اظهار داشت : هر چه بیمار ریسک بالاتری داشته، جوان تر بوده و از نظر گیرنده های هورمونی منفی باشد احتمال عود بیشتر خواهد و برعکس هر چه  ریسک بیماری پایین اندازه ضایعه کوچک تر بوده وعقده های لنفاوی زیر بغل درابتدا گرفتار نباشند احتمال عود کمتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha