سلامت نیوز: مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: شیب مرگ ناشی از بلایای طبیعی در کشور نزولی است اما سیل و زلزله بیشتر تلفات و خشکسالی بیشترین جمعیت تحت تأثیر را دارد.

علی اردلان در گفت‌وگو با فارس در مورد جایگاه کشورمان در مخاطرات طبیعی اظهار داشت: بر اساس تعداد فوت شده ناشی از بلایای طبیعی طی 4 دهه گذشته رتبه ایران در بلایای طبیعی 8 از 10 است به این معنی که کشورها را بر اساس سطح خطر در یک گروه دهگانه تقسیم می‌کنند و آن رتبه نشان می‌دهد که کشور ما در چه سطحی قرار دارد و ما در سطح خطر بالایی قرار داریم.

وی گفت: از طرفی شواهد نشان می‌دهد طی دو دهه گذشته علی‌رغم اینکه تعداد مخاطرات ما چه ثبت شده ژئوفیزیکال و چه آنهایی که در زمینه آب و هوایی رخ داده بیشتر بوده شیب تعداد مرگ ما نزولی بوده و این نشان می‌‌دهد که اتفاقات خوبی در کشور در حال رخ دادن است.

اردلان اظهار داشت: بخشی از این موضوع برمی‌گردد به کارهایی که روی سامانه‌های پیش هشدار و آگاه‌سازی‌های عمومی انجام شده، گرچه ممکن است سطح آگاهی جامعه ایده‌آل نباشد ولی به هر حال طی دو دهه گذشته جامعه حواسش نسبت به حوادث طبیعی و بلایا بیشتر هست و متناسب‌تر عمل می‌کند.

اردلان تصریح کرد: از نظر مخاطرات آب و هوایی کشور بیشتر در معرض سیل به دلیل بیشترین تعداد تلفات و خشکسالی به دلیل بیشترین جمعیت تحت تأثیر قرار داریم البته موارد دیگری هم مانند رانش زمین و طوفانها اتفاق می‌افتد که شدتشان در حد این دو نیست.

وی گفت: همچنین در حوادث غیر مترقبه از نظر تعداد کشته‌ و میزان آسیب اقتصادی زلزله در کشور ما مقام اول را دارد.

سرپرست واحد کاهش خطر بلایا در وزارت بهداشت گفت: شواهد و اطلاعات نشان می‌دهد که وقوع مخاطرات آب و هوایی تعدادشان رو به افزایش است که شاید یکی به دلیل سیستم ثبت بهتر یا به دلیل گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی باشد.
 
وی اذعان داشت: نظام سلامت اگر بخواهد برای10 سال آینده برنامه‌ریزی کند باید توجه ویژه‌ای به مخاطرات آب و هوایی داشته باشد. مخاطرات آب و هوایی نسبت به زلزله‌هایی چون بم با 30 هزار کشته و زلزله رودبار با 40 هزار کشته معمولاً حوادث نسبتا کم تلفاتی هستند.
 
اردلان گفت: ولی بحثی که وجود دارد در سیل، طوفان و رانش زمین تعداد کشته‌شدگان و تخریب ساختمان‌ها کم است و به دلیل کوچک بودن توجه رسانه‌ها و در نهایت مسئولان خیلی به این موارد جلب نمی‌شود که توجه به سیاستگذاری و اختصاص بودجه هم به آن کم خواهد شد. در صورتی که سیستم هوشمند و مدرن باید به این مخاطرات توجه کند و برایش برنامه‌ریزی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha