سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3606

گروهی از دانشمندان ایتالیایی در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند که به کمک نوعی اسلحه باکتریایی می توان بیماری مالاریا را شکست داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، این تحقیق که در تازه ترین شماره نشریه "مباحثات آکادمی ملی علوم (آمریکا)" منتشر شده است، برای اولین بار نشان داده می دهد که نوعی میکروارگانیسم در پشه ماده آنوفل که ناقل بیماری است، لانه گزینی می کند و می تواند مانع انتقال بیماری به انسان شود.

مالاریا، نوعی بیماری است که از راه انگل پلاسمودیای درون بدن پشه آنوفل ماده هنگامی که این پشه نیش خود را وارد پوست می کند به انسان منتقل می شود.

بنابراین گزارش، دانشمندان دانشگاه های میلان، پاویا و پارما نوعی باکتری را شناسایی کرده اند که به سرعت در نقاط مختلف بدن پشه تکثیر شده و مانع تولید انگل پلاسمودیای مالاریا شود.

در این خصوص گوئیدو فاویا سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت : "پشه هم، مانند انسان درون خود یک ارگانیسم باکتریایی دارد که تاکنون شناسایی نشده بود. در بین ارگانیسم های مختلفی که در بدن پشه زندگی می کنند، این نوع باکتری بسیار مورد توجه است که حداقل در 3 گونه پشه آنوفل دیده می شود."

محققان کشف کردند که این باکتری اول وارد بدن پشه آنوفل نر می شود و پس جفت گیری وارد پشه ماده می شود که می تواند در بدن پشه داروها و فاکتورهایی تولید کند که فعالیت آتنی پلاسمودیا داشته باشند و درچرخه زندگی این انگل خلل ایجاد کنند .

فاویا در ادامه افزود : "درحال حاضر در کنار دانشمندان انگلیسی در حال بررسی و توسعه روش تولید انبوه این باکتری هستیم. این باکتری از نقش بالقوه ای برای درمان مالاریا برخوردار است چرا که در ادبیات ژنتیک نمونه های تحقیقاتی مشابهی  برای دیگر انگل ها انجام شده است که به نتیجه رسیده اند."
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha