سلامت نیوز :یک شرکت آمریکایی نوعی کفش مجهز به "جی. پی. اس" تولید کرده که می‌تواند به سالمندان مبتلا به آلزایمر کمک کند
برمبنای اطلاعات "سازمان بین المللی بیماری آلزایمر" امروز در حدود 35.6 میلیون نفر در دنیا از بیماری آلزایمر رنج می‌برند که این تعداد تا سال 2030 به دو برابر این میزان خواهد رسید.

ویژگی‌های خاص آلزایمر سبب می‌شود که نه تنها قربانی این بیماری بلکه خویشاوندان بیمار نیز بارها دچار مشکل شوند.

یکی از این مشکلات، فراموش کردن مسیرها و جهت‌ها است. به همین منظور Aetrex Worldwide ، شرکت آمریکایی تولیدکننده کفش به زودی کفش‌های ورزشی ویژه‌ای را روانه بازار می‌کند که مجهز به دستگاه موقعیت یاب ماهواره‌ای (جی. پی. اس) است و می‌تواند برای جلوگیری از گم شدن سالمندان به کار رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک جفت از این نوع کفش 300 دلار قیمت دارد و تاکنون در حدود 3 هزار جفت از آن تولید شده و آماده عرضه به بازار آمریکا است.

یک تراشه در پاشنه این کفش قرار گرفته است که مسیر و فواصل را ردیابی می‌کند و این اطلاعات را به شرکت "جی. تی. اکس"، متخصص در موقعیت یاب‌های ماهواره‌ای در آمریکا ارسال می کند.

از نظر مفهومی، این دستگاه عملکردی مشابه دستبندهای الکترونیکی ردیاب دارد با این تفاوت که بیمار می‌تواند این دستبندها را ببیند و به دلیل اینکه در آلزایمر اختلالات رفتاری شایع است احتمال دارد که آن را باز کند.

"اندرو کارل" از دانشگاه جورج منسون، مشاور این دو شرکت آمریکایی در این خصوص توضیح داد: "اگر این بیماران وسیله‌ای را بپوشند که نشناسند احتمال بسیاری وجود دارد که آن را دور بیندازد. برای مثال، اگر ساعتی که به دست می‌کنند همان ساعت همیشگی نباشد آن را باز می‌کنند. بنابراین، نیاز است که جی. پی. اس در نقطه‌ای دور از چشم آنها پنهان شود."

این کفش به ویژه برای سالمندانی که در مراحل اولیه بیماری قرار دارند و هنوز می‌خواهند که به تنهایی از خانه خارج شوند بسیار مفید است.

هرچند به اعتقاد برخی تحلیلگران، نامرئی بودن این دستگاه می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. برای مثال، این کفش می‌تواند در ردیابی مسیر حرکت فرزندان توسط والدین و یا همسران توسط شریک زندگی آنها استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha