سلامت نیوز: علت اینکه مردم به سمت و سوی فیلم‌های که خشونت دارند می روند این است که به نوعی تخیله هیجانی نیاز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، این هفته در فضای اینترنت کشور، فیلمی پخش شد که در آن پدری سه دختر خود را با شلیک گلوله گشت. دیدن این فیلم و صدای فریادهای دختری که به پدرش التماس می کرد تا او را نکشد دل هر بیننده ای را به درد می‌آورد. اما سوال اینجاست که براستی چرا افراد در جامعه مشتاق دیدن این فیلم و صحنه‌های حاشیه‌ای واقعی از زندگی دیگران هستند؟

منصور بهرامی، روانشناس و عضو ارشد انجمن بین الملل تحلیل رفتار در این خصوص به خبرنگار برنا گفت:علت اینکه مردم به سمت و سوی فیلم‌های که خشونت دارند می روند این است که به نوعی تخلیه هیجان نیاز دارند. پخش اینگونه فیلم‌ها و ترویج تماشای آن به فرهنگ یک جامعه بر می‌گردد و باعث لطمه به جامعه می‌شود.وظیفه دست اندرکاران است که جلوی پخش این فیلم‌ها را بگیرند.

این روانشناس گفت:از دلایلی که در دادگاه‌ها و مراکز رسیدگی به جرائم به صورت غیر علنی،محاکمه‌ها انجام می‌شود به خاطر اثرات منفی است که در جامعه می‌گذارد.نباید خیلی از اتفاقاتی که می‌افتد را در جامعه انعکاس داد.

عضو ارشد انجمن بین الملل تحلیل رفتار افزود:وقتی پدری این کار را انجام می‌دهد اولین چیزی که به ذهن می آید این است که چه عاملی باعث شده یک پدر این حرکت را انجام بدهد. آیا خشمی بوده که در یک لحظه و با جنون آنی فرد را فراگرفته و یا چیز دیگری بوده است.این اتفاقات روح جامعه را جریحه دار می‌کند و باعث می شود دیگران نیز در شرایط مشابه، به نوعی مجوز پیدا کرده و به این حرکات روی بیاورند و الگویی برای رفتارهای خودشان از این حوادث انتخاب کنند.انسان‌ها تنها الگوهای مثبت را برداشت نمی‌کنند الگوهای منفی را هم برداشت می‌کنند و از برداشت الگوهای منفی اثرات اینچنینی را خواهیم دید.

بهرامی تصریح کرد:اگر بررسی کنید بچه‌ها اصولا در سنین خاصی به دنبال تخلیه هیجانی خود هستند و به سمت و سوی بازی‌های هیجان انگیز می روند و اشکال این گرایش این است که وقتی نتوانند هیجانات خود را تخلیه کنند و الگوها و برداشت‌های بدست می‌آورند منفی باشد؛ این اثرات را در بزرگسالی و در جامعه خواهیم دید.

برای بچه‌ها بازی‌های رایانه‌ای ساخته شود که نه تنها مفید نیست بلکه پر از صحنه های جنگ و خونریزی است و متاسفانه خیلی‌ها هم این بازی‌ها را تایید کنند اما با این بازی های خشن باید منتظر اثرات منفی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha