چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 36098
سلامت نیوز: دهان و دندان به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عضوهای بدن نقش مستقیم در سلامت افراد ایفا می‌کنند. با این وجود به گفته پزشکان محافظت از این اعضا اهمیت قابل توجهی داشته و باید مراقبت آنها جزو برنامه روزانه باشد. رعایت بهداشت دندان‌ها مصداق این مراقبت است که تاکید پزشکان بر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت روزانه مهر تاییدی بر آن است.با این وجود اما هنوز هم مطب‌های دندانپزشکی و دندانسازی‌ها پر است از بیمارانی که یا از درد دندان و خرابی آن رنج می‌برند یا به دلیل از بین رفتن دندان‌ها باید از دندان مصنوعی استفاده کنند.عدم مراقبت از دندان‌ها از زمان‌های دور شاید دلیلی بر آن بود که دندانسازی رواج پیدا کند و دندانسازهایی نیز نه از راه علمی بلکه به صورت تجربی به این کار روی بیاورند. با ازدیاد لابراتوارهای دندانسازی بویژه تجربی‌ها، همیشه این خطر برای دندانپزشکان احساس می‌شد که این دندانسازها در کار دندانپزشک دخالت ‌کنند و موجب شوند این 2 قشر «دندانساز و دندانپزشک» نه‌تنها تعامل مناسبی نداشته باشند بلکه گاهی مانند 2 خط موازی باشند که هرگز به هم نمی‌رسند.

به ازای هر 3 هزار نفر یک‌دندانپزشک وجود دارد

با این وجود آنچه اکنون دغدغه دندانپزشکان تجربی شده ادامه حیات است که از سوی وزارت بهداشت و شبکه‌های بهداشت استانی تهدید می‌شود. با وجود اینکه بیش از 25 هزار دندانپزشک در کشور فعالیت دارند ولی تنها به ازای هر 3 هزار نفر یک ‌دندانپزشک وجود دارد و اگر دندانسازها که آمار دقیقی از آنها وجود ندارد در کنار دندانپزشکان نباشند شرایط نامناسب‌تری سلامت بیماران را تهدید می‌کند.از سوی دیگر نباید غافل از این شد که تعداد زیادی فارغ‌التحصیل دندانپزشکی آماده ورود به کار هستند اما افرادی با کمترین میزان تحصیلات در گوشه و کنار شهر بویژه با نام دندانساز تجربی به صورت رسمی و غیررسمی مشغول کار هستند و پول هنگفتی به دست می‌آورند و حتی ریالی از آن را هم مالیات نمی‌دهند. باید به این نکته توجه داشت که به گفته رئیس جامعه دندانسازان ایران «به دلیل نظارت ضعیف وزارت بهداشت لابراتوارهای دندانسازی غیرمجاز 5 برابر لابراتوارهای مجاز شده‌اند».

آگاهی مردم را بالا ببریم

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران هم در این باره به «وطن‌امروز»‌ می‌گوید: دندانسازهایی که زیرزمینی گیر آورده و به انحای مختلف و با ادعای گوناگون مبنی بر اینکه از دندانپزشکان ماهرتر هستند و بر دفتر و دستکشان پرده کشیده‌اند و مردم را فریب می‌دهند در واقع شیادان حرفه مقدس دندانپزشکی هستند.دکتر اکبر فاضل ادامه داد: معنا ندارد عده‌ای به بهانه‌های مختلف و غیرقانونی در حوزه دندانپزشکی و درمان مردم کار کنند. وی یادآور شد: در حالی که هزاران فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی و جویای کار داریم که با سختی وارد این حرفه می‌شوند و از هفت خوان رستم می‌گذرند، سربازی می‌روند، طرح می‌گذرانند، مجوز بهداشت می‌گیرند تا بتوانند یک ‌مطب بزنند آیا صحیح است که حق این افراد را پایمال کنیم و به دندانسازهای تجربی برسیم؟ فاضل با بیان اینکه اگر مردم بهداشت و سلامت فردی برایشان اهمیت دارد باید در انتخاب خود دقت کافی داشته باشند تا دچار زیان نشوند، افزود: باید فرهنگ و آگاهی مردم را بالا ببریم. قریب به اتفاق استان‌ها دانشکده دندانپزشکی دارند و نیروی متخصص تربیت می‌کنند و اگر مردم مطمئن باشند که دندانپزشک در خدمت آنهاست هرگز دنبال دندانساز تجربی نمی‌روند.

پرونده‌های زیادی در پزشکی قانونی مفتوح است

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید از تاثیر رسانه‌ها در آگاهی‌رسانی غافل شد، گفت: درباره دندانسازهای غیرمجاز و در کمیسیون‌های مختلف پرونده‌های زیادی در پزشکی قانونی مفتوح و مطرح است که برخی از آنها پس از خرابکاری، اخاذی و آسیب رساندن بویژه به فک و دهان بیمار تغییر مکان داده و گریخته‌اند در حالی که نه نام و نشانی درست دارند و نه مطب و مجوز.فاضل افزود: ساماندهی دندانسازهای تجربی معنا ندارد و اگر می‌خواهند فعالیت خود را ادامه دهند حتما باید به صورت آکادمیک دوره لازم را طی کنند و اگر در داخل کشور نمی‌توانند کنکور بدهند و دوره‌ای لازم را بگذرانند، راه دانشکده‌های پزشکی خارج از کشور روی آنها باز است و ما تنها در این صورت می‌توانیم به آنها مجوز کار و فعالیت بدهیم.این در حالی است که می‌توان گفت فارغ از برخی سودجویان در کار دندانسازی تجربی برخی از این افراد در حوزه کاری خود توانسته‌اند موفق باشند و درخواست آنها از وزارت بهداشت آن است که دوره‌ای آموزشی برگزار کرده و در صورت قبولی آنها مجوز کار برایشان صادر کند.

ما اهل مبارزه هستیم

در حاشیه بیستمین کنگره علمی پروتز دندان جامعه دندانسازان، جمعی از دندانسازان تجربی از بی‌مهری وزارت بهداشت و متولیان حوزه سلامت نسبت به خود گلایه داشتند و معتقد بودند که نامه‌‌نگاری‌ها و پیگیری‌های آنها تا به حال هیچ نتیجه‌ای نداشته است.بهمن پاپی، دندانساز اهل دورود لرستان که سال 1368 و پس از فوت پدرش ترک تحصیل کرده و در دندانسازی دایی‌اش مشغول به کار شده است در این باره به «وطن‌امروز»‌ می‌گوید: کار من پروتز است و در 22 سالی که مشغول به فعالیت بوده‌ام، یک ‌دندان نکشیده‌ایم. جرمگیری یا عصب‌کشی نکرده‌ام چرا که تخصص من نبوده است.این دندانساز شهرستانی که تجربه کار در شهرهای اراک، مشهد و تهران را در کارنامه خود دارد، افزود: بارها از سوی شبکه بهداشت به دادگاه احضار شده‌ام و رفتارهای خیلی بدی با ما شده ولی هر بار من دوباره برخاستم چرا که اهل مبارزه هستم.وی تصریح کرد: من از سال‌ها پیش وارد دندانسازی شده‌ام و الان نمی‌توانم کار دیگری انجام بدهم. تنها مشکل ما تحصیلات دانشگاهی است که من اینجا از وزیر بهداشت و همه مسؤولان می‌خواهم برای ما فکری بکنند چرا که ما هم ایرانی هستیم و حق داریم با داشتن خانواده زنده بمانیم.

درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی

دندانساز دیگری که خود را محمدعلی اسدپور از اردبیل معرفی می‌کند، هم از سال 1363 به شغل دندانسازی روی آورده و زمان جنگ به مردم منطقه کمک کرده است‌.وی می‌گوید: «تقاضا دارم فکری به حال دندانسازهای تجربی شود و حداقل یک ‌دوره برای همه اینها بگذارند و هر کدام قبول شدند، به آنها مجوز بدهند. از شبکه‌های بهداشت استان‌ها خواهش می‌کنم تبعیض را کنار بگذارند و تنها به افراد بانفوذ اجازه فعالیت ندهند».اسدپور افزود: اگر قرار است دندانسازی‌های تجربی که مجوز لازم ندارند پلمب شوند باید مشمول همه شود نه اینکه سلیقه‌ای به تعزیرات و دادگاه معرفی شوند. شاید فراخوان همه دندانسازهای تجربی و ساماندهی آنها با توجه به تحصیلات و تجربه و به دنبال آن در نظر گرفتن دوره‌های فشرده و کوتاه‌مدت و سپس اعطای مجوز به آنها را بتوان به عنوان یک ‌راهکار پیشنهاد داد كه به طور‌ یقین می‌تواند نتیجه‌ای به مراتب مطلوب‌تر برای جامعه داشته باشد اما بنا به گفته برخی دیگر از این افراد، سن بالا شرایط ادامه تحصیل را برایشان مشکل کرده است که با این حال وزارت بهداشت باید در این باره چاره‌اندیشی کند، چرا که از سویی این افراد توان انجام کار دیگری را ندارند و از سوی دیگر سلامت بیماران و مردم در گرو سلامت کاری دندانساز است.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha