سلامت نیوز: یك روانپزشك گفت: برای داشتن زندگی خوب و موفق باید توانایی حل مسائل زندگی را یاد بگیریم چرا كه فقدان حل مسئله در مقابل مشكلات زندگی باعث می‌شود كه فرد دچار ضعف و ناامیدی شده و در نهایت دچار اضطراب و افسردگی شود.

دكتر امیررضا چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: افراد سالم كه دارای اعتماد به نفس خوبی هستند در رویایی با مشكلات، آنها را به عنوان بخشی از واقعیت‌های زندگی می‌پذیرند و بدون آن كه دیگران را مقصر مشكل و مسئله بدانند به دنبال راه حلی برای آن می‌گردند.

وی ادامه داد: انسان‌ها می توانند با تكیه بر نقاط قوت و شایستگی‌های خود به جنگ با مشكلات بروند و در مواجه با مسائل مختلف زندگی هرچه راه حل‌ها متعددتر و متنوع‌تر باشد حل آنها نیز آسان‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینكه افراد در مقابل مشكلات به دو شیوه هیجان مدار و مسئله مدار عمل می‌كنند، افزود: در روش اول فرد احساسات و هیجانات خود را در حل مساله دخیل می‌كند در حالی كه در روش دوم فرد با استفاده از یك شیوه منطقی و منظم به حل مسئله می پردازد.

دكتر چمنی در مورد مراحل حل مسئله اظهار داشت: مرحله اول تعریف و شناسایی دقیق مشكل و مسئله به عبارتی شناخت صورت مسئله است. در مرحله دوم انواع راه حل‌ها را بدون قضاوت و ارزیابی در ذهنمان تجسم كنیم كه تحت عنوان بارش فكری نام برده می‌شود بدین معنا كه تمام راه حل‌ها و جواب‌ها را به شكل آزاد در ذهنمان تجسم می‌كنیم بدون اینكه نسبت به آن قضاوت كنیم.

وی ادامه داد: برخلاف تفكر تونلی یا تحجر ذهنی كه پاسخ‌ها محدود به مسئله است در بارش فكری، ذهن سیال است و می‌توانیم انواع راه حل‌ها را تصور كنیم.

وی افزود: مرحله سوم حل مسئله، پرهیز از شتاب زدگی و عجله كردن است چرا كه همیشه اولین راه حل بهترین راه حل نیست و در مرحله چهارم باید انعطاف پذیری در حل مسئله داشته باشیم یعنی از یكدنگی و تعصب روی یك راه حل پرهیز كنیم.

دكتر چمنی گفت: مرحله پنجم مدیریت احساسات و هیجانات منفی است به طوری كه احساساتی مانند ترس، اضطراب، احساس ضعف، ناكامی و شكست را می‌توانیم مدیریت كنیم.

وی مرحله ششم را انتخاب كردن یك راهكار عملی برای اجرای راه حل دانست و افزود: ما باید قبل از انجام مرحله ششم یك ارزیابی دقیقی از راه حل‌های موجود در ذهنمان داشته باشیم و فواید و محاسن از یك طرف و همچنین پیامدهای انتخابمان را در ذهنمان تعریف كنیم. در این قسمت مشاور مجرب می‌تواند در حل مساله كمكمان كند.

این روانپزشك خاطرنشان كرد: در آخر یك راهكار برای حل مسئله انتخاب می‌كنیم، با یك برنامه ریزی و زمان بندی برای حل مسئله‌مان تعریف مشخصی ارائه كرده و سرانجام عملكردمان را ارزیابی می‌كنیم. به عبارتی راه حل یا برنامه‌ای كه تدوین كردیم را ارزیابی می‌كنیم و اگر پی بردیم كه مشكلی وجود دارد می‌توانیم در راه‌حلمان بازنگری داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: در كنار موارد گفته شده با استفاده از اصل توكل و ایمان به خدا سخت‌ترین مسائل زندگی قابل حل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha