چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
سلامت نیوز: رئیس اداره بهداشت مدارس وزارت بهداشت گفت: رشد مصرف سیگار در دختران بیشتر از پسران است ولی رشد مصرف قلیان در پسران بیشتر از دختران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در نشست خبری سلامت نوجوانان اظهار داشت: در حال حاضر پوشش خدمات سلامت دانش‌آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی بدین گونه است که در ابتدایی‌ها بالای 98 درصد، در راهنمایی‌ها 91.4 درصد و در اول دبیرستان 91.7 درصد است.

وی افزود: در روستاها با توجه به طرح پزشک خانواده تقریباً مشکل کمتر است و عمده مشکل ما در شهرهاست.

۷ رفتار پر خطر

اردلان یادآور شد: از سال 83 تاکنون نظام مراقبت از رفتارهای آسیب‌رسان را آغاز کردیم که عمدتاً در مدرسه انجام شد و به همین دلیل روی 7 رفتار پرخطر این سنین که شامل تغذیه بد، فعالیت فیزیکی ناکافی، مصرف سیگار، مصرف سایر مواد غیر سیگار، صدمات عمدی مانند خشونت، صدمات غیر عمدی مثل تصادفات و مسائل روحی و روانی مانند افسردگی و خودکشی کار کردیم.

وی یادآور شد: طبق آمار در سال 83 حدود 64 درصد 6 تا 18 ساله‌ها از کامپیوتر و تلویزیون بیش از حد استاندارد یعنی 2 ساعت استفاده می‌کردند که با مداخلات انجام شده در سال 88 این رقم به 25.5 درصد کاهش یافت.

استفاده زیاد از کامپیوتر موجب افسردگی می شود

رئیس اداره بهداشت مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: استفاده بیش از اندازه از کامپیوتر موجب افسردگی، گوشه‌گیری و جست و جوی حقیقت در دنیای مجازی می‌شود که زمانی که نوجوان وارد دنیای واقعی می‌شود او را دچار مشکل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس تأکید ما در ارتقای سلامت روان بیشتر است که در بسته خدمات سلامت 6 تا 18 ساله‌‌ها گنجانده شده است.

اردلان گفت: این بسته را امسال فقط برای اول ابتدایی‌ها اجرا کردیم و برای کشوری شدن همه سنین آن نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

وی یادآور شد: الگوی دیگری که در این زمینه به کار بردیم مدارس مروج سلامت است که دو نوع چک لیست دارد و یکی توسط مدیر مدرسه و دیگری توسط کارشناسان وزارت بهداشت از نظر رعایت آیتم‌های این مدارس پر می‌شود و چنانچه مدارس امتیاز بین 92 تا 100 را بگیرند 5 ستاره و اگر 82 تا 91 را بگیرند 4 ستاره خواهند شد.

اردلان یادآور شد: دانشگاه‌های کرج، کاشان، سبزوار، جهرم، شهید بهشتی و گناباد و بیرجند به ترتیب رتبه‌های بالای 90 درصد را از 8 آیتم موجود کسب کردند.

اردلان با بیان اینکه از این 8 آیتم فعالیت فیزیکی برترین نمره را داشته است ارائه خدمات بالینی رتبه بعدی را دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های ما الگوهای مصرف سیگار به سمت مصرف قلیان در بین نوجوانان تغییر یافته به طوری که رشد مصرف سیگار در دخترها بیشتر از پسرها و رشد مصرف قلیان در پسرها بیشتر از دخترها است.

اردلان گفت: وقتی علت را از پسرها و دخترها جویا شدیم 26 درصد لذت از بوی سیگار، 16.5 درصد کاهش اضطراب در دخترها دو برابر بیشتر از پسرها مطرح شده و 27 درصد عادت شدن آن را عنوان کردند.

افزایش چاقی و اضافه وزن در نوجوانان

وی درباره اضافه وزن و چاقی نیز یادآور شد: میزان چاقی و اضافه وزن نوجوانان از 13.4 درصد سال 83 به 17 درصد سال 88 رسیده که علت آن وقت کم مادر برای پخت غذاهای سنتی و تغییر ذائقه نوجوانان و جوانان است.

۶۴درصد مردم هنوز از روغن جامد استفاده می کنند

اردلان با بیان اینکه متأسفانه هنوز بیش از 64 درصد مردم از روغن‌های جامد استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: 19 درصد نوجوانان به غذای سفره نمک استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: خشونت یا تغییر خلق نیز در گروه‌های سنی نوجوان دیده می‌شود به طوری که در 62.5 درصد موارد طی 6 ماه گذشته از یکبار در روز تا یکبار در ماه، زود عصبی شدند و در 60 درصد موارد احساس دلشوره و اضطراب داشتند و در 50 درصد بدخوابی را گزارش کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha